علم و تکنولوژی

موج فیلترینگ به پلتفرم‌های استخدامی آنلاین رسید

پلتفرم‌های استخدامی آنلاین رسید

مجموعه وزارت ارتباطات دولت دوازدهم از حمایت استارتاپ‌ها و ایجاد اشتغال برای جوانان به عنوان یکی از اصلی‌ترین اهداف خود نام می‌برد. استارتاپ‌هایی که خودشان در این بین باعث ایجاد شغل می‌شوند کم نیستند و به منبع مناسبی برای کارجویان و کارفرمایان تبدیل شده اند. این در حالی است که امروز بدون هشدار قبلی چندین وبسایت مطرح این حوزه از جمله جابینجا، جاب ویژن و… دچار فیلترینگ شده‌اند و تا لحظه نوشتن این خبر، علت دقیق این امر مشخص نیست.

کاریابی‌‌های مجازی از کارجوها هزینه دریافت می‌کنند و پلتفرهم‌های استخدامی این کار را بدون واسطه انجام می‌دهند

چندی پیش رئیس کانون کاریابی های کشور، «بابک هاشمی پور» از غیرقانونی بودن کاریابی‌های آنلاین در کشور گفته بود و خبر داده بود ۹۵ درصد از سایت‌های کاریابی آنلاین غیرمجاز هستند. به نظر می‌رسید منظور هاشمی بیشتر به کانال‌های تلگرامی قارچ گونه‌ای باشد که در زمینه استخدام شروع به فعالیت کرده بودند و بیانیه این سازمان نیز در همان روزها (شهریورماه امسال) به این شرح منتشر شد:

«به استناد ماده ۲ و بند ج ماده ۱۱ آئین نامه اجرایی قانون مجازات اشتغال به حرفه کاریابی و مشاوره شغلی بدون داشتن پروانه کار، در راستای مقابله با گسترش مراکز کاریابی غیرمجاز در فضای مجازی، و تمهیدات انجام گرفته در این راستا از سوی وزارت متبوع، از کلیه انجمن ها و نمایندگان کانون درخواست می گردد تا در اسرع وقت، اطلاعات و مستندات کامل کلیه سایت ها، کانالها و گروه های فعال در شبکه مجازی را به صورت کتبی به ایمیل کانون ارسال فرمائید.»

فیلترینگ سایت‌ های استخدامی

شرکت‌ها و برندهای بزرگی با دو سامانه جابینجا و جاب ویژن همکاری می‌کنند

برخی از سامانه های فیلتر شده مثل جاب ویژن چندین سال نمایشگاه های کار خود را در دانشگاه های معتبر کشور همچون دانشگاه شریف برگزار کرده و یا وبسایت جابینجا با ده ها هزار شرکت دولتی، خصوصی و نیمه خصوصی بزرگ همچون دیجی‌کالا، اسنپ، علی بابا، زرماکارون، محصولات بهروز، همکاران سیستم، بانک خاورمیانه و بیمه ایران و… همکاری کرده است. این کارنامه کاری نشان از اعتماد بسیاری شرکت ها به این دو سامانه دارد و فیلترینگ آنها، واکنش برخی از مدیران این شرکت ها را نیز در پی داشته است.

فیلترینگ سایت‌ های استخدامی

توییت سجاد بهجتی، مدیر بازاریابی محتوای هولدینگ سرآوا (سرمایه‌گذار شرکت‌هایی چون بازار، دیجی کالا و آواتک و…) تلخندی به ماجرای فیلترینگ پلتفرم‌های استخدامی است

«محمدرضا خانی»، مدیرعامل جابینجا پیش تر از تفاوت فاحش بین ماهیت کار خودشان و کاریابی‌های مجازی که هاشمی پور به آنها اشاره داشت گفته بود و کاریابی آنلاین را جایی تعریف کرده بود که در ازای دریافت مبلغی پول (به شیوه‌های مختلف) برای فرد شغل مناسبش را پیدا می‌کند. او با توجه به رایگان بودن تمام خدمات جابینجا برای کاربران کارجو در این سامانه، اساسا این سایت را با موارد دیگری که نام کاریابی آنلاین را یدک می‌کشند متمایز می‌دانست.

فیلترینگ سایت‌ های استخدامی

از آن سو بنا به گفته سایت وزارت کار تنها لیست موجود در سامانه رسمی این وزارتخانه مربوط به کاریابی‌های مجاز آنلاین می‌شود که در تصویر زیر موارد موجود در سایت  وزارتخانه را مشاهده می‌کنید. با این وجود با توجه به ماهیت و تعریف کاریابی مجازی که به آن اشاره شد، به نظر می رسد نبودن اسامی دو سامانه جابینجا و جاب ویژن در این لیست امری طبیعی باشد.

فیلترینگ سایت‌ های استخدامی

لیست اسامی کاریابی‌های مجازی قانونی در وبسایت وزارت کار

با تمام این تفاسیر، هنوز دلیل فیلترینگ این سامانه ها به درستی مشخص نیست و تنها مورد مسلم تا به اینجا عدم اطلاع رسانی دقیق و درست به مدیران این سامانه ها و ندادن هشدار قبلی به آنها بوده است. به نظر می رسد دولت قصد سروسامان دادن به سایت های کاریابی آنلاین و پلتفرم های استخدامی را دارد اما در انجام آن کمی نامنظمی دیده می شود. شایان ذکر است که مدیران هر دو مجموعه در گفتگو بادیجیاتو خبر از پیگیری قانونی و مبهم بودن ماجرا برای خودشان تا به اینجا گفته‌اند و ارائه اخبار تکمیلی را به ساعات آینده موکول کرده‌اند.

فیلترینگ سایت‌ های استخدامی

سامانه جاب ویژن فعلا در چند ISP محدود فیلتر شده است

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا