امروز: شنبه, ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۶

آخرین خبرها

رضا کاظمی تکلیمی

انتظارات مردم از شوراهای شهر و روستا

تاریخ انتشار : یکشنبه ,۱۷ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۴
نخست  ←   یادداشت   ←   انتظارات مردم از شوراهای شهر و روستا
12 شهریور اعضای منتخب شوراهای شهر و روستا برای فعالیت چهار ساله در یک نهاد مردمی برآمده از قانون اساسی سوگند یاد می‌کنند تا برگ دیگری از کارنامه مدیریت شهری رقم بخورد. آن‌چه از شورای چهارم انتظار می‌رود، کاربست تجربیات خوب و بد به‌دست آمده در سه دوره قبلی شورا

12 شهریور اعضای منتخب شوراهای شهر و روستا برای فعالیت چهار ساله در یک نهاد مردمی برآمده از قانون اساسی سوگند یاد می‌کنند تا برگ دیگری از کارنامه مدیریت شهری رقم بخورد. آن‌چه از شورای چهارم انتظار می‌رود، کاربست تجربیات خوب و بد به‌دست آمده در سه دوره قبلی شورا می‌باشد. کمک به تسریع پیشرفت همه‌‌جانبه ایران بزرگ، ارائه سطح برتر و بالاتر از خدمات اجتماعی به شهروندان است. لازمه موفقیت شورای چهارم در رسیدن به بالاترین اندازه رضامندی مردم ایران، وجود یک مجموعه قوی کارشناسی باتجربه و مجاهد در کنار شهردار منتخب و شورای تازه ‌نفس است. مدیریت شهری موفق نیازمند همکاری، هماهنگی و همدلی شورا و شهرداری خواهد بود. یکی از شروط اصلی خدمتگزاری صادقانه به مردم در کلان‌‌شهرها، پرهیز از تمایلات جناحی و حزبی و در شهرهای کوچک و خرد، گرایش‌های محلی، فامیلی و رودربایستی و سفارشات آشنابازان است.
غربالگری و دغدغه‌های جاری شهروندان از امهات آغاز یک کار بزرگ شهری است. تا دیروز مردم برای انتخاب اعضای شورا در معرض یک انتخاب جدی قرار گرفته بودند. امروز منتخبین مردم برای ابقاء یا انتخاب یک شهردار در معرض امتحان الهی قرار گرفته‌اند و مردم روال، چگونگی و شفافیت انتخاب شهردار را رصد و تعقیب می‌کنند. اعضای شورا برای انتخاب بهترین گزینه ممکن انتخاب درست، شایسته و سنجیده باید در ابتدا دست به مطالعه روی گزینه‌های برتر بر اساس یک چارچوب و اصول تعریف ‌شده اقدام و آن‌گاه به‌دور از نگاه‌های حزبی، سیاسی و محلی بر اساس توانمندی‌های ذاتی افراد دست به انتخاب شهردار آتی بزنند.

ویژگی‌های شهردار آینده
1- پاکدست، پرانرژی، مبتکر، خلاق و اجرایی باشد.
2- توان بالای مدیریت اجرایی توأم با برنامه قوی برای مدیریت شهری داشته باشد.
3- شهرداری را از یک نهاد خدماتی به یک نهاد خدماتی، اجتماعی و فرهنگی تبدیل نماید.
4- برنامه عملیاتی درختواره شهرداری را منطبق با احکام در حوزه حمل و نقل، ترافیک، ایمنی و مدیریت بحران، خدمات شهری، شهرسازی، مدیریت هوشمند را با CPM تنظیم و کنترل مدیریت نماید.
5- در حوزه فنآوری اطلاعات با ایجاد دفاتر الکترونیک، خدمات و سرویس مناسب به شهروندان ارائه دهد.
6- در حوزه شهرسازی و بر اساس طرح‌های فرادستی نظیر طرح تفصیلی، مدیریت خویش را اعمال نماید و از آنان تخطی نکند.
7- کوچک سازی، منطقی سازی و چابک سازی را در راستای مدیریت‌های شهری انجام و واگذاری پاره‌ای از امور را به بخش خصوصی دنبال نماید.
8- برنامه پنج ساله شهرداری را در سه ماهه اول آغاز به کار خویش با اتصال به اسناد فرادستی طرح‌های جامع تفصیلی، طرح جامع حمل و نقل و طرح جامع درآمدهای پایدار و پیوست فرهنگی طراحی و تدوین و در معرض عمومی برای نظرخواهی قرار دهد و پس از اصلاحات، آن ‌را برای تصویب تقدیم شورای شهر نماید.
9- متمم بودجه سال جاری و تنظیم بودجه سال آتی را در زمان مقرر و بدون تأخیر و تعلل تقدیم شورا نماید.
10- برنامه عملیاتی را در یک افق پنج ساله بر شش محور فرهنگی، حمل و نقل خدمات شهری، شهرسازی و معماری و مدیریت هوشمند، ایمنی و بحران با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی تهیه و عملیاتی نماید.
11- برنامه پنج ساله باید به گونه‌ای تهیه و تنظیم شود که هر سال یک برش یک ساله که بودجه از دل آن بیرون آید و با درآمد و هزینه شهرداری انطباق داشته باشد.
12- کارنامه عملکرد محوله شهرداری را بر اساس برنامه پنج ساله و برش یک ساله هر سه ماه یک بار در معرض قضاوت شهروندان قرار دهد.

انتظار رأی‌دهندگان از اعضای شورا
1- شورای جدید باید در زمان 60 روزه آن‌چه را که تحویل گرفته است، به‌صورت کمی و آماری طی یک گزارش جامع و تفصیلی به شهروندان اعلام نماید.
2- تدقیق نقشه‌های طرح تفصیلی شهرداری را با هدف ارتقاء کیفیت و رسیدن به پیشرفت و رشد طی مراسم رسمی با حضور شهروندان رونمایی نمایند و در سایت شهرداری بارگذاری کنند.
3- انتخاب شهرداری را هدفمند و بر اساس پیشنهاد حداقل دو عضو در دستور کار قرار دهند و آن‌گاه برنامه مکتوب فرد کاندیدا، اعم از شهردار فعلی و یا سایر داوطلبان و معرفی‌شدگان را با رزومه و برنامه تفصیلی برای مدیریت شهری به جلسه شورا دعوت و با حضور تمامی اعضاء مورد پرسش‌گری و گزینش قرار دهند و ظرف زمان تعیین شده (حداکثر تا پایان شهریور سال جاری) شهردار منتخب را با شاخص‌ها، الگوها و برنامه ارائه شده به شهروندان معرفی و مراسم تودیع و معارفه را به‌جا آورند.
4- مردم انتظار دارند مهم‌ترین تصمیمات شورای شهر بر مدار نظام فنی و اجرایی و اسناد بالادستی باشد و از پراکنده کاری و تصمیمات مقطعی و خلق‌الساعه در حوزه‌های مختلف پرهیز شود و عدول از برنامه پنج ساله و یک ساله را برای خویش ممنوع نمایند.
5- مردم از شورای شهر خویش انتظار دارند شهردار آینده صرفاً بر اساس توانمندی‌های حرفه‌ای، ذاتی و مدیریتی انتخاب شود و انتخاب شهردار بر اساس سهم‌خواهی سیاسی و محلی را برنمی‌تابند.
6- مردم توقع دارند: شورا از منفی‌گری به اقدامات گذشته شهری پرهیز نموده و حاشیه‌سازی غیرمنطقی آن را به‌دور از انصاف می‌دانند و صرفاً نقد و انتقاد از دریچه شهروندی به مسائل شهری نگاه شود و احیاناً قصور و تقصیر، خطاها و تخلف افراد بر اساس قاعده عدالت و به‌دور از جوسازی و از طریق مراجع ذیربط قانونی و رسیدگی نمایند.
7- مردم از شورای چهارم، شهری متفاوت از سال‌های قبل و دوره‌های مدیریتی گذشته طلب می‌کنند. رأی‌دهندگان خواهان شهرستانی توسعه‌یافته، کوچه و خیابان آسفالت شده، فضاهای سبز و بوستان‌های زیبا، گردشگاه‌ها و مکان‌های ورزشی درخور و شایسته، حمل و نقل عمومی از جمله تاکسی، مینی‌بوس منظم و ترمینال اتوبوسرانی استاندارد، ایستگاه‌های راه آهن قابل دسترسی و ... می‌باشند.
8- مردم انتظار دارند بدانند: پروژه‌های درحال مطالعه، ایجاد و یا نیمه تمام چه مقدار و با چه میزان اعتبار است؟
9- مبلغ کمک‌ها و اعانه‌های دریافتی از اشخاص حقیقی و حقوقی چه مقدار است؟
10- تسهیلات بانکی دریافتی چه میزان و با چه نرخی و برای کدام پروژه صرف شده است؟
11- سرفصل‌های منابع درآمدی قابل اتکاء شهرداری، و حرکت به سمت اقتصاد پایدار مدیریت شهری به منظور جبران کمبود اعتبار کدام‌اند؟
برای رسیدن به هدف بزرگ باید گام‌های بزرگ برداشته شود و کوچک‌نگری و کوچک‌انگاری، آفت رشد و بالندگی است. ارائه خدمات شهری در اکثر شهرهای استان گیلان نیازمند تغییر نگرش و بینش، تغییر ساختار و تغییر در تعاملات چندجانبه است. پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها و استعدادهای طبیعی و انسانی این شهرها بیش از اندازه است. شورا و شهردار باید ریسک‌پذیری توأمان با ظرفیت‌های قانونی و همچنین ارتباط‌گیری را با برنامه بومی خویش تلفیق نمایند تا پس از دوره چهار ساله، تصویر زیبایی در مرکز شهر به یادگار بگذارند.
این‌که عاشق رفاه و آبادانی شهرتان باشید، قابل ملامت نیست؛ گفتن یا نوشتن و عمل کردن وظیفه همگانی است. کاشکی انسان چیزی را نشناسد و نفهمد؛ اگر فهمید، این فهمیدن مسئولیت می‌آورد. فهم شما فهمیدگان را می‌ستایم.
 

• معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری
•• مدیرمسئول هفته‌نامه شکوفه‌های زیتون

 *
 *
امتیاز دادن به این خبر

1   0

1