استان ها

برای جلوگیری از بحران آب در ماهای آینده باید تصمیمات عملیاتی و ضرب العجلی بگیریم

طاهره اجتماعی بحران آب

عصر پنجشنبه ۳۰ فروردین دومین جلسه شورای شهرستان استانه اشرفیه و بندر کیاشهر با حضور فرماندار، مدیر جهادکشاورزی ، روسای شورای بخش مرکزی و بخش بندرکیاشهر و مسولین ذیربط با موضوع بررسی اخرین وضعیت ابرسانی و طرح های تجهیز اراضی برگزار شد.

اختصاصی تدبیرشرق// در این جلسه طاهره اجتماعی عضو شورای شهرستان استانه اشرفیه و بندرکیاشهر ضمن عرض خیر مقدم خدمت فرماندار ومسولین محترم شهرستان ضمن تشکر از بابت تلاش و پیگیری های ایشان در جهت حل مشکلات و توسعه و عمران شهرستان گفت:

همانطور که همگان استحضار دارید بر اساس مطالعات و پیش بینی های کارشناسان امسال از نظر اب جهت کشاورزی در وضعیت خوبی قرار نداریم. ذخیره اب سد منجیل نسبت به سال قبل کاهش قابل ملاحظه ای داشته است. وی ادامه داد: از سوی دیگر پیش بینی بارش باران هم در سال زراعی پیش رو کاهش چشمگیری نسبت به سال های قبل دارد و همه این موارد از بحران اب و خشکسالی حکایت دارد. و باید برای جلوگیری از ضرر زیان احتمالی و مدیریت بهینه منابع اب اماده باشیم.

نایب ریس شورای شهر بندر کیاشهر اظهار داشت : با توجه به شروع فصل کشاورزی باید برای جلوگیری از بحران در ماه های اینده در جهت مدیریت کوتاه مدت تصمیات عاجل و عملیاتی و ضرب العجلی بگیریم. و همه امکانات و ظرفیت های داخل شهرستان را جهت اموزش ،اگاهی رسانی، مدیریت اب و تسریع مراحل اماده سازی و در نهایت نشا، جلوگیری از اتلاف اب، لایروبی انهار، بسیج کنیم.

وی تصریح کرد: علی رغم انکه در خصوص لایروبی کانال ها و انهار اصلی اقداماتی صورت گرفته ولی انهار و کانال های فرعی و لاینیگ به طور کامل پاکسازی و لایروبی نشدند و باید با بسیج مردم و امکانات با لایروبی ، منابع ابی خود را مدیریت و از اتلاف منابع اب جلوگیری کنیم.

عضو شورای شهرستان استانه اشرفیه و بندر کیاشهر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت طرح تجهیز اراضی و مشکلات به وجود امده تصریح کرد: به عنوان مثال بسیاری از اراضی بخش کیاشهر به ویژه در دهستان دهکا از یک طرف به دلیل اینکه در پایین دست هستند بحران اب جدی است و از طرفی هنوز طرح تجیز این اراضی به دلیل کمبود اب اتمام نیافته است.

وی افزود : یکی از راه های مدیریت بحران و مدیریت منابع اب ترویج و تشویق کشاورزان به کشت ارقام برنج زود رس و یا به اصطلاح گرم می باشد. همچنین اماده سازی به موقع زمین و نشا کشاورزان در یک بازه زمانی مشخص و محدود نیز باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

اجتماعی در ادامه خاطرنشان ساخت : یکی دیگر از اقدامات مهم و اساسی اگاهی رسانی به کشاورزان محترم به کمک اعضای شوراهای روستایی به منظور ضرورت بیمه نمودن اراضی کشاورزی و اتخاذ راهکاری جهت جبران خسارت های احتمالی و موارد مشابه می باشد.

نایب ریس شورای شهر بندرکیاشهر با اشاره به تغیرات اقلیمی و اب و هوایی در جهان و خطر خشکسالی در سال های اینده ، برنامه ریزی میان و بلند مدت را ضروری دانست و اظهار داشت: باید با برنامه ریزی دقیق و مدون پس از پایان فصل کشاورزی جاری برای تغییر کاربری و تغییر شیوه ها و ارقام کشت محصولات کشاورزی و ، مکانیزاسیون عملیات کشاورزی و اموزش به کشاورزان و در نهایت افزایش بهره وری اقدام نماییم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا