تجارت الکترونیک به عنوان محل ارتباط فناوری اطلاعات و بازار کسب و کار سبب شده است که بازار دائمی برای فعالیت و اشتغال عده بسیاری در این زمینه فراهم بیاید، به طور مثال با برقراری ارتباط و پیاده سازی کسب و کار های الکترونیکی در حوزه هایی همچون گردشگری و حتی کشاورزی می توان زمینه توسعه، کسب درآمد، بهره وری و فروش بیشتر را فراهم آورد.
یادداشت تدبیرشرق- علیرضا پرندوش//
استاندار گیلان اخیرا در نشستی اظهار داشت: «با خود عهد بستهام که ۵۰ درصد وقتم را صرف بخش گردشگری کنم چون معتقدم ساماندهی این بخش ایجاد شغل و رونق اقتصادی همراه با حفظ فرهنگ و محیط زیست را در پی دارد.»
در اینکه پرداختن به گردشگری و کشاورزی به عنوان محور های اصلی توسعه آن هم در این ابعاد وسیع و با صرف بیش از ۵۰ درصد وقت عالی ترین مقام دولت در استان گیلان موجب ایجاد شغل و رونق اقتصادی همراه با حفظ فرهنگ و محیط زیست می شود شکی نیست، اما سهم تجارت الکترونیک و کسب و کار های اینترنتی از وقت پر ارزش استاندار جوان و محبوب گیلان چقدر است؟
تجارت الکترونیک فرصت های جدیدی برای جایگزینی کسب و کار در زمینه های گوناگون به خصوص در زمینه های نشر، حمل و نقل، امور بانکی، خرید، بازاریابی و تبلیغات و … را فراهم کرده است، بنابراین می توان ضمن گسترش تجارت الکترونیک، کارآفرینی را نیز شاهد بود.
کارآفرینی لازمه توسعه تجارت الکترونیکی و توسعه تجارت الکترونیکی بستر کارآفرینی است. کارآفرینی از طریق تجارت الکترونیک بر خلاف تجارتهای معمول به زمان و مکان خاص محدود نمی شود.
تجارت الکترونیک به عنوان محل ارتباط فناوری اطلاعات و بازار کسب و کار سبب شده است که بازار دائمی برای فعالیت و اشتغال عده بسیاری در این زمینه فراهم بیاید، به طور مثال با برقراری ارتباط و پیاده سازی کسب و کار های الکترونیکی در حوزه هایی همچون گردشگری و حتی کشاورزی می توان زمینه توسعه، کسب درآمد، بهره وری و فروش بیشتر را فراهم آورد.
از طرفی نمودار و آمارها به راحتی نشان می دهند که امروزه تجارت الکترونیک، مورد توجه کلیه کشورهای پیشرفته و در حال توسعه قرار گرفته و پر درآمد ترین شرکت ها و صنعت ها امروزه بر پایه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک فعالیت می کنند، در ایران نیز چند سالی است که محدود شرکت های برند و معروف در حوزه تجارت الکترونیک در کوتاه ترین زمان به یکی از پر درآمد ترین شرکت ها تبدیل شده و برای هزاران جوان ایرانی شغل ایجاد کرده اند ولی همچنان در کشور و به تبع در استان گیلان هنوز به نحو شایسته و آنطور که باید به این امر پرداخته نشده است،
استان گیلان بر اساس آخرین آمار منتشر شده در بهمن ماه ۱۳۹۶، با ۶۶۷ کسب و کار اینترنتی رتبه هشتم کشور را در اختیار دارد، سال گذشته نیز در بهمن ماه با ۵۴۹ کسب و کار اینترنتی در همین جایگاه هشتم کشور قرار داشت و با وجود افزایش و راه اندازی ۱۱۸ کسب و کار اینترنتی همچنان در همان رتبه هشم قرار دارد.
برگزاری ده ها استارتاپ و موقیت و درخشش چندین طرح و کسب و کار اینترنتی در سطح ملی، وجود چندین شرکت فعال و معتبر در حوزه تجارت الکترونیک و رتبه هشتم کسب و کار های اینترنتی گیلان در کشور نشانگر آن است که نیروی انسانی متخصص و ظرفیت های لازم در استان برای پرداختن و حمایت هرچه بیشتر از تجارت و کسب و کار های الکترونیکی وجود دارد.
متاسفانه حتی در سطح استان نیز عمدتا فعالیت در این حوزه بیشتر در مرکز استان متمرکز شده و با وجود پتانسیل هایی بسیار خوب در شهرستان های گیلان، تقربا تمامی استارتاپ ها در مرکز استان شکل می گیرند و کمتر به شهرستان ها در این خصوص توجه شده است، این در حالی است که امکان تشکیل تیم های خوب و قوی برای استارتاپ ها در دیگر شهرستان های استان نیز وجود دارد که نیازمند نگاه ویژه و حمایت مسئولین است.
گاها این عدم حمایت ها به فراموشی سپردن و نابودی طرح ها و ایده هایی می انجامد که شاید با اندکی توجه به آن ها بتوان زمینه اشتغالزایی صدها جوان بیکار را فراهم کرد …
آقای استاندار سهم تجارت الکترونیک و کسب و کار های اینترنتی از وقت پر ارزشتان چقدر است؟
*دانشجوی کارشناسی ارشد تجارت الکترونیک – دارنده رتبه اول جشنواره بین المللی رسانه های دیجیتال و جشنواره ملی حمایت از پدیدآورندگان محتوای الکترونیکی