آخرین خبرهااستان هااسلایدر

واگذاری ۷هزار هکتار برای تصفیه خانه شیرابه سراوان/ تخصیص معدن کوهی به شهرداری برای تامین شن و ماسه لندفیل سراوان

عصر امروز فرماندار شهرستان رشت میزبان مدیران دستگاه اجرایی مرتبط با لندفیل سراوان بود تا در در مورد مصوبات جلسه قبل به عنوان تعهدات سازمانی خود پاسخگو باشند.

تدبیرشرق/سید محمد احمدی فرماندار شهرستان رشت در ابتدای جلسه با بیان اینکه کارهایی خوبی از طرف شهرداری و دیگر دستگاه‌ها در سراوان انجام شده است گفت: با این وجود تا رضایت مردم و شرایط مطلوب فاصله داریم.

او با اشاره به واگذاری مدیرت این بحث به فرماندار رشت گفت: از برخی مدیران که در جلسات مر بوط به سراوان شرکت نکردند گله دارم.

در ادامه جلسه مصوبات جلسه قبل یک به یک بیان و توضیحات اقدامات عملی دستگاه مربوطه شنیده شد. در اولین گام واگذاری زمین توسط منابع طبیعی به شهرداری برای ساخت حوضچه شیرابه زمین توسط منابع طبیعی بررسی شد.

قطع کمتر درخت و ترس از رانش زباله 

یوسف‌پور مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان با بیان اینکه دو نقطه برای ساخت تصفیه خانه مورد نظر است گفت:  نقطه نزدیک سایت فعلی مورد نظر ما و مورد تایید سازمان محیط زیست است و تنها به قطع ۱۰۰ درخت احتیاج است.

او افزود: اما نقطه مورد نظر شهرداری ۲۵۰۰ هکتار به عمق جنگل می‌رود که عملا مورد مخالفت سازمان است، چون با قطع درختان بیشتر نزدیک ۸۰۰ اصله جنگل از درون خالی می‌شود‌.

مسعود نصرتی شهردار رشت نیز در این مرود توضیح داد: زمین نزدیک سایت فعلی تحت تاثیر رانش است. برای شهرداری زمین تفاوتی ندارد کدام پنج هزار متر باشد. اما کسی زیر بار خطر ساخت تصفیه خانه دیوار به دیوار مکان فعلی که با رانش نیز مواجه شده نمی‌رود.

مدیرکل منابع طبیعی اما معتقد بود که عدم مدیریتی سبب رانش زباله شده است و زمین آن منطقه مشکلی از بابت رانش ندارد. او افزود: گزینه زمین کم درخت حساس به رانش نیست مگر اینکه در مدیریت دفن زباله اشتباه صورت گیرد.

علیرضا حاجی‌پور رئیس سازمان پسماند شهرداری رشت نیز در این جلسه با بیان اینکه زباله این منطقه انباشت زباله‌های ۳۴ سال گذشته است گفت: در نقاطی با ارتفاع چند ده متری زباله روبرو هستیم و نباید مشکل را تنها متوجه مدیریت فعلی ببینیم. او افزود:

تن‌ها جایی که با قطع کمتر درختان می‌تواند تبدیل به محل ساخت تصفیه خانه شود در کنار لندفیل فعلی است که آن هم با خطر رانش روبرو هستیم.

مقصودی معاون خدمات شهر شهرداری رشت نیز در این جلسه گفت: تمام هزینه ساخت دیوار برای جلوگیری از رانش زباله متوجه شهرداری رشت است و این هزینه سنگین چطور باید تامین شود.

او ادامه داد: شهرداری در هیچ کجا جرات خدشه به درختان را به خودش نمی‌دهدا اما در این مورد اثرات شیرابه زباله بسیلر بد‌تر از تاثیرات قطع درخت است.

وقتی مسئله اجتماعی امنیتی می‌شود

سرهنگ رحیم شعبانی فرمانده انتظامی شهرستان رشت نیز در ادامه با بیان اینکه قطع درخت سبب اعتراصات مردم رسانه و ان جی او‌ها خواهد شد گفت: نباید برای حل مشکلات فرصت سوزی کنیم که این امر سبب ایجاد مشکلات امنیتی می‌شود.

او مدیریت همراه با ریسک و جسارت را تاثیرگذار عنوان کرد و به مدیران دستگاه‌های اجرایی هشدار داد که این موضوع اجتماعی در حال تبدیل به مسئله امنیتی است.

سرهنگ شعبانی با تاکید بر اینکه باید از کوتاه‌ترین زمان بیشترین استفاده را داشته باشیم گفت: باید تصمیم نهایی را بگیریم و نباید با مطرح کردن بحث مشاور طرح دوباره زمان را از دست بدهیم.

در ادامه فرماندار از نصرتی شهردار رشت خواست تا پیشنهاد نهایی خودش را مطرح کند.

او نیز به نگرانی‌های اعضای جلسه اشاره کرد و گفت:  فقط مساحت پنج هزار متر نیست بلکه رفتن به عمق جنگل سبب نگرانی من است. چون با با جاده دسترسی به دل جنگل ۱۵ هزار هکتار ازجنگل تحت شعاع قرار می‌گیرد.

او سپس پیشنهاد داد: که پنج هزار هکتار به ۷ هزار هکتار شود افزایش پیدا کند تا تاسیسات تصفیه خانه بتواند در دور‌ترین نقطه ممکن این ۷ هزار هکتار و به دور از منطقه رانش ساخته شود.

علی اصغر حیدرنژاد معاون دادستان رشت نیز گفت: مصلحت منابع طبیعی را به مردم بگوییم تا مردم بدانند که این تمهیدات برای حل مشکلات موجود است.

او با اشاره به قطع درختان برای حل مشکل شیرابه گفت افزود: همه می‌دانند که هر جراحی خونریزی هم دارد و در این پرونده نیز با چنین چیزی روبرو هستیم.

یک گام تا شروع ساخت زباله سوز

اقدامات تکمیلی پروژه آبرسانی و همچنین آسفالت به سراوان هم با توجه به گزارش دستگاه مربوط در حال انجام آخرین اقدامات خود بودند که فرماندار خواستار تسریع در عملیات شد.

بحث بعدی نیز بررسی آخرین اقدام در مورد نیروگاه زباله سوزبود. نصرتی شهردار رشت با بیان اینکه همه کار‌ها قراردادد و تایید زمین توسط شهرداری وسازمان محیط زیست انجام شده است گفت: اما ۳۰ میلیارد تومان که قرار بود توسط وزارت کشور تامین شود هنوز تحویل تی تی اس نشده است.

فرماندار قول داد که با کمک استاندار پیگیر این موضوع باشد. مدیرکل امور شهری استانداری نیز در ادامه با بیان اینکه به فکر کم کردن زباله نیستیم گفت: سیاست‌های ما باید در این راستا باشد. او افزود: شهرداری وارد بحث تغییر الگوی مصرف نشده است و از سوی دیگر از کمپوست نمی‌توانیم به دلیل وجود شیشه استفاده کنیم.

طرح هادی روستایی امام‌زاده هاشم و سراوان ، بهسازی جاده جوکلبندان و موشنگاه نیز بر طبق گزارش های ارائه شده در دست اقدام است.

تخصیص معدن کوهی به شهرداری رشت

در ادامه بحث تامین شن و ماسه لندفیل سراوان مطرح شد. مدیر اداره معدن شهرستان رشت از معرفی دو معدن در رودبار به سازمان پسماند خبر داد اما بر طبق گزارش مدیران سازمان پسماند این معادن حاوی سنگ لاشه و خاک بوده در حالی که برای پوشش لندفیل سراوان تنها شن شسته رودخانه‌ای مناسب است.

حیدرنژاد معاون دادستان نیز با بیان اینکه رودخانه‌های گیلان ظرفیت برداشت ندارند گفت: سطح رودخانه‌ها نشست کرده است وباید به فکر راه دیگری برای تامین شن و ماسه بود.

احسان اله شکری رئیس اداره پایش سازمان حفاظت محیط زیست در این جلسه با انتقاد از برداشت بی‌رویه شن و ماسه که برای زادآوری ماهیان نیز خطر آفرین شده گفت: مدیراننیاد همیشه راح‌ترین راه را انتخاب کنند.

او دو پیشنهاد مطرح کرد: شهرداری عوارض را کاهش بدهد و از نخاله ساختمانی برای سراوان استفاده کند و یا اینکه خودش معدن معدن دانه بندی داشته باشد چون در بستر سپیدرود واقعا ظرفیتی وجود ندارد.

شهردار رشت نیز گفت: اگر معدن کوهی به شهرداری رشت تخصیص داده شود استقبال می‌کنیم. فرماندار نیز از رئیس اداره معدن خواست تا در این مورد همکاری‌های لازم صورت بگیرد.

در ادامه جلسه همچنینحاجی‌پور در مورد موضوع سمپاشی گزارشی ارائه کرد. او با اشاره به خریداری سمپاش ماشینی و دستی گفت: روزانه ۳ هزار لیتر سمپاشی در لندفیل سراوان انجام می‌شود در صدد هستیم که یک ماشین سمپاش دیگر خریداری کنیم تا از دو جناح بتوانیم از فرار مگش‌ها جلوگیری کنیم.

توجه جدی به تفکیک زباله از مبدا

طهماسبی نائب رئیس شورای سراوان نیز در این جلسه خواستار حل مشکلات مربوط به آب شد و همچنین از مدیران بخش‌های مختلف خواست تا اعضای شورا و دهیار را در جریان اقدامات خود قرار دهند تا بتوانند به عنوان نمایندگان مردم به آن‌ها منتقل کنند.

احمدی فرماندار شهرستان رشت نیز در پایان با اشاره به اصل تفکیک زباله از مبدا گفت: این کار به عنوان مهم‌ترین اصل باید در تمام شهر به طور جدی پیگیری شود البته می‌دانیم که این امر نیاز به فرهنگ سازی دارد و در دراز مدت جواب می‌دهد. او همچنین از سازمان پسماند خواست تا با شورا و دهیار ارتباط مستمر داشته باشند.

احمدی همچنین با بیان اینکه استاندار روزانه پیگیر موضوع سراوان هستند گفت: امیدوارم با این اراده‌ای که در دستگاه‌ها وجود دارد این موضوع به نتیجه خوبی برسد.

عکس:ساجده امام دوست

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا