آخرین خبرها

با مسئول جدید میز ایران در سیا آشنا شوید: «مایکل دی اندرئا»، فردی که ترور عماد مغنیه را طراحی کرد / انتخاب این افسر مشهور سیا از سوی دولت ترامپ چه پیامی در بر دارد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با مسئول جدید میز ایران در سیا آشنا شوید: «مایکل دی اندرئا»، فردی که ترور عماد مغنیه را طراحی کرد / انتخاب این فرد از سوی دولت ترامپ چه پیامی در بر دارد؟

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ نیویورک تایمز نوشت: این مرد با نام شاهزاده تاریکی شناخته می شود، لقبی که در سازمان سیا بر روی آن نهادند. مردی که ناظر بر ماجرای حمله به پناهگاه اسامه بن لادن بود.

به گزارش «انتخاب»؛ او که نام اصلی اش مایکل دی اندرئا است، اکنون پست جدیدی دارد و مسئول بخش عملیات های سیا در حوزه ایران است. انتصابی که نخستین نشانه ی مشخص از اتخاذ سیاستی تند در قبال ایران از سوی دولت ترامپ است.

نقش جدید دی آندرئا یکی از معدود اتفاقات در داخل سازمان جاسوسی سیا است که نشان دهنده ی رویکردی تند در حوزه ی عملیات های مخفیانه و جاسوسی است.

ایران همواره یکی از دشوارترین اهداف سیا بوده است. این سازمان جاسوسی دسترسی به شدت محدودی به ایران دارد  و سرویس های اطلاعاتی تهران نیز چهار دهه است که در حال مقابله با عملیات های جاسوسی امریکا هستند.

وظیفه ی پیاده سازی دیدگاه های ترامپ بر عهده ی دی آندرئا افتاده است، مردی که هیچ مقام دیگری در سیا مثل او نقش ویژه ای در تضعیف القاعده ایفا نکرده است.

رابرت ایتینرگ،  یک وکیل سابق سازمان سیا می گوید: این مرد رویکرد تهاجمی دارد اما به شیوه ای هوشمندانه برنامه خود را جلو می برد.

ترامپ تهدیدات خود را در قبال ایران عملی نکرده و دولتش بی سرو صدا پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است. با این حال، ترامپ تندروی خود در قبال ایران را از طرق دیگر کلید زده است.

رکس تیلرسون در این راستا توافق هسته ای را یک ناکامی توصیف کرد و ترامپ افرادی را در شورای امنیت ملی منصوب کرد که همگی خواستار مقابله با ایران هستند.

رئیس جدید سیا، در واقع فردی معتاد به کار را مسئول حوزه ایران کرده است. دی اندرئا در ویرجینیایی شمالی در خانواده ای که تا دو نسل آن در سیا سابقه دارند، رشد کرده است. او همسر خود را که یک مسلمان است،  در ماموریتی از سوی سیا ملاقات کرد و نهایتا مسلمان شد و با او ازدواج کرد. البته دیده نشد که او مقید به اصول دین باشد.

در سازمان سیا، شهرت دی اندرئا به فراست و هوشمندی در عملیات ها است. یک مقام سابق سیا می گوید وقتی از اندرئا پرسیدم اوقات فراغت خود را چگونه می گذرانی، گفت «کار می کنم»

این مقام سابق سیا در پاسخ به این سئوال که ایا انتصاب اندرئا نشانه ای مبنی بر این است که سیا می خواهد رویکرد تندتری در قبال ایران اتخاذ کند، گفت: فکر نمی کنم این تصور اشتباهی باشد.

با این حال، دیدگاه های شخصی دی اندرئا در مورد ایران مشخص نیست. براساس این گزارش، نیروهای تحت امر اندرئا نقش محوری در کشتن (شهادت) عماد مغنیه فرمانده عملیات حزب الله داشتند.  

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا