آخرین خبرها

آیا خرید تیبا بهتر از پراید است؟

یکی از سوال‌های اساسی برای کسانی که به دنبال خرید خودرویی زیر ۳۰ میلیون تومان هستند این است که خرید تیبا بهتر است یا پراید. دو خودرویی که از دهه هشتاد پا به خیابان‌های ایران گذاشتند و از خودروهای ارزان قیمت بازار ایران محسوب می‌شود، اولی خودرویی جدیدتر است و دومی امتحان خود را در نزد خریداران به دلیل قدمت بیشترش پس داده.

تیبا و پراید په تفاوت‌هایی با هم دارند؟

تیبا اولین خودرو ملی گروه خودروسازی سایپاست که پس از ورود به بازار با توجه به مصرف سوخت پایین، خدمات پس از فروش در دسترس و استهلاک پایین از استقبال خوبی در بازار داخلی برخوردار شده، اما این خودرو که در سال ۱۳۸۷ جایگزین ریو، محصول پرفروش دیگر سایپا شد در طراحی‌ و استفاده از قطعات نیز مدیون سه خودروی پراید، ریو و تندر ۹۰ است.

درقسمت موتور و گیربکس، این خودرو کاملا شبیه پراید است اگرچه موتور تیبا درشرکت FEV آلمان تقویت شده است. در این مقاوم‌سازی حجم موتور پراید از ۱۳۰۰ سی سی به ۱۵۰۰ سی سی و نسبت تراکم آن، از ۸/۵ به ۹/۷ ارتقا پیدا کرده است و حداکثر توانش به ۸۰ اسب بخار رسیده است.  این موتور همچنین استاندارد آلایندگی یورو ۴ را در کارنامه خود دارد. اگرچه از آنجایی که در این تقویت موتور، سیستم انتقال قدرت پراید توان مقاومت در مقابل نیروی جدید موتور را نداشته، دنده و گیربکس پراید را تغییر و فنر کلاچ را مقاوم کرد‌ه‌اند، به همین دلیل نیز کلاچ تیبا از پراید سفت‌تر است.

از دیگر شباهت‌های این دو خودرو طراحی داخلی آن مثل کیلومتر شمار و دورسنج است، هرچند کنسول و داشبورد تیبا در مقایسه با پراید جدیدتر محسوب می‌شود. رودری‌های این دو خودرو نیز بی‌شباهت به هم نیستند، اگرچه از نظر طراحی ظاهری تفاوت‌هایی باهم دارند. مثلا ارتفاع تیبا سه سانتی متر بیشتر از پراید است و طول و عرض آن هم مقداری بیشتر است.

اگر بین خرید تیبا و پراید مرددید باید بدانید، از مزیت‌های تیبا نسبت به پراید وزن آن است. تیبا ۱۰۲۷ کیلوگرم وزن دارد، در حالی که وزن پراید ۷۹۰ کیلوگرم است. کارشناسان معتقدند این تفاوت در وزن از تیبا خودروی مقاوم‌تری ساخته است، به طوری که موقع تصادف از کنار، به این خودرو صدمه کمتری وارد می‌شود. هرچند گروه دیگری از کارشناسان می‌گویند این وزن اضافه در مقایسه با حجم موتور ۱۵۰۰ سی سی تیبا مزیتی به شمار نمی‌رود. آنها در مقابل داشتن کمربندهای ایمنی پیش کشنده، دو ایربگ، ترمز ABS و سیستم EBD سیستم تقسیم نیروی ترمز و محکم بودن ستون‌های اصلی تیبا را دلایلی بر برتری این خودرو از نظر ایمنی معرفی می‌کنند.

اما در کنار همه اینها گروهی از آنهایی که تجربه رانندگی با تیبا را دارند می‌گویند در رانندگی با سرعت بالای ۸۰ کیلومتر، در این خودرو صدای باد می‌پیچد و به همین دلیل هم نظریه مقاوم بودن و ایمنی تیبا را رد می‌کنند.

مصرف سوخت تیبا در بزرگراه  طبق اعلام سایپا حدود ۷٫۵ در ۱۰۰ کیلومتراست ، یعنی مشابه مصرف سوخت پراید ۱۳۱، اما  مصرف سوخت شهری پراید ۹ لیتر است، این درحالی است که تیبا حدود ۷٫۱ لیتر مصرف دارد. حجم باک هردو ۳۷ لیتر است.

همچنین به دلیل سیستم تعلیق نرم‌تر تیبا شما می‌توانید سواری نرم‌تری با این خودرو داشته باشید.

تیبا هاچ بک یا تیبا ۲ که بسیار شبیه تیبا صندوقدار است، تنها خودروی هاچ بک صفر کیلومتر بازار محسوب می‌شود، خودرویی جوان‌پسند با طراحی زیباتر. هم پراید و هم تیبا خودروهایی خانوادگی به حساب می‌آیند، هرچند در کنار همه اینها پراید به دلیل قدمت بیشترش در نزد ایرانی‌ها شناخته شده‌تر است و به دلیل آگاهی بیشتر از معایب و محاسن آن، بسیاری خرید این خودرو را به خرید تیبا ترجیح می‌دهند. اگرچه قیمت پایین‌تر پراید در مقایسه با تیبا هم مزیت برعلت است و گروهی معتقدند فرمان این خودرو نیز در مقایسه با تیبا نرم‌تر به حساب می‌آید.

اگر قصد خرید تیبا را دارید در سایت دیوار می‌توانید قیمت انواع این خودرو را ببینید.

۲۱۲۱

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا