آخرین خبرها

آیت الله مصباح: آزادی غرب را برای ما تجویز می کنند؛ این از عقب رفتن روسری‌ها شروع شده و به رفتن خانم‌ها به ورزشگاه‌ها رسیده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 آیت الله مصباح: آزادی غرب را برای ما تجویز می کنند؛ این از عقب رفتن روسری‌ها شروع شده و به رفتن خانم‌ها به ورزشگاه‌ها رسیده

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: رهبر معظم انقلاب با سخنانشان درخصوص عقب‌ماندگی در زمینه عدالت اجتماعی به ما فهماندند که هر چند انقلاب ما اسلامی بود، اما نسبت به آن، در حد انقلاب‌های مادی دنیا که فقط به دنبال رشد علمی، صنعتی و سیاسی بوده‌اند، رفتار شده است؛ و هدف اصلی آن که جنبه معنوی داشت و در زندگی اجتماعی در قالب عدالت بروز می‌کند، هنوز محقق نشده است. باید علت این عقب‌ماندگی را یافت و راه جبران خطاهای گذشته را پیدا کرد.

به گزارش «انتخاب»، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با جمعی از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، با تأکید بر این که اگر کسی به اسلام و انقلاب علاقمند باشد، باید نسبت به آینده انقلاب دغدغه داشته باشد و در جهت برنامه‌ریزی برای حفظ دستاوردها و افزودن بر آنها تلاش کند، گفت: اعضای بسیج دانشجویی با مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته‌اند، نماد قشری هستند که مسئول آینده انقلاب است؛ لذا علاوه بر به کار گرفتن نیروی جوانی، باید از تجربه‌های گذشتگان نیز استفاده کنند.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی با اشاره به تأکیدات رهبری مبنی بر تشویق و ترغیب جوانان برای حضور در عرصه‌های گوناگون و به دست گرفتن کارها، اظهار داشت: این تأکیدات منافاتی با لزوم استفاده از تجربیات دیگران ندارد؛ چون استفاده نکردن از دستاوردهای گذشته و تجربه دیگران موجب هدررفتن نیرو و سرمایه است و هر چند مقداری وقت‌گیر باشد، اما قطعاً ارزشمند است. بر همین اساس، حتی از تجارب منفی هم باید استفاده شود، تا در مسیرهای اشتباه وارد نشوید.

استاد حوزه علمیه قم در پاسخ به سؤالات حاضران در زمینه عدالت و برخی مسائل سیاسی، با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص عقب‌ماندگی در زمینه عدالت، این سخنان را از جمله تعبیرات زیبا و حکیمانه ایشان دانست، و خاطر نشان کرد: در قرن اخیر، انقلاب‌های زیادی در دنیا رخ داده است؛ اما آیا انقلاب ایران هم در ردیف انقلاب‌های دیگری است که در مقابل امپریالیسم و با گرایشات مارکسیستی صورت گرفت، یا با آن‌ها تفاوت دارد؟

وی تأمین رفاه بیشتر را انگیزه اغلب تحولات تأثیرگذار در عرصه اجتماع دانست، وافزود: اغلب انقلاب‌ها به این دلیل رخ داده که اکثریت مردم که در فقر و محرومیت زندگی می‌کردند، در پی آن بودند که با انقلاب، حاکمیت را از دست اقلیت ستم‌گر گرفته و رفاه بیشتری را برای خود تأمین کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه گفت: اما این مسأله در انقلاب اسلامی ایران متفاوت است؛ چون از همان آغاز نهضت اسلامی توسط امام راحل(ره)، اصل، تکیه گاه و کلیدواژه این انقلاب «اسلام» بود و بیشترین واژه‌ای که امام(ره) در کلماتش به کار برده، کلمه «اسلام» است. در کجای عالم انقلابی را سراغ دارید که با این هدف صورت گرفته باشد؟

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: البته این چنین نبود که همه مردم، تنها هدفشان اسلام باشد؛ اما حضرت امام(ره) مردم را به خوبی می‌شناخت و با استفاده درست از فرصت‌ها، ضمن تعلیم صحیح مردم با سخنانش، نیروهای آنها را به کار گرفت و به حرکتشان جهت دینی، اخلاقی و معنوی داد، البته مارکسیست‌ها و توده‌ای‌ها هم با رژیم پهلوی مبارزه می‌کردند، اما کسی که توانست مردم را به صحنه بیاورد و به قیامشان جهت بدهد، امام‌(ره) بود که محور نهضتش را اسلام قرار داده بود.

وی رشد معنوی و روحی را ویژگی انقلاب دینی معرفی کرد، و اظهار داشت: تجلی عدالت اجتماعی در جامعه نیز از ثمرات چنین انقلابی است؛ بر خلاف جوامع دیگر که نهایت هدف مطلوب‌شان پیشرفت علم و تکنولوژی، گسترش بهداشت، رفاه عمومی و نظایر آن است.

آیت‌الله مصباح یزدی گفت: عده‌ای با القاء چنین تصوری که ثروت‌های جزئی که در اختیار افراد عادی است، نمی‌تواند عامل پیشرفت باشد، این تفکر را مطرح کردند باید قدرت در اختیار افراد ممتاز و نخبه باشد و ثروت‌ها در یک‌جا جمع شود،‌ تا با تجمع ثروت، زمینه پیشرفت‌های علمی و صنعتی فراهم شود و بقیه مردم از نتیجه پیشرفت‌ها منتفع شوند؛ نتیجه این تفکر سرمایه داری است. با رواج این اندیشه در دنیا تفکر مارکسیستی که هفتاد سال مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفته بود و به عبارتی به تنها امید محرومان تبدیل شده بود، شکست خورد و حتی شوروی و چین که قطب مارکسیسم بودند، پس از تقسیم شدن شوروی به کشورهای متعدد، تا حد زیادی از این تفکر فاصله گرفته‌اند و حاکمان فعلی آنها در عمل، لیبرال هستند.

وی ادامه داد: تفاوت اصلی انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها این است که هر چند خواهان رفاه مردم و استفاده از همه نعمت‌ها، و پیشرفت در علم و تکنولوژی است، اما به این اکتفا نمی‌کند و علاوه بر آن، در پی برقراری عدالت اجتماعی، بهره‌مندی یکسان همگان از تمامی امکانات، و مبارزه با ویژه خواری است.

آیت‌الله مصباح یزدی با تأکید بر این که در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و نظایر آن باید عدالت برقرار شود، افزود: کسی که استعدادی دارد و به دنبال پیشرفت است، نباید در این زمینه محروم بماند؛ بلکه باید شرایط برای او فراهم باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: نباید سرمایه‌های ملی کشور فقط در اختیار گروه، جناح و طبقه خاصی قرار بگیرد، تا این افراد سودهای سرشاری به جیب بزنند و مردم دیگر که از آن سرمایه‌ها بی‌بهره‌اند، روز به روز فقیرتر شوند.

وی ادامه داد: امروز ما علی‌رغم همه پیشرفت‌های علمی، سیاسی و اجتماعی، هم‌چنان در زمینه عدالت اجتماعی عقب هستیم؛ چون اغلب افراد فقط به فکر منافع خودشان هستند و اگر سخنی هم در این زمینه گفته می‌شود، فقط برای دلخوش کردن و فریب دیگران است.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این که انسان‌ها عادتاً به فکر تأمین نیازهای خودشان هستند، افزود: همه ما باید بکوشیم با رشد اخلاقی، روحیه ایثار و فداکاری را در خود ایجاد کنیم؛ اما متأسفانه تاکنون چنین رشدی را در جامعه به وجود نیاورده‌ایم؛ نه ابزار چنین کاری را در اختیار داشتیم، و نه دغدغه‌اش را داشتیم؛ لذا از عدالت اجتماعی محروم مانده‌ایم و هنوز این تفکر که هر کسی باید به فکر خودش باشد، حاکم است؛ بلکه با روی کار آمدن برخی افراد که بهره چندانی از تربیت دینی ندارند و فداکاری‌های رزمندگان را ندیده‌اند، شرایط سخت‌تر هم شده است و این خود مانع بزرگی برای تحقق عدالت اجتماعی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: رهبر معظم انقلاب با سخنانشان درخصوص عقب‌ماندگی در زمینه عدالت اجتماعی به ما فهماندند که هر چند انقلاب ما اسلامی بود، اما کسانی در حد انقلاب‌های مادی دنیا که فقط به دنبال رشد علمی، صنعتی و سیاسی بوده‌اند، با آن رفتار کرده‌اند و هدف اصلی آن که جنبه معنوی داشت و در زندگی اجتماعی در قالب عدالت بروز می‌کند، هنوز محقق نشده است. باید علت این عقب‌ماندگی را یافت و راه جبران خطاهای گذشته را پیدا کرد.

وی ادامه داد: ایشان با لحنی مؤدبانه اشاره فرمودند که برای اهداف اصلی انقلاب کاری انجام نگرفته است، و ما در این زمینه عقب مانده‌ایم. مفهوم عقب‌ماندگی ما در زمینه عدالت اجتماعی این است که برخی از کسانی که در مصادر امور هستند، غیر عادل و رانت‌خوارند و فقط به فکر حزب و جناح خود هستند.

وی با اشاره به این که عدالت اجتماعی، صرفاً با برنامه‌های اقتصادی تحقق پیدا نمی‌کند، اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران به دنبال این بود که پیشرفت‌های علمی و مادی با عدالت اجتماعی همراه باشد و عدالت اجتماعی زمانی برقرار می‌شود که روح معنویت بر انسان حاکم شود و در افقی فراتر از سطح حیوانیت، انسانیت را پیش روی خود ببیند و ارزش‌هایی والاتر از شکم و دامن برای خود قائل شود.

این مفسر قرآن کریم با استناد به آیه‌ای از قرآن خاطر نشان کرد: قرآن کریم انسان‌هایی که فقط به فکر منافع خود، و شکم وشهوت هستند، را به چارپایانی تشبیه می‌کند که رها شده‌اند، تا بچرند؛ چنین کسانی حتی از چارپایان پست‌ترند. دین آمده تا انسان را به مقامی فراتر از حیوانیت، بلکه فراتر از فرشتگان برساند.

وی با اشاره به این که تفکر مادی و منفعت‌طلبی شخصی مانع تحقق عدالت اجتماعی در جامعه است، افزود: البته پیشرفت‌هایی در زمینه مادی حاصل شده است و برخی دولت‌های اسبق چنان بر واژه «پیشرفت» تأکید داشتند که گویا تنها آرمان و خواسته انقلاب پیشرفت بوده است! اما در کنار آن چه برنامه‌ای برای انسانیت انسان در نظر گرفته شده است؟ در حالی که همین امر، وجه تمایز انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها بود. پیشرفت حقیقی، پیشرفت در انسانیت است که نمود آن در زندگی اجتماعی، تحقق عدالت در جامعه است.

آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه با اشاره به این که در زمان ستم‌شاهی، مردم شأنی برای خود در اداره جامعه قائل نبودند، اظهار داشت: نه فقط در رژیم ستم‌شاهی پهلوی، بلکه در طول تاریخ کشور ما، همواره امور به دست سلطان و درباریان بوده، و اصلاً امیدی به روی کار آمدن حکومتی که مردم در آن نقش داشته باشند، به ذهن کسی خطور نمی‌کرد. تحولی که امام راحل(ره) در این زمینه ایجاد کرد، شایسته نامی جز معجزه نبود؛ ایشان یک امر ناشدنی را در کوتاه‌ترین مدت با کمترین هزینه، شدنی کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با یادآوری برخی توطئه‌های شیاطین علیه انقلاب و نظام اسلامی، گفت: به عنوان نمونه، آزادی که یکی از شعارهای اساسی انقلاب بود، توسط عده‌ای به این معنا تفسیر شد که هر کس، هرکاری خواست انجام دهد و کسی حق ندارد مانع آنها شود؛ آیا لازمه این تفسیر چیزی جز سوق دادن انسان به سوی حیوانیت است؟! بر اساس این تعریف از آزادی، زندگی ارزشمند انسانی و تعیین ضوابطی برای رسیدن به انسانیت، بی‌معناست. اخیراً هم برخی گفتند هر استادی باید آزاد باشد که سر کلاس، هر چه خواست بگوید!

وی با بیان این که تنها قیدی که از سوی آزادی‌پرستان برای آزادی ذکر شده، عدم مزاحمت با آزادی دیگران است، اظهار داشت: این، همان برداشت از آزادی است که در کشورهای باصطلاح پیشرفته وجود دارد و مسئولان این کشورها افتخار می‌کنند که زمینه‌ای را فراهم کرده‌اند که هر کسی، هر کاری خواست انجام دهد!

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به جریان تغییر ارزش‌ها در غرب، افزود: بنا به گفته یکی از مهاجرین دانشمند زمانی در کانادا، نپوشیدن کت توسط مردان، خلاف عفت عمومی تلقی می‌شد؛ اما امروز زنان در همان کشور با کمترین پوشش در مجامع عمومی حاضر می‌شوند و این امر هیچ منافاتی با عفت عمومی ندارد! مسئولان این کشورها به این مسأله افتخار می‌کنند و همین آزادی را برای ما هم تجویز می‌کنند؛ این امر تدریجاً از عقب رفتن روسری‌ها شروع شده، و به رفتن خانم‌ها به ورزشگاه‌ها رسیده و به مرور ادامه خواهد یافت، تا آزادی غربی به صورت کامل در جامعه ما تحقق پیدا کند!

استاد اخلاق حوزه علمیه قم اظهار داشت: طبیعتاً در فضائی که آزادی با چنین معنایی بالاترین ارزش‌ها تلقی شود، جایی برای احکام اسلام، باقی نمی ماند. روح این سخن ابتدا از سوی منافقین مطرح شد که گفتند اسلام تاریخ‌مند است و احکام آن، اختصاص به زمان خاصی داشته است! امروز اگر از ربا انتقاد کنید، با تمسخر به شما می‌گویند مگر فعالیت اقتصادی بدون نظام ربوی ممکن است؟ رباخواری در گذشته اعلان جنگ با خدا بوده، امروز این کار عین جهاد فی سبیل‌الله است! از سوی این افراد اصل رباخواری پذیرفته شده، فقط بحث بر سر این است که سود، ۳۰ درصد باشد، یا ۲۸ درصد!

وی افزود: این امر نشانه آن است که ما در زمینه فرهنگ کوتاهی کرده‌ایم و نتوانستیم از فرصت انقلاب به خوبی استفاده کرده و پایه‌های اعتقادی مردم را مستحکم کنیم. این که کسانی بتوانند به این راحتی مغالطه کنند و قانون جنگل را به جای معنای واقعی آزادی به مردم قالب کنند، نشان می‌دهد، در زمینه مسایل فرهنگی کار جدی نشده است. در حالی که کسانی که برای اهداف انقلاب جانفشانی کردند اصلاً چنین معنایی از آزادی به ذهنشان نمی‌رسید. با این مغالطات و سوء استفاده از چنین مفاهیمی در آینده باید فاتحه اسلام را خواند.

آیت‌الله مصباح یزدی در پایان گفت: اگر اسلام و احکام اسلامی را باور داریم، باید ابتدا خودمان اسلام را درست بشناسیم و پس از آن سعی کنیم فکر صحیحی که به آن یقین داریم، را به دیگران هم بیاموزیم و در راه پیاده شدن آن با تمام توان بکوشیم.

گفتنی است دیدار جمعی از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام با مصباح یزدی، روز دهم اسفندماه جاری در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا