آخرین خبرهااستان هااسلایدر

احداث سد لاسک تا دو ماه دیگر شروع می شود

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان به پیش بینی ذخیره یک میلیارد مترمکعب آب تا اردبیهشت آتی در سدسفیدرود اشاره و ازکاهش ۳۰درصدی آن خبرداد وگفت: عملیات احداث سدلاسک شفت دو ماه آینده آغاز می شود.

به گزارش تدبیرشرق، جلسه شورای اداری با محوریت تامین آب کشاورزی با حضور مدیرعامل آب منطقه ای و رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در سالن اجتماعات میرزای شفتی فرمانداری شهرستان شفت برگزار شد.

 مدیرعامل آب منطقه ای گیلان در این جلسه با اشاره به انجام اقدامات خوب در حوزه آب در شهرستان شفت طی ماه های آینده، اظهار کرد: شفت دارای موقعیت استراتژی در حوزه کشاورزی، صنعت و گردشگری است که باید برای توسعه این شهرستان به این حوزه ها توجه بیشتری شود.

کاظم لطفی در ادامه با بیان اینکه توسعه کشاورزی و بهبود وضعیت تأمین منابع آب شهرستان شفت یکی از برنامه های آب منطقه ای استان است، افزود: در این راستا واگذاری بخشی از مجاری آبی به مردم و ایجاد اشتغال و تولید در دستور کار قرار دارد.

 وی اختصاص ۸۶۰ میلیون تومان اعتبار در سطح شهرستان شفت را برای اجرای طرح های آب منطقه ای کافی ندانست و گفت: از اعتبارات سال جاری حدود سه میلیارد تومان پروژه در حوزه آب منطقه ای تعریف شده که علاوه بر این اعتبار سه میلیارد تومان دیگر نیز اضافه می شود.

 مدیرعامل آب منطقه ای گیلان در ادامه با تأکید براینکه می توانیم با مجموع شش میلیارد تومان اعتبار بخش عمده ای از طرح ها اعم از ساماندهی رودخانه ها، سدها و انهار را حل کنیم، خاطرنشان کرد: در سطح شهرستان نیز در زمینه ساماندهی انهار و سردهنه هایی که از موقعیت حساس برخوردار هستند اقدامات لازم تا قبل از آغاز فصل آبیاری انجام می شود.

وی به موضوع عملیات اجرایی سد لاسک در شهرستان شفت نیز اشاره و تصریح کرد: موضوع سد لاسک با توجه به پیگیری های مکرر مسئولان به دلایل زیست محیطی متوقف بوده که موضوع جدیدی نبوده و نیست.

 لطفی به پیگیرهای اخیر شرکت آب منطقه ای گیلان و همچنین نماینده مردم شفت در مجلس شواری اسلامی اشاره و از اجرایی شدن این پروژه طی دو ماه آینده خبرداد و یادآورشد: سد لاسک یکی از بزرگترین سدهای استان و همچنین بزرگترین پروژه از نظر مدیریت آب و سازه در گیلان محسوب می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان احداث سد بر روی رودخانه هایی که عمده حوزه آنها در استان گیلان است را از اولویت های این دستگاه عنوان کرد و یادآورشد: انتظار می رود که با این اقدام بتوانیم چهار و نیم میلیارد متر مکعبی را که به دریا وارد می شود را مدیریت کنیم.

لطفی با اشاره به آغاز نهضت سد سازی در استان گیلان از سال ۹۵، خاطرنشان کرد: تلاش شده تا با حفظ مسائل زیست محیطی در زمینه مدیریت آب گام های موثری برداشته شود.

وی همچنین به احداث سد در شهرهای آستارا، فومن، شفت، صومعه سرا، رشت، تالش، لنگرود، آستانه اشرفیه و رودسر اشاره و تصریح کرد: سد لاسک شهرستان شفت نیز جزء پروژه های کد دار بوده و تنها به دلیل مسائل محیط زیستی تاکنون اجرایی نشده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان گفت: پروژه سد لاسک با اعتبار  اولیه ۵۰۰ میلیارد تومانی به تأمین منابع آبی شهرستان و برخی دیگر از شهرهای استان کمک و همچنین زمینه ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی منطقه را نیز فراهم می کند.

کاظم لطفی در ادامه با اشاره به برخی از برنامه های این دستگاه در حوزه گردشگری، افزود: در این راستا حمایت لازم از حضور بخش خصوصی برای بهره برداری از آب بندان ها هم از نظر تأمین منابع آبی برای مردم و هم ایجاد فضای گردشگری و اشتغالزایی انجام می شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه براساس آمارهای اعلام شده امسال از نظر آبی با کمبود مواجه هستیم، گفت: در حال حاضر ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب در پشت سد سفیدرود جمع آوری شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با کاهش ۱۵۰ میلیون مترمکعبی مواجه هستیم.

 لطفی با تأکید براینکه انتظار می رود این میزان تا پایان اردیبهشت سال آتی به یک میلیارد متر مکعب برسد، خاطرنشان کرد: نسبت به سال گذشته با کاهش حدود ۳۰ درصدی آب در حوزه سد سفیدرود مواجه می شویم که نیازمند تأمین منابع آبی کشاورزی از منابع داخلی هر منطقه هستیم.

وی با اشاره به زمان رهاسازی آب پشت سد سفیدرود، تصریح کرد: این اقدام در پایان اردبیهشت ماه صورت گرفته و تا آن زمان نیز کشاورزان باید مدیریت آب را  برای فعالیت های کشاورزی انجام دهد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا