آخرین خبرها

گاوها به زمین سفت خورده اند؟!

گاوها به زمین سفت خورده اند؟!

وبلاگ > تاجیک، نصرت اله – قصد جسارت ندارم، انتخاب تیتر از ضرب المثل و فولکلور عامیانه برای تقریب به ذهن و توجه خواننده محترم در این ایام روزه داری به ریشه مسئله است! اختلاف قطر و سعودی به خودشان مربوط بوده و عنقریب است که سخنگوی وزارت امور خارجه با لبخندی ژوکوند گونه از این اوضاع اظهار تاسف کند و رهنمود بدهد که کشورهای منطقه مشکلاتشان را باید با گفتگو حل کنند! درستش هم همین است. مانند گاوهای گاو آهن که هنگام شخم زدن وقتی به زمین سفت میرسند به یکدیگر شاخ میزنند، اختلافات این دو همسایه، بعد از بهم ریختگی بیش از حد ژئوپلیتیکی منطقه توسط آمریکا و سفر ترامپ به ریاض و اینکه کفگیر اقداماتشان در سوریه به ته دیگ خورده، سر باز کرده است.

هم قطر شش سال است که با اقداماتش در کنار سعودی و ترکیه خاورمیانه را بهم ریخته و سیاست خارجی ما را به گروگان گرفته و یا به گل نشانده و هم حرفهای طرف مقابل قطر خیلی بی ربط نیست. این دو با اقدامات نسنجیده شان بهترین فرصت منطقه را برای استقرار دموکراسی از کشورها گرفته و ظرفیت ایجاد شده در اثر بهار عربی را مستهلک کردند تا همچنان بر خر مراد سلطنت بی پایان خود سوار باشند. اقداماتی که قطر انجام داده چندان وجاهتی ندارد که ما بخواهیم در کنار قطر بایستیم. قطر استاد استفاده ابزاری است و لی اینبار زمین سفت جای …..نیست! ایران هم اگر در این ماجرا بخواهد مشکلاتش با عربستان را دخیل نماید اشتباه مهلکی مرتکب خواهد شد. راه برون رفت از مشکلات ایران و عربستان از مسیر حمایت قطر در این دعوا نمی گذرد!
ما اگر دارای استزاتژی نسبت به کشورهای منطقه هستیم باید به همان بچسبیم و اگر نداریم که خیلی بد است ولی باید نه بر اساس این تحولات بلکه بر اساس منافع و مصالح ملی مان تهیه کنیم. با توجه به موقعیت و مشکلات ما در سیاست خارجی و همچنین مسائلی که در داخل داریم، موضع کویت و عمان در این موقعیت قابل توجه است و ما نباید خیلی به دوری و اختلافات مقطعی قطر و عربستان از یکدیگر دلخوش کنیم. این دو کشور مشترکات و اختلافهائی دارند و هر زمان یکی بر دیگری می چربد و ما نباید اجازه بدهیم کشوری در بازی با کشور دیگر از کارت ما استفاده کند و ایران که یک قدرت تاریخی و منطقه ائی است را وجه المصالحه بده بستانهای خود قرار دهد. این منطقه از عدم توسعه سیاسی رنج میبرد و ما نباید خیلی و بیش از این مقدار که الان درگیر سیاست خارجی و مسائل سوریه و یمن هستیم خودمان را به مسائل این منطقه آلوده کنیم. باید بر اساس استراتزی گفتمان سازی و همکاری برای آغاز توسعه سیاسی – اقتصادی منطقه یک سیاست معقول و متوازن با کشورهای این منطقه که همسایه ما هستند داشته باشیم و با یکی علیه دیگری همراه نشویم. قطر به دلیل مشکلاتش با سعودی سر شاخ شده و نه برای ما و یا سیاستهای ما. اینکه گفته میشود ” قطع رابطه عربستان با قطر در ادامه انتشار اظهاراتی به نقل از امیر قطر علیه عربستان سعودی و در حمایت از ایران باشد” درست نیست و کمی ساده سازی بیش از حد مسئله است و دخالت ما هم به صلاح ما نیست و هم موقعیت را پیچیده تر نموده و ما را سیبل تحولات منطقه ائی و بین المللی میکند.
زیرا به دلایلی که از حوصله این یاداشت خارج است، ما موقعیتی برای تاثیر گذاری و فعالیت مثبت و سازنده نداریم. ما زمانی می توانستیم سازنده باشیم که اینهمه مشکل با سایر اطراف این تحولات نداشته باشیم. شرایط کنونی فقط حاصل اشتباهات ما نیست، بلکه نتیجه انتخاب طرف مقابل هم هست و بهر گونه که وارد شویم با یکی و علیه دیگری است. درست است که در عالم سیاست باید از فرصت ها استفاده کرد، اما اگر می خواهیم از فرصتها استفاده نمائیم اول باید ظرفیت سازی کنیم نه آنکه جسارتا” نخود هر آشی شویم و بعد هم یا وجه المصالحه شویم و یا هزینه اش از جیب مردم پرداخته شود. اگر قرار باشد کسی بترسد این عمان و کویت هستند. قطر ارزش سرمایه گذاری در این حجم که کشور ریسکی کند را ندارد. اصل قضیه سعودیها هستند و باید شرایط را وخیم تر نکنیم تا اوضاع جدیدی در روابط منطقه ائی داشته باشیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا