آخرین خبرهااسلایدراقتصادی

بحران عظیم کسری بودجه صندوق های بازنشستگی ؛ چالش جدید دولت

حامد ایمانی:در آمد دولت از محل فروش نفت در سال ۹۷ حدود ۱۱۰ و درآمد مالیاتی حدود ۱۲۰ هزار میلیارد جمعا مبلغ ۲۳۰ هزار میلیارد تومان خواهد شد که حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان آن صرف پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دولت و صندوق های بازنشستگی خواهد شد این وضعیت طی ۲سال آینده وخیم تر می گردد بگونه ای که کل درآمد ۲۳۰ هزار میلیارد تومان یاد شده صرف پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دولت و صندوق های بازنشستگی خواهد شد کسری بودجه صندوق های بازنشستگی همچون باتلاق دولت را در خود فرو می کشد و اگر سریعا چاره سازی نشود تا ۵ سال آینده راه نفسی برای دولت باقی نخواهد ماند.

به گزارش تدبیرشرق، با این حال تنها راه منطقی علمی و نتیجه بخش همان راهی است که همه تصمیم گیران عاقل کشورهای دنیا از قبیل ژاپن، آلمان، فرانسه و … پیموده اند سن بازنشستگی باید طی ۵ سال به مرور به ۶۵ تا ۶۷ سال بر اساس نوع شغل برسد و برخی مشاغل کارگری و سخت همان ۶۰ سال بماند.
میانگین مبنای پرداخت بجای ۲ سال به مرور به ۵ و سپس به ۱۰ سال افزایش یابد.تاخیر در این اصلاح بزرگ خود کشی است و کشور از دست می رود دولت رسما ورشکسته خواهد شد و بحران غیر قابل کنترل کشور و ملت را در هم خواهد پیچید.
کمیسیون اجتماعی و رئیس و هیات رئیسه این کمیسیون چقدر در این خصوص مطالعه نموده و وقت می گذارند آیا دغدغه آنها اینگونه موضوعات مهم و  اساسی است یا دغدغه های اصلی آنها موضوعات دیگری است.
پیشنهاد می گردد کمیسیون بودجه و کمیسیون اقتصادی مجلس نیز می بایست این موضوع را عمیقا بررسی و هر چه سریعتر در قالب طرح اصلاح قانون بازنشستگی اصلاحات ذکر شده را اعمال نمایند .
تعداد افراد مستمری بگیر از ۲٫۷ میلیون نفر در سال ۱۳۹۶ به ۳٫۷ میلیون نفر در سال ۱۴۰۰ خواهند رسید و کسری بودجه سازمان تامین اجتماعی از ۱۱هزار میلیارد تومان در سال ۹۶ به ۱۱۸ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۴ خواهد رسید.
وضعیت صندوق بازنشستگی کشوری و بازنشستگی نیروهای مسلح و صندوق فولاد بسیار وخیم تر و بحرانی تر و ترسناک تر است.
امیدوارم مجلس و دولت به خود بیایند و اهمیت این بحران عظیم و ویرانگر را درک کنند.
/روزنو

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا