علم و تکنولوژی

انعقاد قرارداد ۲۲ پروژه علمی مشترک در “روز علم ایران و آلمان “

روز علم ایران و آلمان

رییس دانشگاه علم و صنعت از برگزاری “روز علم ایران و آلمان” در اسفند ماه خبر داد و گفت: در حال حاضر ۲۲ پروژه علمی مشترک بین دو کشور تعریف شده که قرارداد این پروژه‌ها در روز علم منعقد خواهد شد.

به گزارش تدبیرشرق،‌ دکتر محمدعلی برخورداری در جلسه کارگروه روز علم ایران و آلمان به تبیین روند این برنامه از آغاز تا کنون اشاره کرد و گفت: این مراسم صرفا یک گردهمایی ساده نیست و هدف این است که شروعی برای همکاری جدی اندیشمندان ایران و آلمان باشد. لذا دستاوردهای این مراسم برای ما اهمیت بسیاری دارد.

وی در ادامه افزود: این دستاوردها نیز قطعا با مشارکت دانشگاه ها برای غنابخشی به مراسم، بسیار خواهد شد و ما از معاونان و مدیران حاضر در جلسه درخواست داریم برنامه ها و پیشنهادات همکاری سازمان متبوع خود را مطرح کنند.

مسئول هماهنگ کننده ملی فعالیت علمی بین‌المللی با کشور آلمان خاطرنشان کرد: پس از تشکیل چندین کمیته مشترک برای همکاری‌های علمی ایران و آلمان و مذاکرات متعدد، توافق شده است ۲۲ پروژه در سطح بین المللی با مشارکت آلمان اجرا شود که تلاش داریم در مراسم روز علم ایران و آلمان قرارداد تعدادی از این پروژه ها نیز منعقد گردد.

دکتر برخورداری افزود: توافق دیگر ما با آلمان، تشکیل صندوق سرمایه گذاری تحقیقات مشترک بوده است که در روز علم ایران و آلمان برای ایجاد این صندوق، همتایابی خواهیم کرد. همچنین تشکیل کمیته هایی و در راس  کمیته سیاست گذاری نیز پیش بینی شده است.

رییس دانشگاه علم و صنعت شعار روز علم ایران و آلمان را  «همتایابی و ارتقای تعامل علمی ایران و آلمان» اعلام کرد و گفت: مهمترین کار در روز علم ایران و آلمان، اطلاع رسانی و معرفی فرصت های علمی و پژوهشی دو کشور، بررسی نحوه همکاری و تشکیل گروههای کاری تخصصی برای پیگیری پروژه هاست.

به گفته وی، تاکنون ۶ زمینه تخصصی برای پیگیری همکاری وپروژه های مشترک تعیین و کمیته هایی تشکیل شده و انتظارمان این است با این دید به برنامه روز علم ایران و آلمان نگاه شود که برنامه ای ملی است و باید بهترین بهره برداری از این فرصت به عمل آید.

در ادامه دکتر سالار آملی به اهمیت روابط علمی ایران و آلمان اشاره کرد و گفت: در این نشست، سه محور اینکه از آلمان چه بخواهیم، به چه نحو خواسته هایمان را مطرح کنیم و اینکه چگونه هماهنگ باشیم مورد نظر قرار می گیرد.

همچنین دکتر شاه حسینی معاون بین الملل دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه در رخداد روز علم ایران آلمان همتایابی علمی در سطح روسا و مدیران دانشگاه‌ها انجام می‌شود، گفت: براساس فراخوان وزارت علوم تحقیقات و فناوری و برنامه‌های که درشش ماه گذشته انجام شده ۲۲ پروژه مشترک میان پژوهشگران دو کشور تعریف شده است که قرار است پیشرفت آن  نیز در این رویداد علمی پیگیری شود .

وی افزود: کارگروه‌های برنامه‌ریزی در داخل و همینطور بین دو کشور تشکیل شده که به طور مستمر جلسات برنامه ریزی را برگرار نموده‌اند و ۶ گروه کاری موضوعی نیز در دبیرخانه در حال فعالیت هستند که در طول و پس از برگزاری این رویداد علمی نتایج حاصل از نشست‌ها را مستند نموده تا در برنامه‌ریزی‌های آتی مورد استفاده قرار گیرد.

با حضور قائم مقام وزیر در امور بین الملل و رییس مرکز همکاریهای علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاون پژوهشی وزارت علوم و معاون وزیر راه و ترابری و رییس راه آهن جمهوری اسلامی ایران و مسئولین دانشگاه علم و صنعت ایران، جلسه هماهنگی با مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها برای برگزاری روز علم ایران و آلمان در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و صنعت ایران، این دانشگاه از سوی وزارت علوم به عنوان هماهنگ‌کننده ملی برای تعاملات علمی بین المللی با کشور آلمان انتخاب شده است. مراسم روز علم ایران و آلمان برای نخستین بار در کشور، روزهای ۲۷ و ۲۸ فوریه ۲۰۱۸ (هشتم و نهم اسفندماه جاری) با حضور ۶۰ نفر از روسا و مدیران دانشگاه‌ها و نهادهای علمی کشور آلمان و حدود ۱۰۰ نفر از همتایان آنها از دانشگاه‌های مطرح ایران در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار خواهد شد.

/ایسنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا