آخرین خبرهااستان هااسلایدر

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان پاسخ دهد؛چند روز در هفته را تحت عنوان کار آموزشی یا درمانی به ارائه خدمت می پردازید؟!!

در حدفاصل تاریخ سی ام مهرماه ۹۵ تا هفتم آبان ماه همان سال ۱۰ عمل جراحی به نام دکتر یوسف زاده در بیمارستان پورسینا به ثبت رسیده است که ۴ تای آن در روز جمعه، دو تا پنج شنبه، سه تا یک شنبه و یکی سه شنبه صورت گرفته و البته بخشی از این ها در وقت اداری بوده است.

به گزارش تدبیرشرق به نقل از خزرآنلاین، هجدهم فروردین ماه ۱۳۹۵ بود که دکتر شاهرخ یوسف زاده به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان منصوب شده و عملاً بار سنگین مدیریت درمان استان را بر عهده گرفت. مسئولیتی خطیر که بهترین کرسی برای خدمت به مردم به خصوص محرومان بود.

اگرچه آمار مختلفی از میزان دقیق بدهی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در زمان روی کارآمدن یوسف زاده منتشر شده است اما دانشگاه علوم پزشکی در همین مدت زمان حضور یوسف زاده در راس آن، مصون از حواشی نماند. حاشیه هایی که پایشان حتی به نشست خبری یوسف زاده هم باز شد. از مشاور ۷ میلیونی تا قرارداد پر سر و صدای خرید تجهیزات پزشکی از یک شرکت خاص! قراردادی که دکتر یوسف زاده در گفتگو با خبرنگار خزرآنلاین، نجات جان بیماران نیازمند به قسمتی از این تجهیزات را یکی از مهمترین دلایل انعقاد آن می دانست.

اگرچه این میزان توجه رئیس دانشگاه علوم پزشکی به حفظ جان و بازیابی سلامت بیماران، شایسته و در خور تقدیر است و از سکاندار سلامت استان، غیر از این هم انتظاری نمی رود، اما اشتغال توامان مدیران و مسئولان وزارت بهداشت به امور درمانی در کنار وظایف مدیریتی، یکی از چالش های همیشگی در حوزه بهداشت و درمان بوده است چرا که به اعتقاد صاحب نظران، فعالیت های مدیریتی در این حوزه به حدی گسترده و وقت گیر است که عملا مسئولین بلند مرتبه از جمله رئوسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور و معاونین وی، فرصتی برای اقدامات درمانی و آموزشی ندارند. به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان پس از انتصاب به عنوان رئیس دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور و قبول مسئولیت، سعی می کنند اعمال جراحی خود را کاهش داده و به یک روز در هفته محدود کنند هر چند محدودیت هایی در این خصوص برای ریاست دانشگاه علوم پزشکی و معاونین وی وجود دارد.

تمام آن چه گفته شد، مقدمه ای برای طرح یک سوال بود. دکتر یوسف زاده پس از انتصاب به عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، چند روز در هفته را به فعالیت های درمانی و اعمال جراحی اختصاص می دهد؟ مثلا آیا در همان سال ۱۳۹۵، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اعمال جراحی خود را در یک روز ثابت در هفته انجام می داده است؟ برای پاسخ به این سوال بد نیست نگاهی به لیست عمل های جراحی صورت گرفته توسط دکتر یوسف زاده در مرکز آموزشی و درمانی پورسینا از تاریخ ۱۳۹۵/۰۱/۰۱ لغایت ۱۳۹۵/۰۹/۳۰ بیندازیم.

قسمتی از اسنادی که در تحریریه خزرآنلاین موجود است حکایت از انجام شش عمل جراحی توسط رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سه شنبه، چهارم خرداد ۹۵ دارد. قابل تامل آن که نخستین جراحی انجام شده توسط ایشان ساعت ۸:۱۵ و در وقت اداری صورت گرفته است. یوسف زاده ۵ روز بعد در یک شنبه نهم خرداد ۹۵ (فی مابین ساعت ۱۵ تا ۱۶:۳۰) هم یک جراحی داشته است. البته دامنه ارائه خدمات درمانی تنها محدود به یک شنبه و سه شنبه نیست. در سیزدهم خرداد ماه ۹۵ (۵ شنیه) دو بیمار توسط رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان تحت عمل جراحی قرار گرفتند. یک بیمار هم در تاریخ بیست و چهارم خرداد ۹۵ (دو شنبه) و همچنین دو بیمار در تاریخ نهم تیر ماه ۱۳۹۵  (چهارشنبه) توسط دکتر یوسف زاده تحت عمل جراحی قرار می گیرند. در حدفاصل تاریخ سی ام مهرماه ۹۵ تا هفتم آبان ماه همان سال ۱۰ عمل جراحی به نام دکتر یوسف زاده در بیمارستان پورسینا به ثبت رسیده است که ۴ تای آن در روز جمعه، دو تا پنج شنبه، سه تا یک شنبه و یکی سه شنبه صورت گرفته و البته بخشی از این ها در وقت اداری بوده است.

اگرچه این میزان فعالیت دکتر یوسف زاده برای بازیابی سلامت هموطنان و هم استانی ها شایسته تقدیر است اما مشغله های فراوان ریاست دانشگاه علوم پزشکی، ممکن است یکی دلایلی باشد که می تواند تمرکز پزشک حاذقی همچون دکتر یوسف زاده را هم در طول عمل جراحی تحت تاثیر قرار دهد. شاید به همین دلیل است که بعضاً رئوسای دانشگاه های علوم پزشکی خدمت رسانی در قالب کار آموزشی و درمانی را به یک روز ثابت در هفته محول می کنند تا بتوانند از عهده وظایف سنگین مدیریتی در دانشگاه علوم پزشکی که اجر اخروی کمتری از انجام عمل های جراحی فراوان ندارد، برآیند.

به نظر می رسد برای پزشکی که مسئولیت ریاست و یا معاونت در دانشگاه علوم پزشکی را می پذیرد، تنها سنگر خدمت عوض می شود و لذا پزشک می بایست بین تمرکز بر فعالیت های مدیریتی یا فعالیت های پزشکی یکی را به عنوان اصل موضوع فعالیت خود انتخاب نماید و اصرار بر انجام همزمان این دو، بی تردید از کیفیت هر دو خواهد کاست.

در پایان گفتنی است فعالیت دکتر یوسف زاده در بیمارستان های خصوصی به خصوص بیمارستان پارس که خود از سهامداران وی می باشد، در این گزارش لحاظ نشده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا