آخرین خبرها

انتقاد یک وکیل دادگستری از برخورد با کودکان بروجردی: مشخص شود حالا آنها کجا هستند؟

انتقاد یک وکیل دادگستری از برخورد با کودکان بروجردی: مشخص شود حالا آنها کجا هستند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ماجرای بازداشت و انتشار عکس کودکان دستفروش در شهر بروجرد که با واکنش‌های زیادی از سوی فعالان مدنی همراه بود، هنوز به نقطه پایان نرسیده و هنوز در شبکه‌های مجازی، عده‌ای از کاربران نسبت به این نوع برخوردها با کودکان کار و خیابان اعتراض می‌کنند.

با این حال، جلسه امروز شورای شهر بروجرد به این موضوع پرداخت و با این که بعد از حذف عکس این کودکان از کانال تلگرامی شهرداری بروجرد تا امروز، حرفی از این موضوع زده نشده بود، امروز یک پست تلگرامی به این موضوع اختصاص داده شد با این مضمون: «مدیر اداره روابط عمومی شهرداری بروجرد آقای داوود گودرزی خبر داد: در پی انتشار عکس مربوط به نوجوانان متکدی که به صورت سهوی از طریق کانال شهرداری بروجرد صورت گرفت، شهرداری این عمل ناشایست را محکوم کرده و در جلسه روز گذشته بعدازظهر که با حضور سرپرست محترم و معاونین شهرداری برگزار شد با دو نفر از افرادی که بانی این کار بودند به صورت قانونی برخورد به عمل آمد.»

اما مونیکا نادی، وکیل دادگستری می‌گوید کاری که در حق این کودکان انجام شد از جنبه‌های قانونی قابل بررسی است، با این حال نباید تنها به برخورد با خاطیان بسنده کرد، بلکه باید به جای پاک کردن صورت‌مساله، به فکر راهکارهای اساسی هم بود و باید مشخص شود چه اقدامی برای بهبود وضعیت زندگی این کودکان که عزت نفس آنها خدشه‌دار شده، قرار است انجام شود.

گفت‌وگو با این حقوقدان و فعال حقوق کودکان را در ادامه بخوانید:

بعضی از مسئولان شهری بروجرد می‌گویند کودکان آبنبات‌فروش بروجردی، برای مردم مزاحمت ایجاد می‌کرده‌اند و محصولات تاریخ مصرف گذشته می‌فروخته‌اند برای همین چنین برخوردی با آنها انجام شده. از نگاه قانونی، این مجوزی است که نسبت به جمع‌آوری آنها از سطح شهر به این صورت اقدام شود؟

دستگیری و انتشار عکس کودکان آبنبات‌فروش در شهر بروجرد از دو جنبه قابل بررسی است؛ اول از جهت دستگیری این کودکان و دوم بابت انتشار عکس آنها. در هر دو بعد، این کار خطا بوده و بهانه‌هایی مانند ایجاد مزاحمت برای مردم و فروش اقلام تاریخ مصرف گذشته نمی‌تواند مجوزی برای چنین رفتاری باشد چراکه اولا هنوز این موضوعات ثابت نشده دوما حتی اگر چنین موضوعی وجود داشته باشد، نباید چنین رفتاری انجام می‌شده، ایران به پیمان‌نامه حقوق کودک پیوسته و به موجب این پیمان‌نامه دولت‌ها ملزمند از کودکان حمایت کنند نه این که آنها را اینطور مورد مواخذه قرار دهند.

بر اساس پیمان‌نامه حقوق کودک، وظیفه دولت‌ها در برابر کودکان چیست؟

باید حمایت‌ها و مراقبت‌های کافی از کودک برای تامین رفاه او داشته باشند و برنامه‌های حمایتی درباره تغذیه، پوشاک و مسکن آنها انجام دهند در حالی که متاسفانه می‌بینیم‌ به جای این که به ریشه مشکلات یعنی فقر توجه شود و از این کودکان مراقبت شود، با طرح‌های بی‌حاصلی که بارها آنها را آزموده‌ایم و نتیجه نداشته‌اند، آنها را دستگیر می‌کنند. این کودکان به بهانه ساماندهی جمع‌آوری و مجازات می‌شوند در حالی که جرمی به جز فقر و نان‌آور بودن برای خانواده‌هایشان ندارند.

اما گفته می‌شود بعضی از این کودکان در باندهایی عضو هستند که از آنها سوءاستفاده می‌شود و از سوی خانواده‌شان برای تامین معاش دست به کار در خیابان نمی‌زنند.

هیچ بهانه‌ای برای این کار غیرقانونی پذیرفته نیست. حتی اگر اینطور هم باشد که آنها در باندهایی عضویت داشته‌اند، باید نسبت به حمایت از آنها اقدام کرد. همانطور که اشاره کردم طبق پیمان‌نامه دفاع از حقوق کودکان، دولت‌ها ملزمند اقداماتی انجام دهند که کرامت کودکان را تامین کند اما در این کار، عزت نفس کودکان از بین رفت، مثل مجرمان باسابقه کنار دیوار گذاشته شدند و از آنها عکس گرفته شد و به حریم خصوصی آنها تجاوز شد. ایران باید به این تعهدات بین‌المللی درباره حقوق کودکان پایبند بمان و بگوید چه حمایتی از آنها انجام گرفت به غیر از این که نوعی کودک آزاری روانی انجام شد و آسیبی به روان و حیثیت و آینده آنها وارد شد؟

مسئولان شهری بروجرد این اتفاق را محکوم و اعلام کرده‌اند با خاطیان برخورد شده. به نظر شما به عنوان فعال حقوق کودکان، چه اقدام دیگری باید انجام شود؟

ببینید، مساله اینجاست که عکس‌العمل‌های بعدی شدت نامناسب بودن این اقدام را بیشتر کرده است، انگار دستگیری از نظر مسئولین عمل قبیحی تلقی نمی‌شود و صرفا انتشار عکس را نامناسب دانسته‌اند. شورای شهر می‌تواند از نظر حقوقی به این ماجرا ورود پیدا کند و به این تخلف شهرداری رسیدگی کند، در عین حال، به این بپردازد که وضعیت فعلی این کودکان چطور است نه این که به حال خودشان رها شده باشند که بعد به باندهای خلافکار یا کارگاه‌های زیرزمینی کشیده شوند. به نظر می‌رسد بهتر است این تخلف با این بازتاب گسترده اجتماعی از طریق مراجع ذیصلاح مورد رسیدگی قرار بگیرد و تصمیمی گرفته شود که جنبه پیشگیرانه داشته باشد و طرح‌های ساماندهی کودکان برای یک بار به طور دقیق مورد بررسی قرار بگیرند نه این که هر روز شاهد برخورد با آنها در شهرهای مختلف به شیوه‌های گوناگون باشیم.

۴۷۲۳۴

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا