آخرین خبرهااسلایدرسیاسی

محمود صادقی: شاکیان سعید طوسی به ١۵ نماینده نامه نوشتند / تا پایان این روند و مسیر را پیگیری خواهم کرد

به گزارش تدبیرشرق به نقل از شرق، محمود صادقی  از جزئیات دیدار با خانواده‌ها می‌گوید، اینکه دو خانواده در کمیسیون اصل ٩٠ به دیدار او آمدند و بعدتر معاون پارلمانی قوه ‌قضائیه و معاون پارلمانی سازمان تبلیغات هم پای سخنان آنها نشستند.

‌خانواده‌ها چطور با شما ارتباط گرفتند؟ 
تلگرامی و تلفنی. پیغام دادند. بارها با من تلفنی در تماس بودند و درخواست ملاقات داشتند از تابستان. یا شاید هم از سال گذشته.
‌پاسخ شما چه بود؟ 
گفتم خواسته‌شان را مستند و مکتوب بفرستند. اواخر شهریور نامه آنها را به رؤسای کمیسیون‌های قضائی و حقوقی و اصل ٩٠ مجلس فرستادم، برای جناب آقایان اللهیار ملکشاهی و داوود محمدی.
‌پیگیری آنها چه بود؟ 
من شکایت مکتوب خانواده‌ها را به رؤسای کمیسیون حقوقی و قضائی و اصل ٩٠ مجلس و معاون پارلمانی قوه ‌قضائیه در مجلس ارائه کردم. هر کدام از آنها هم اقدام خاص خودشان را داشتند. کمیسیون اصل ٩٠ مفصل‌تر وارد شد. نامه‌ای مفصل خطاب به رئیس قوه ‌قضائیه نوشتند. آقای ملکشاهی هم خطاب به رئیس کل دادگستری نامه نوشتند و مشاور قضائیه نیز به رئیس کل دادگستری نامه نوشت.
نتیجه؟
معمولا پس از این نامه‌نگاری‌ها دو ماه صبر می‌کنند و اگر خبری نشود، نامه پیرو می‌زنند. شاید هم تا حالا نامه پیرو زده باشند البته بی‌خبرم. هیچ‌گونه واکنشی نشان ندادند.
‌چه زمانی حضوری با خانواده‌ها دیدار داشتید؟ 
دو هفته پیش. خانواده‌ها تماس گرفتند که دادگاه کیفری تجدیدنظر رأی صادر کرده. حیران و متعجب بودند. پیگیری کردیم و دیدیم که پرونده در شعبه نبود اما جالب اینکه رأی صادر شده بود.
‌در دیدار حضوری چه افرادی از خانواده شاکیان حاضر شده بودند و چه گفت‌وشنودی در گرفت؟ 
دو هفته پیش دو پدر از خانواده شاکیان در کمیسیون اصل ٩٠ حضور یافتند و با ارائه تجدیدنظر خواستار رسیدگی دقیق به پرونده شدند.
‌در کمیسیون فقط شما بودید و آنها؟ 
برخی نمایندگان دیگر هم بودند. حرف‌ها را شنیدند و بعد برخی دیگر از مسئولان را ملاقات کردیم.
‌چه مسئولی؟ 
با آنها نزد آقای رحیمی، معاون پارلمانی قوه ‌قضائیه در مجلس رفتیم. همان‌موقع معاون پارلمانی سازمان تبلیغات هم حضور داشت. با آنها هم صحبت کردم و خواهان پیگیری معاون پارلمانی آنها شدم. به هر شکل مسائل قرآنی مطرح بود و درخواست کردم سازمان تبلیغات بی‌تفاوت نباشند.
‌انتظار خانواده‌ها از شما چه بود؟ 
خیلی از خانواده‌ها  از روی شرم و حیا آشکارا پیگیری نکردند. به همین خاطر هم فقط دو خانواده پیگیر مسئله بودند.
‌نقدی که به شما وارد است اینکه نمایندگان مجلس و از جمله شخص شما بر تصویب لایحه حمایت از حقوق کودک تأکید و تمرکز نکردید. نقد این است که قوانین کیفری ما به‌طور کلی در برخورد با کودک‌آزاری محدودیت‌ها و مشکلاتی دارد که این لایحه می‌تواند از پس آن بربیاید. 
نقد به یک شکل قابل‌قبول است. البته من بشخصه بسیار پیگیر بررسی این لایحه در کمیسیون آموزش بوده‌ام. در این کمیسیون لایحه بارها مورد بررسی قرار گرفته اما مرسوم است که لایحه باید در کمیسیون تخصصی‌اش به تصویب نهایی برسد. این انتقاد را می‌پذیرم اما درباره اینکه چنین پرونده‌ای بتواند صرفا با قانون‌گذاری حل شود، راستش روایت دیگری دارم.
‌در این مدت با آقای سعید طوسی دیدار و گفت‌وگو داشتید؟ 
نه ضرورتی نداشته و با ایشان بحثی نداشتم.
‌ایشان جایی گفته‌اند شما را نمی‌شناسند و برای سؤال‌های بعدی شما را به وکیل‌شان ارجاع داده‌اند. با وکیل هم در تماس نبوده‌اید؟ 
من اساسا از منظر و جایگاه نماینده مجلس وارد شدم تا حقوق‌دان یا وکیل دادگستری. اگر وکیل بودم، ممکن بود با خود طوسی و وکیلش حرف بزنم؛ اما من به‌عنوان حقوق‌دان و وکیل، شأن و استقلال دستگاه قضا را می‌شناسم. به دلیل فرایندی که طی شده، انتقاد کردم که آن را حق مسلم یک نماینده می‌دانم. من به‌خوبی می‌دانم که منِ نماینده و کمیسیون اصل ٩٠ نمی‌توانیم در ماهیت پرونده قضائی ورود کنیم؛ بلکه ما می‌توانیم صرفا منتقد طرز کار تشریفات و آیین رسیدگی باشیم و من هم از این زاویه ورود کرده‌ام؛ با شناسایی مرزها و محدودیت‌ها.
‌واکنش خانواده‌ها پس از پیگیری‌های اخیر شما چه بوده؟ 
گویی صدای‌شان شنیده شده است. من به‌عنوان نماینده وقتی در جلسه‌ای با اینها نشسته‌ام و وعده پیگیری داده‌ام، خودم را مسئول می‌دانم و تا پایان این روند و مسیر را پیگیری خواهم کرد.
‌چرا این خانواده‌ها سراغ محمود صادقی آمدند؟ ما ٢٩٠ نماینده داریم. 
اتفاقا آنها تنها سراغ من نیامدند. آنها به ‌جز من- و البته هم‌زمان با مکاتبه با من- به ١۵ نماینده اصلاح‌طلب و اصولگرای دیگر هم نامه نوشته‌اند و شرح ماوقع داده‌اند. شاید همکاران دیگر درگیر امور حوزه انتخابیه‌ یا سایر مشکلات و درگیری‌ها هستند؛ اما پیگیری این پرونده و نکات آن برای من مهم بوده و هست. وقتی از بین ١۵ نماینده هیچ نماینده‌ای این مسئله را جدی نگرفته و برای چنین موضوعی وقت ندارند؛ یعنی وظیفه من سنگین‌تر از پیش است. نماینده باید به نماینده‌بودنش فکر کند و اینکه وقتی تک‌تک مردم پای صندوق رأی رفته‌اند و او را امین خود دانسته‌اند، امین‌شان باشد. فرصت نیست به چیز دیگری فکر کنم.
‌فکر می‌کنید سرنوشت این پرونده چه شود؟ 
امیدوارم ما نمایندگان قوی‌تر از پیش دنبال تصویب لایحه حمایت از کودکان در مجلس باشیم تا خانواده‌های درگیر چنین پرونده‌هایی کمتر در معرض فرسایش باشند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا