آیا «برد پیت» می تواند گردشگری ترکیه را احیا کند؟ / سرمایه گذاری اردوغان بر روی ستاره های هالیوودی در راستای نجات گردشگری ترکیه
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک رسانه آمریکایی نوشت: ترکیه که در تلاش برای احیای بخش گردشگری تضعیف شده خود است، به یک ستاره هالیوودی برای نجات دل بسته است .
به گزارش «انتخاب»؛ در بخشی از گزارش مهمت کتینگولک ، گزارشگر المانیتور می خوانیم ؛ این نقطه عطف و امید برای دولت ترکیه، برد پیت است . ستاره سرشناس فیلم تروی که در سال ۲۰۰۴ در این فیلم درخششی ماندگار داشت .
“تروی باستانی “یکی از مشهورترین سایت های باستان شناسی ترکیه در استان کاناکلیک در شمال غربی ترکیه واقع شده است . این منطقه و سایت باستانی از سال ۱۹۹۸ میلادی به ثبت میراث جهانی یونسکو نیز رسیده و تئاتر مشهور به نبرد گالپیلی که قدمت آن به ۱۹۱۵ می رسد گواهی بر اهمیت تاریخی این منطقه برای ترکیه و تاریخ این کشور است . با همه این افتخارات و مسائل تاریخی عجیب است که این منطقه استئنایی در بخش گردشگری ترکیه محبوبیت چندانی ندارد و از دیگر جاذبه های توریستی این کشور عقب مانده است .
بر اساس گزارش المانیتور ، اوایل ماه جاری بود که نومان کورتالمس، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه اعلام کرد؛ سال ۲۰۱۸ “سال تروی” خواهد بود. او در بخشی دیگر از سخنانش افزود ؛ با کمک بردپیت، که نقش آشیل قهرمان را در فیلم تروی بازی می کرد ، یک کمپین تبلیغاتی ویژه و اختصاصی برای منطقه باستانی تروی به راه خواهیم انداخت .ایده پرداز این ابتکار هیجان انگیز یکی از محبوب ترین نقاشان ترکیه، اردوغال ازوزوکو است ، وی حتی معتقد است باید نام منطقه کاناکلیک را به تروی تغییر داد .
با این حال، احمد تانن، وزیر سابق گردشگری ترکیه معتقد است تغییر نام منطقه ، با منافع بومی و ملی کشور منافات دارد و لازم نیست برای جلب حمایت یک بازیگر تمامی مرزهای امنیتی و ملی را زیر پا نهاد . وی در ادامه با لحنی طنز آمیز اضافه کرد ؛مدتی پیش نیز وزارت گردشگری مبلغ هنگفتی را برای ارتقاء بخشیدن به تلاش های خود در جذب ستاره ها اختصاص داد . برای مثال ، مورگان فریمن را برای خطوط هوایی ترکیه و البته جولیان مور را برای تبلیغ جاذبه های توریستی دعوت به همکاری کرد . اکنون نیز نوبت به برد پیت رسیده که سوار بر اسب و لباس رزم پوشیده با گردشگران صحبت کرده و آنان را مجاب سفر به کشور کند. این در حالی است که مشکل ترکیه جذب ستاره ها نیست ، بلکه ، حل مشکل تروریسم در منطقه است . این مشکلی بزرگ است که گردشگری ترکیه را تهدید می کند .
وی ادامه داد؛ اغلب گردشگران خارجی خاورمیانه را کانون سکونت تروریست ها می دانند . در نتیجه ما باید ثابت کنیم منطقه باستانی مد نظرمان نه تنها کانون تروریسم نیست بلکه فرسنگ ها با تروریست ها فاصله دارد و امن است .
ایجاد حس اعتماد به مراتب بیش از تبلیغات ستاره ها کارساز خواهد بود . این سیاستی است که باید در قبال کشورهای اتحادیه اروپا نیز به کار بسته شود .
نگاهی به آمارهای گردشگری ترکیه طی سال های اخیر نیز نشان می دهد سخنان مذکور چندان بیراه نیستند . برای مثال کاهش هزینه های توریستی در ترکیه به عنوان یکی دیگر از عوامل مهم بحران در صنعت گردشگری مطرح شده است. بر اساس گزارش نشریه جمهوریت ، درصد وام های بی فایده در بخش گردشگری از سال گذشته تا ۳٫۵٪ افزایش داشته و به رقم ۳٫۹٪ رسیده است.
به گفته موسسه آمار ترکیه (TUIK)، هزینه گردشگری در سرتاسر جهان در سال ۲۰۰۳ به ۸۵۰ دلار رسیده است اما این رقم در سال ۲۰۱۴، ۸۲۸ دلار، پس از آن به ۷۵۶ دلار و در سال بعد به ۷۰۵ دلار کاهش یافته است. داده ها برای ۹ ماه اول سال ۲۰۱۷ نشان می دهد که میانگین هزینه های گردشگری در سرانه مالی حتی بیشتر هم شده و به ۶۶۴ دلار رسیده است .قابل توجه ترین بخش ماجرا هم اینجاست که هزینه های واقعیخرج شده توسط گردشگران خارجی حتی پایین تر است، زیرا آمارها شامل مهاجران ترکیه است که برای تعطیلات تابستانی به خانه باز می گردند و البته خرج زیادی هم می کنند .
البته صنعت گردشگری ترکیه، سال گذشته، پس از یک رکود چشمگیر در سال ۲۰۱۶ و البته به دنبال تلاطم های پس از کودتا در ماه ژوئیه و بحران با روسیه به دنبال یافتن جایگاهی بهتر و البته ایمن تر است . تعداد گردشگران این کشور در نهایت در سال ۲۰۱۶ افزایش یافت و از ۲۵٫۳ میلیون به ۳۲٫۴ میلیون رسید و درآمد ها نیز از ۲۲٫۱ تا ۲۶ میلیارد دلار افزایش یافت.