آخرین خبرها

الماینتور: نتیجه «اوضاع اقتصادی» و «کارشکنی های ترامپ در مسیر برجام»: تغییر شرایط به نفع اصولگرایان؛ کاهش محبوبیت روحانی/ افت ١٧ درصدی محبوبیت رییس جمهور ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

باربارا اسلاوین مدیر ارشد اندیشکده شورای اتلانتیک در مقاله ای که برای نشریه المانیتور نوشته به بررسی تاثیر لفاظی های ترامپ بر شرایط داخلی ایران پرداخته و آن را عامل تقویت اصولگرایان توصیف کرده است.

به گزارش«انتخاب»؛ در بخشی از مقاله اسلاوین می خوانیم : براساس نتایج نخستین نظرسنجی افکار عمومی ایران که پس  از رویدادهای اخیرا ایران انجام شده است ، بیش از نیمی از ایرانیان از وضعیت اقتصادی کشور ناراضی هستند. اغلب ناراضیان نیز فساد و سوء مدیریت را مهم ترین دلایل مشکلات اقتصادی می دانند .

۹۶ درصد از کسانی که در نظرسنجی جدید مورد بررسی قرار گرفتند، نیز اعتقاد داشتند دولت کنونی باید بیش از پیش  برای مبارزه با فساد مالی و بوروکراتیک تلاش کند.

این نظر سنجی تنها چند روز پس از رویدادهای اخیر و از طریق تلفن با بیش از هزار ایرانی  انجام شد . بانی این نظرسنجی مرکز مطالعات بین المللی و امنیت در مریلند (CISSM)  بود . یافته های این پژوهش که در تاریخ ۱۶ تا ۲۴ ژانویه انجام شده می تواند بین ۳ تا ۴ درصد ضریب خطای مثبت یا منفی داشته باشد .

نتایج این یافته ها نشان داده اند ؛ رئیس جمهور حسن روحانی، از ۸۲٪  محبوبیت دو سال پیش به کمی بیشتر  از ۶۵٪  محبوبیت رسیده و  وزیر امور خارجه یعنی  محمد جواد ظریف، نیز  با ۶۸٪  محبوبیت از رتبه پیشین خود یعنی ۷۸٪  سقوط درجه داشته است . افزون بر این ها ، بزرگ ترین نگرانی ایرانی ها از سال ۲۰۱۵ تا کنون همچنان مسائل اقتصادی است . در بین معضلات اقتصادی نیز بیش از ۴۰ درصد از افراد بحران بیکاری را بزرگ ترین مشکل اقتصادی ایران می دانند .

این نتایج نشان می دهد که برخلاف برخی تحلیل ها در غرب، شرایط به نفع اصولگرایان در ایران تغییر پیدا کرده است.

بیش از ۸۵ درصد از افراد حاضر در این نظرسنجی  گفته اند  یارانه های بنزین و سایر نیازهای اقتصادی نباید کاهش پیدا کند. در کنار این مسائل ایرانیان نگرانی هایی گسترده  را در مورد تخریب محیط زیست مطرح کردند و بیش از ۹۴ درصد از آنها گفته اند تغییرات اقلیمی یک مشکل جدی است. کمبود آب در ایران و اجبار کشاورزان برای ترک شهر و دیارشان از دیگر نگرانی ها شرکت کنندگان در این نظرسنجی ارزیابی شده است .

در حالی که در سال ۲۰۱۵، بیش از ۳ چهارم ایرانیان نسبت به برنامه جامع اقدام مشترک رضایت داشتند اکنون این نرخ به ۵۵ درصد ایرانیان تنزل پیدا کرده و افرادی که به طور ۱۰۰ درصد مدافع این برنامه هستند تنها ۲۶ درصد هستند . افزون بر این ، در حالی که ۵۵ درصد از فراد معتقدند  ایالات متحده باید با ابعاد توافق هسته ای کنار بیاید ، تقریبا ۵۹ درصد از پرسش شوندگان  گفته اند ایران باید در صورت بدقولی آمریکا ، برنامه های هسته ای خود را که توسط JCPOA محدود شده اند، دوباره راه اندازی کند.

برخی از فعالان بازار بورس و سرمایه در ایران نسبت به کاهش درصد معتقدان به برنامه هسته ای ابراز نگرانی کرده اند . یکی از این افراد در گفتگو با المانیتور می گوید :این آمارها  نشان می دهد؛ صحبت های تهدید آمیز و برخی رفتارهای ترامپ عملا به ایجاد موج نگرانی در ایران تاثیر گذار بوده است . تاثیری که در دراز مدت می تواند به مناقشات بین ایران و ایالات متحده دامن بزند .

اسلاوین در گزارش خود می نویسد ؛ زمانی که توافق هسته ای به انجام رسید، بسیاری از ایرانیان امیدوار بودند که بهبودی کلی در روابط دوجانبه با ایالات متحده،حاصل شود . روابطی  که پس از انقلاب در دهه هفتاد میلادی به شدت تیره و تار شد . اما به اعتقاد بیش از ۸۲ درصد از پاسخ دهندگان ؛ روابط با ایالات متحده و ایران ، پس از JCPOA بهبود نیافته است . این در حالی است که در سال ۲۰۱۶ نتایج یک نظر سنجی مشابه نشان می داد تنها ۵۷ درصد از مردم مواضعی نا امیدانه در خصوص تحول روابط دو کشور دارند .

تلاشهای مکرر ترامپ برای گارد گرفتن در برابر ایران نیز در این آمارهای نا امیدانه بی تاثیر نیست . در میان کشورهای خارجی، آلمان با تقریبا ۶۲٪  محبوبیت یکی از محبوب ترین کشورهای خارجی برای مهاجرت از دید ایرانیان است ، پس از آن روسیه (۵۸٪)، فرانسه (۵۶٪) و چین (۵۴٪) آمار را به خود اختصاص داده اند و ایالات متحده  تنها ۱۸ درصد از سهم محبوبیت اقامت را به خود اختصاص داده است این در حالی است که نرخ محبوبیت آمریکا برای ایرانیان در اوت ۲۰۱۵ ، بیش از ۳۱ بود .

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا