آخرین خبرهااستان ها

جعفرزاده در صحن مجلس مطرح کرد: رشد ۵۰۰ درصدی سرمایه بانک کشاورزی در دوران حجتی

به گزارش تدبیرشرق به نقل از خانه ملت، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، در جلسه علنی  امروز (چهار شنبه، ۲۳ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی به تشریح دلایل خود در مخالفت با استیضاح محمود حجتی وزیر راه و شهرسازی پرداخت و خطاب به دکتر لاریجانی، گفت: قبل از شروع سخنانم نکته ای را باید به عنوان تذکر مطرح کنم؛ اینکه استیضاحی ۴۶ بند دارد در نوع خود بی سابقه بوده برای من مهم است است که به این موضوع توجه کنید؛ بخش اعظمی از مطالبی که گفته شد در راستای ۴۶ بند نبود یعنی مطالبی گفته شد که در این بند قبلا عنوان نشده بود و من از شما خواهش می کنم به عنوان رییس جلسه این را به عنوان تذکر بفرمایید.

رشد ۲۶ درصدی تولید محصولات کشاورزی

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، افزود: در این مطالب به تولید محصولات کشاورزی ایراد گرفته شده است در این رابطه تولید محصولات در سال ۹۲، ۹۷ میلیون تن بود و در ۹۶ به ۱۲۲ میلیون تن بود و رشد تولید محصولات کشاورزی ۲۶ درصد بوده است. تولید انواع محصولات کشاورزی به ویژه محصولات اساسی و دارای ارزش افزوده از سال ۱۳۹۲ تا ۹۶ سالانه ۵ میلیون تن و در مجموع ۲۵ میلیون تن بوده است.

وی افزود: کل تولیدات محصولات کشاورزی سال ۵۷، ۲۵ میلیون تن بوده و رشد سالانه  ارزش افزوده بخش کشاورزی در ۵ سال اخیر حدود ۵ درصد بوده است و افزایش صادرات، کاهش صادرات و بهبود کسری تراز تجاری در بخش کشاورزی معادل ۵ میلیارد دلار و این جزو برنامه های ابلاغی حجتی بوده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: تراز تجاری کشاورزی از منفی ۸ میلیارد دلار با صرفه جویی ارزی ۵ میلیارد دلاری به منفی ۳ میلیارد دلار رسیده؛ واردات بخش کشاورزی از ۱۸ میلیون  تن در سال ۹۲ به ۱۴ میلیون تن در سال ۹۵ کاهش پیدا کرده است.

جعفرزاده ایمن آبادی افزود: ارزش واردات محصولات کشاورزی و غذا از ۱۳میلیارد دلار در سال ۹۲ به حدود ۷ میلیارد دلار در سال ۹۵ کاهش پیدا کرده است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: ذخایر راهبردی گندم از ۱۵ روز در ابتدای سال ۹۲ به حدود ۷ ماه در سال جاری کاهش پیدا کرده که این متکی به تولیدات داخلی بوده است.

افزایش خرید تضمینی گندم از حدود ۴ میلیون تن به حدود ۹میلیون تن در سال جاری

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: خرید تضمینی گندم از حدود ۴ میلیون تن به حدود ۹میلیون تن در سال جاری افزایش یافته که در دو سال آخر بالغ بر ۲۰ میلیون تن گندم از کشاورزان زحمتکش خریداری شده و خرید تضمینی چغندر قند از حدود ۳ میلیون تن تولید در سال ۹۲ به ۵ میلیون تن افزایش یافته و ۸ میلیون تن در سال ۹۶ بوده است؛ افزایش ۵ میلیون تنی چغندر قند در ۵ سال اخیر نتایج اعمال دانش فنی، افزایش تولید و توسعه کشت پاییزه در صرفه جویی آب بوده است.

وی افزود: نیاز مصرف کشور حدود ۲/۲ میلیون تن برآورده می شد که دستیابی به خودکفایی شکر در دوران آقای حجتی بخش اعظمش تحقق پیدا کرده و شما می دانید واردات شکر از حدود یک و نیم میلیون تن در سال ۹۲ با ۵۰ درصد کاهش به ۷۷۰ تن  در سال ۹۶ رسیده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: تولید دانه های روغنی در تناوب با گندم و گسترش سه برابری سطح زیر کشت به ۴۰۰ هزار تن افزایش پیدا کرده و پیش بینی می شود در سال ۹۷ به ۶۰۰ هزار تن برسد.

جعفرزاده ایمن آبادی ادامه داد: تولید و صادرات میگو از ۱۲هزار تن از سال ۹۲ به بیش از ۳۰هزار تن در سال ۹۶ افزایش یافته که در سال جاری این افزایش صد در صدی در صادرات تحقق پیدا می کند که با صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی در توسعه گلخانه ها در طی دوره مسئولیت ایشان حدود ۴ هزار هکتار به سطح گلخانه های کشور افزوده شده است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، افزود: وزارت جهاد کشاورزی طی سال ۱۳۹۲تا به امروز با ایجاد خطوط اعتباری و تامین تسهیلات ارزان قیمت برای کشاورزان بیش از ۹۱ هزار دستگاه تراکتور را که عمدتا توسط صنایع داخلی تامین شده تامین کرده و افزایش مکانیزاسیون از ۱/۱ به ۱/۶ رسیده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: ۲ هزار دستگاه کمباین، ۲۰۰هزار دستگاه انواع ادوات اصلی کشاورزی نقش مهمی را در کاهش ضایعات داشته است.

وی یادآور شد: ظرفیت جذب مواد خام کشاورزی در سال ۹۲ ۳۲ میلیون تن بوده است که طی ۴ سال به ۵۳ میلیون تن رسیده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، خطاب به دکتر لاریجانی، گفت: طی دوره چهارساله بیش از ۵۰۰ سردخانه  با ظرفیت حدود یک و نیم میلیون تن احداث شده که نقش قابل توجهی در ماندگاری محصول، کاهش ضایعات و ثبات درآمد تولیدکنندگان را دارد.

جعفرزاده ایمن آبادی افزود: در اصلاح ساختار در بخش مصرف آب کشاورزی طی دوره مسئولیت حجتی بیش از ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده است.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: سرمایه بانک کشاورزی با ۵۰۰ درصد رشد از ۱۸۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۲ به بیش از ۹ هزار میلیارد تومان در سال ۹۶ رسیده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، افزود: تعداد ۳۰ صندوق حمایت از سرمایه گذاری بخش کشاورزی طی دوره های اخیر به مجموعه صندوق های حمایت از بخش اضافه شده و به ۱۱۰ صندوق تخصصی استانی افزایش پیدا کرده است؛  اقدامات خوبی در حوزه برنج و چای مانند برقراری تعرفه برای چای وارداتی، هزینه کرد این تعرفه ها برای یارانه خرید برگ چای، صندوق حمایت از کشت و کار صنعت چای برای اولین بار با سرمایه ۴۰ میلیارد تومان و طلب چایکاران نیز بابت فروش برگ سبز تا هفته گذشته ۱۸۷ میلیارد تومان معادل ۹۵ درصد پرداخت شده است؛ کسی منکر مشکلات نیست و در زیتون و گندم و محصولات کشاروزی مشکل داریم و اگر به حجتی کمک کنیم مشکلات حل می شود و به طور قطع به خودکفایی می رسیم؛ ۲۵۵ نفر از سنگر سازان بی سنگر وفرماندهان جنگ نیز برای حمایت از حجتی امضا کردند؛ اقای حاجتی سوابق خوبی در کسوت استانداری دارد و حدود۱۷ شهید داده است و زمانی که ایشان در دولت سابق از سمت وزیری کنار رفت مجبور شدیم حدود ۵ الی ۶ میلیون تن گندم وارد کنیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا