اسلایدراقتصادیخبر داغ

آغاز بررسی بودجه از فردا طی دو نوبت کاری در خانه ملت

آغاز بررسی بودجه

بودجه سال ۹۷ کل کشور پس از ۲۵ روز بررسی در کمیسیون تلفیق سرانجام به صحن مجلس رسید. نمایندگان در مهلت دو هفته ای مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه را بررسی خواهند کرد.

بررسی لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور از فردا – یکشنبه – هشتم بهمن در مجلس شورای اسلامی آغاز می شود، نمایندگان در ابتدا کلیات این لایحه که اکنون ‘ مصوبه تلفیق بودجه’ است را بررسی می کنند و سپس وارد بررسی جزییات می شوند.

به گزارش تدبیرشرق به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری، لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور را در موعد مقرر و در تاریخ ۱۹ آذر ماه به عنوان نخستین لایحه بودجه دولت دوازدهم برای بررسی و تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.
ابتدا کمیسیون های تخصصی مجلس لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور را بررسی کردند و سپس کمیسیون تلفیق مجلس برای بررسی این لایحه تشکیل جلسه داد، اعضای کمیسیون تلفیق مجلس از پنجم دی ماه بررسی این لایحه را در این کمیسیون آغاز کردند و نهایتا کلیات این لایحه در جلسه دهم دی ماه با اکثریت آرا تصویب شد، بررسی لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور در کمیسیون تلفیق، ۲۵ روز زمان برد.

بررسی لایحه بودجه ۹۷ کل کشور از فردا یکشنبه – هشتم بهمن- در دو نوبت صبح و عصر و در صورت لزوم در سه نوبت در مجلس شورای اسلامی آغاز می شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه فردا یکشنبه مجلس شورای اسلامی ابتدا کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور را بررسی می کنند و سپس وارد بررسی جزییات این لایحه می شوند.

در جلسه فردا یکشنبه مجلس، ابتدا ۱۰ نماینده به عنوان مخالف و ۱۰ نماینده به عنوان موافق کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور هر کدام به مدت ۱۰ دقیقه سخنرانی می کنند، سپس محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه به عنوان نمایننده دولت به مدت ۲۰ دقیقه سخنرانی خواهد کرد، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس نیز ۳۰ دقیقه فرصت دارد که در مورد این لایحه سخن بگوید.

بنا به اعلام هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ، بررسی لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور، دو هفته به طول می انجامد و احتمالا تا ۲۲ بهمن ماه بررسی این لایحه در مجلس شورای اسلامی تمام می شود.
در ماده واحده لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور، بودجه سال ۹۷ کل کشور از حیث منابع بالغ بر یازده میلیون و نهصد و شصت هزار و یکصد و شش میلیارد و سیصد و نود و هشت میلیون ریال و از حیث مصارف بالغ بر یازده میلیون و نهصد و شصت هزار و یکصد و شش میلیارد و سیصد و نود و هشت میلیون ریال تعیین شده است.

بر اساس ماده واحده لایحه بودجه، منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری های دارایی های سرمایه ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه ها و تملک دارایی های سرمایه ای و مالی، بالغ بر چهار میلیون و دویست و پنجاه و نه هزار و هشتصد و شصت و دو میلیارد و ششصد و پانزده میلیون شامل:

۱٫ منابع عمومی بالغ بر سه میلیون و ششصد و نود هزار و یکصد و شصت و چهار میلیارد و نود و شش میلیون ریال

۲٫درآمد اختصاصی وزارت خانه ها و موسسات دولتی بالغ بر پانصد و شصت و نه هزار و ششصد و نود و هشت میلیارد و پانصد و نوزده میلیون ریال

در بخش دیگری از ماده واحده این لایحه، بودجه شرکت های دولتی،بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار بالغ بر هشت میلیون و دویست و هفتاد و شش هزار و هفتاد و یک میلیارد و چهارصد و نود و یک میلیون ریال و از حیث هزینه ها و سایر پرداخت ها بالغ بر هشت میلیون و دویست و هفتاد و شش هزار و هفتاد و یک میلیارد و چهارصد و نود و یک میلیون ریال تعیین می شود.

**برگزاری جلسات بررسی بودجه در دو نوبت صبح و عصر در مجلس

غلامرضا کاتب عضو هیات رییسه مجلس در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا اظهار داشت: لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور مجلس از فردا یکشنبه ۸ بهمن ماه در دو نوبت صبح و عصر برگزار می شود و در صورت لزوم، مجلس شیفت سوم نیز برای بررسی بودجه سال ۹۷ کل کشور خواهد داشت.

وی افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه فردا یکشنبه ابتدا کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور را بررسی می کنند و سپس وارد بررسی جزییات این لایحه می شوند.
نماینده مردم گرمسار در مجلس ادامه داد: در جلسه فردا یکشنبه مجلس، ابتدا ۱۰ نماینده به عنوان مخالف و ۱۰ نماینده به عنوان موافق کلیات لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور هر کدام به مدت ۱۰ دقیقه سخنرانی کردند.

کاتب ادامه داد: همچنین محمد باقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به عنوان نماینده دولت پس از ۱۰ موافق و ۱۰ مخالف، می تواند ۲۰ دقیقه در این جلسه سخنرانی کند، همچنین سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس ۳۰ دقیقه فرصت دارد که در این جلسه ویژگی های این لایحه را تشریح کند.

وی اظهار داشت: بر اساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نمایندگان ابتدا بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور را بررسی می کنند و سپس به بررسی بخش هزینه ای بودجه خواهند پرداخت.
کاتب افزود: بر اساس ماده ۲۱۷ آیین نامه داخلی مجلس، هنگام طرح لایحه بودجه درمجلس، جلسات باید بلاانقطاع در کلیه ایـام هفتـه غیـراز جمعـه و تعطـیلات رسـمی، حداقل روزی چهار ساعت برگزار شود و تا موقعی که شور و مذاکره پایان نیافته و رأی مجلس اخذ نشده است از دستور خـارج نمی شود و هیچ لایحه یا طرح دیگر نمی تواند مطرح باشد مگر لایحه یک یا چنددوازدهم بودجه درصورت ضرورت مطرح می شود.

 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا