آخرین خبرها

تحلیل کریستین امانپور از استراتژی و تصمیم ترامپ در مورد برجام

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تحلیلگر ارشد شبکه «سی. ان. ان» با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام «بزرگترین خودتخریبی عامدانه دوران معاصر» است، گفت ترامپ هیچ طرح جایگزینی ندارد و صرفا طرح شکست‌خورده تغییر نظام ایران را دنبال می‌کند.

به گزارش فارس، «کریستین امانپور» مجری و تحلیلگر ارشد شبکه «سی. ان. ان» روز سه‌شنبه خروج احتمالی آمریکا از برجام را موجب ضرر و خسارت واشنگتن توصیف کرد.

وی که در آستانه تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای با ایران، با شبکه سی. ان. ان گفت‌وگو می‌کرد، با بیان این ادعا که خروج آمریکا از برجام به نفع «تندروها و ساختار نظامی در ایران» است، گفت: «دیدگاه [جان] بولتون [مشاور امنیت ملی آمریکا]، دیدگاه ترامپ، دیدگاه [بنیامین] بی‌بی نتانیاهو [نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی]، دیدگاه بسیار کهنه‌ای است که ۱۰ سال پیش و تا زمان امضای این توافق شکست خورده بود؛ آن هم دیدگاه تغییر رژیم بود.»

امانپور با بیان اینکه این دیدگاه مبتنی بر این است که با فشار همه‌جانبه می‌توان نظام سیاسی ایران را متلاشی کرد، گفت: «اما این [دیدگاه] زمانی که جهان سخت‌ترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرد، نه تنها کارگر نبود، بلکه ایران با سرعت برنامه غنی‌سازی‌اش را پیش برد، نه برنامه تسلیحات اتمی، بلکه برنامه غنی‌سازی‌اش را.»

این تحلیلگر آمریکایی افزود: «بنابراین، به صورت بالقوه ایران می‌تواند به غنی‌سازی بازگردد، جهان می‌تواند به بی‌ثباتی بازگردد و ژئوپلتیک آن منطقه می‌تواند به تهدید به جنگ و درگیری‌های نظامی بازگردد.»

او ادامه داد: «بنابراین، می‌توانم خروج از این توافق را اینطور توصیف کنم که این احتمالا بزرگترین آسیب‌زنی به خود و خودتخریبی عامدانه در سیاست ژئواستراتژیک در دوران معاصر است.»

امانپور در پاسخ به این سوال که آیا این کار به اتحادهای خارجی آمریکا لطمه می‌زند، گفت ترامپ اساسا از ابتدا به اتحاد و ائتلاف خارجی اعتقادی نداشته و همه‌چیز را از منظر «اقتصادی» نگاه می‌کند.

او با بیان اینکه تل‌آویو، ریاض و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از خروج آمریکا از برجام حمایت می‌کنند، گفت: «آن‌ها تصور می‌کنند که بهترین راه برای مهار کردن موضوعات مرتبط با ایران که از آن خرسند نیستند، از بین بردن این توافق و پس از آن، نمی‌دانم چه کاری، است.»

وی افزود: «هیچ کدام آن‌ها یک طرح جایگزین ندارند، هیچ کدام یک طرح جایگزین ندارند، مگر امید به تغییر رژیم و فروپاشی رژیم. بنابراین، این [وضعیت] بسیار بسیار دشوار است. ایران ممکن است که [از برجام] خارج شود و یا ممکن است که تلاش کنند که تجارت با دیگر امضاکنندگانی را که [از برجام] خارج نشده‌اند، که بقیه جهان هستند، حفظ کند. خواهیم دید، اما به نظر بسیار دشوار می‌آید که بتوان تصور کرد که این توافق در صورت خروج یک قدرت بزرگ جهانی، یعنی ایالات متحده، ادامه یابد. و شدیدا دوست دارم بدانم که خوب طرح جایگزین شما چیست؟ طرح جایگزین شما چیست؟ این تنها سوالی است که روی میز است.»

رئیس‌جمهور آمریکا که در دوران تبلیغات انتخاباتی و در یک سال حضورش در کاخ سفید بارها علیه توافق هسته‌ای با ایران صحبت کرده، قرار است امشب تصمیمش درباره ماندن در برجام یا خروج از این توافق را اعلام کند. گفته می‌شود که او با خودداری از تمدید تعلیق تحریم‌های ایران، عملا به حضور واشنگتن در این توافق پایان می‌دهد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا