آخرین خبرهااستان ها

با هماهنگی سازمان آب منطقه ای گیلان؛ نشست سالیانه ” تهدیدها وفرصتها در بخش آب, خاک و محیط زیست ” برگزار شد/هنوز در بخش مصرف آب به مدیریت تقاضا نرسیده ایم در حالیکه جهان مدرن سالهاست از آن عبور کرده و سازمان ملل امروزه بحث حکمرانی آب را مطرح کرده است

به گزارش تدبیرشرق دیروز_چهارشنبه_ با هماهنگی کمیته آبیاری و زهکشی آب منطقه ای گیلان, نشست سالیانه علمی کاربردی” تهدیدها و فرصت ها در بخش آب, خاک و محیط زیست” استان در محل سازمان آب منطقه ای گیلان برگزار شد.

سخنرانان این جلسه که جمعی از کارشناسان ,مسئولان و اساتید بخش آب گیلان در آن حضور داشتند لطفی_ مدیر عامل آب منطقه ای گیلان, مرتضی پور _ رییس کمیته مرکزی آبیاری و زهکشی استان و مریم نقیبی_ رییس کارگروه زهکشی و محیط زیست کمیته منطقه ای آب گیلان بودند.

مرتضی پور در این جلسه ضمن اشاره به بحران آب در کشور و استان گفت: شبکه حوزه سفیدرود به شدت وابسته به رودخانه بوده و در بخش تامین آب استان با مشکلات جدی روبرو هستیم.
وی گفت در برنامه پنجم نیاز آبی استان با اغماض ۵میلیارد متر مکعب مصوب شد که اکنون ناگزیر به تامین سه و شش میلیارد مترمکعب آب از شبکه سفیدرود هستیم.

مرتضی پور توضیح داد:با۲۰درصد صرفه جویی در مصرف آب در مجموع چیزی حدود یک میلیاردو هفتصد متر مکعب آب در حوزه سدها و رودخانه سفیدرود باید تامین گردد.
دکتر مرتضی پور گفت :برای مثال میتوان نیاز آبی کشت برنج را که در هر هکتار ۱۲هزار مترمکعب است را به منظور صرفه جویی۱۰ هزار مترمکعب در نظر گرفت که این میزان حداقل آب مصرفی در کشت برنج می باشد و به همین نسبت در بخش آب شرب, صنایع و غیره نیز برنامه هایی صرفه جویانه در دست اجراست.
وی گفت :خوشبختانه با احداث سد شهربیجار آب شرب منطقه تامین میشود و ۶۰ میلیون متر مکعب نیز از پایاب سد گل رود و در مجموع صد میلیون متر مکعب آب از سدهای حوزه آب ریز سفید رود بدست خواهد آمد و در نهایت برای تامین میزان کمبود آب باقیمانده باید از تکنیک های مختلف وارد عمل و اجرا شویم…
رییس کمیته مرکزی آبیاری و زهکشی استان گفت: اولین قانون تدوین یافته مربوط به آب را مربوط به سال ۱۳۰۷ و حدود نود سال پیش عنوان کرده و توضیح داد این قانون با هدف مدیریت عرضه آب وضع شد و بعدها در این علم بحث های مدیریت تقاضا و در این اواخر نیزقوانین مربوط به پس آبها و محیط زیست به آن اضافه شد. وی گفت متاسفانه ما در ایران هنوز به مدیریت تفاضا در مصارف آبی کشور نرسیده ایم در حالیکه جهان مدرن پنجاه سال است که از آن عبور کرده و امروزه سازمان ملل حکمرانی آب را برای سالهای آتی جهان متصور است.
مدیر عامل آب منطقه ای گیلان در نشست سالانه” علمی کاربردی تهدیدها و فرصتهادر بخش آب ,خاک , محیط زیست” استان گفت:غالبا مدیریت آب در دو بخش مشارکتی و سنتی تعریف میشود اما عملا در ایران از مشارکت خبری نیست و هنوز سنتی عمل میشود.
وی ضمن بیان آمار و ارقامی در راستای مدیریت آب در دشت گیلان اظهار داشت: متاسفانه در دهه های اخیر وضعیت بارشها نیز روند کاملا نزولی داشته است و اکنون ما در حوزه سد سفید رود باید بتوانیم حدود سه و نیم میلیارد متر مکعبکسری آب را ت تامین کنیم. لطفی توضیح داد: ما در دشت گیلان به دو میلیارد و ۷۰۰ هزار متر مکعب آب نیاز داریم و این در حالی است که مصارف داخلی ماعملا بالغ بر سه میلیارد متر مکعب است.
لطفی اضافه کرد: در حال ساخت ۶ سد هستیم که انتظار داریم با آبگیری آنها و بهره گیری از تمهیدات دیگر کسریآب استان جبران گردد.
لطفی تاثیرات استانهای مجاور و فعالیتهای آنها در جمع آوری آب را یادآور شد و گفت: در ایران با توجه به تهدیداتی که سبب فرونشست زمین شده است بر آن هستیم تا برای آب شرب از آبهای سطحی و نه منابع زیرزمینی استفاده گردد و طبق برنامه ریزیها تا سه سال آتی نزدیک به کل آب مصرفی گیلان در بخش شرب از منابع سطحی تامین خواهد شد.
لطفی گفت: سوال امروز ما این است که چه باید بکنیم تا گیلان را از تهدیدات آب نجات دهیم؟!
وی توضیح داد: با احداث نزدیک به حدود ۱۴ سد کوتاه و ۲۰ سد لاستیکی, ایجاد تغییراتی در الگوی مصرف و اعمالی از این دست باید بتوانیم این کسری سه و نیم میلیارد متر مکعبی را جبران کنیم و اکنون واحد های عملیاتی ما برنامه های فریز شده و مدون در این زمینه در دست اجرا دارند. وی گفت منابع آب زیر زمینی نیز در حال شناسنامه دار شدن هستند و امروز ما تمرکز را از سفید رود برداشته و مدیریت آب را در ۵۴ رود استان انجام میدهیم.
مدیر عامل آب منطقه ای گیلان در بخش دیگری از سخنان خود به بحث بودجه اشاره کرد و گفت: آب منطقه ای گیلان از سال ۹۴ به بعد از بودجه های دولتی برخوردار نبوده و متکی به در آمدهای جاری خود است و ما در سازمان باید سالیانه بطور متوسط ۶۷ میلیارد تومان هزینه های جاری خود را نیز پرداخت کنیم.
لطفی در بحث دیگری به دو معضل برداشت بی رویه شن و ماسه از بستر رودها و تغییرات زود به زود در عزل و نصب های مدیران مرتبط با حوزه آب اشاره داشت .

وی گفت: برداشتهای بی رویه از بستر رودها غارت منابع طبیعی و بر هم زدن اکوسیستم طبیعی منابع است و عزل و نصب های بی مورد بی تردید سبب عدم تمرکز, نا کار آمدی و سوء استفاده از فرصتها خواهد شد.
دکتر مریم نقیبی آخرین سخنران همایش علمی کاربردی تهدیدها و فرصت ها در بخش آب, خاک و محیط زیست به بحث اهمیت زهکشی در کشاورزی گیلان اشاره داشت.
وی گفت : بعنوان مثال زهکشی در کشت برنج بازدهی این محصول را تا سی درصد بالا برده است و بیش از کود پاشی سبب افزایش رشد خواهد شد.
وی گفت: اجرای زهکشی در اراضی کشاورزی سطح تحمل خاک را بالا برده و سبب میشود تا ماشین آلات کشاورزی در اراضی قادر به ورود و کاربری شوند.
وی در ادامه به بحث تهدیدات زهکشی و سایر بحثهای تخصصی در حوزه زهکشی و مدبریت آب در کشاورزی پرداخت.

منبع: همای گیلان

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا