امروز: دوشنبه, ۰۴ بهمن ۱۳۹۵

آخرین خبرها

یونس رنجکش

استانداری که می‌خواهیم!

تاریخ انتشار : یکشنبه ,۲۱ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۵۳
نخست  ←   یادداشت   ←   استانداری که می‌خواهیم!
لیست‌های بالا بلند مطالبات سیاسی‌کاران استان گیلان این روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری که از قضا بسیاری از آنان که نام‌شان در فهرست‌ها بالا و پایین می‌رود، هیچ نقش و نسبتی در تحقق گفتمان مورد تأیید مردم برای مدیریت اجرایی کشور ندارند، سوژه داغ رسانه‌ها و محافل سیاسی شده است.

لیست‌های بالا بلند مطالبات سیاسی‌کاران استان گیلان این روزهای پس از انتخابات ریاست جمهوری که از قضا بسیاری از آنان که نام‌شان در فهرست‌ها بالا و پایین می‌رود، هیچ نقش و نسبتی در تحقق گفتمان مورد تأیید مردم برای مدیریت اجرایی کشور ندارند، سوژه داغ رسانه‌ها و محافل سیاسی شده است.
جدای از این‌که افراد تعرفه شده از چه جریان و جناحی بوده و چه کسانی نام آنان را تعرفه می‌کنند، نکته جالب توجه در این فهرست‌نویسی سیاسی‌کاران حرفه‌ای، سابقه تاریخی این شیوه پس از هر انتخابات ریاست جمهوری و روی کار آمدن دولتی جدید است که اگر هیچ سودی برای گیلان نداشته باشد، لااقل نام‌هایی از محل همین حرفه‌ای‌های تعرفه‌ساز به نام و نوا و نانی می‌رسند!
اما آن‌چه که این روزها باید در دولت "تدبیر و امید" دکتر حسن روحانی که توانست با شعار اعتدال‌گرایی، اعتماد عمومی را به خود جلب کند، مورد توجه جدی قرار گیرد، سازماندهی ساختاری اصولی بر اساس شایستگی‌های افراد در انتصاب است، زیرا آن‌چه از اعتدال‌گرایی تعریف می‌شود، نشان از عدل دارد و عدل هم یعنی قرار گرفتن هر چیز در سر جای خودش و وقتی چیزی بر حسب ساختار منطقی در جایگاه خود قرار گیرد، بسیاری از ناهنجاری‌ها را ساماندهی خواهد کرد و انحراف را نیز به بیراه می‌برد.
دولت جدید، امروز درحالی پا به عرصه وجود گذاشته است که از یک‌سو به‌دلیل شرایط خاص روابط خارجی و شکل‌گیری هژمونی‌های خصمانه علیه ایران به سردمداری منافع‌جویان استکباری که آتش‌افروزی‌های آنان خاورمیانه را در بحرانی‌ترین شرایط تاریخی قرار داده است، روبه‌رو است و از سوی دیگر، چالش‌های اقتصادی ناشی از فشارهای سیاسی بیرونی در کنار عدم مدیریت منطقی دولت گذشته در ساماندهی مطالبات مردم، راه را بر دولت جدید سخت و دشوار نموده است و اگر شرایط کشور برای مردم به‌خوبی تبیین نشود و فرصت‌سوزی‌های گذشته تبیین نگردد، شاید آن‌چنان نتوان به تحمل فشارها از سوی مردم تا همیشه امیدوار بود، چون منطق حکم می‌کند با تدبیر، امید نیز به مردم برگردد.
در کنار مطالباتی که در سراسر کشور از دولت جدید وجود دارد، در استان گیلان هم این مهم بی‌نصیب نیست و مردم این استان انتظار دارند با توجه به شرایط خاصی که در این دولت برای توسعه این استان ایجاد شده است، پاسخی منطقی به آنان داده شود و عقب‌ماندگی‌های تاریخی آن با تدبیر، جبران شود که یکی از عوامل اثرگذار در جبران کاستی‌ها، انتخاب مدیران کارآمد، کارآزموده و معتقد به تغییر با منش دولت جدید است، چون این استان امروز با حجم بالایی از مشکلات برجای مانده از گذشته روبه‌رو است که می‌بایست در فرصت جدید جبران شود.
امروز استانداری باید سکان مدیریت عالی دولت در گیلان را به‌دست گیرد که آشنا به فرصت‌ها و چالش‌های آن باشد، زیرا این استان با حدود دو میلیون و پانصد هزار نفر جمعیت، سومین استان پرتراکم کشور و دومین استان با وسعت کم است که متأسفانه به‌دلیل کاهش زاد و ولد، جزء استان‌های پیر کشور نیز به‌شمار می‌رود و علی‌رغم داشتن مزیت‌های فوق‌العاده طبیعی، درصد قابل توجهی از نیروهای جوان آن بیکار هستند و از این منظر با حدود بیش از 16 درصد رقم بیکاری بر اساس آمارهای رسمی، در رتبه پنجم کشور قرار دارد.
گیلان با بیش از 2600 واحد صنعتی و 78 معدن فعال و 850 واحد صنعتی در دست احداث که مجموع سرمایه‌گذاری‌های طرح‌های در دست احداث آن به 28 هزار میلیارد و 130 میلیون ریال می‌رسد، نیازمند 15 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل این طرح‌هاست. البته در شرایط امروز بیش از نیمی از واحدهای صنعتی گیلان غیرفعال یا نیمه فعال هستند که تأمین نقدینگی در کنار سایر موارد از مهمترین مشکلات آنان به‌شمار می‌رود.
در حوزه مسکن مهر نیز 72 هزار واحد مسکونی در استان هدف‌گذاری شده که تا کنون 23 هزار واحد ـ آن‌هم با آمارهای اعلام شده دولت قبل ـ به بهره‌برداری رسیده است که برای تکمیل واحدهای باقی‌مانده، بیش از یک هزار و 350 میلیارد ریال در کنار 600 میلیارد ریال اعتبار زیرساختی برای آن تسهیلات نیاز است.
این استان هم‌اکنون حدود 1800 پروژه عمرانی نیمه تمام دارد که بیش از 700 میلیارد ریال برای آن اعتبار با توجه به مبالغ احتساب شده در سال 1391 نیاز است.
در حوزه کشاورزی با توجه به مزیت تولید 40 درصدی برنج کشور و 86 درصدی چای کشور به‌دلیل سرانه کم زمین در اختیار کشاورزان که حدود 0.7 درصد هکتار است، گیلان از بهره‌وری کم و پایینی در کشاورزی برخوردار است که مشکل جدی این استان به‌شمار می‌رود.
در حوزه گردشگری بیش از 250 پروژه کوچک و بزرگ در کنار 70 زون گردشگری وجود دارد که با کمبود شدید اعتبارات و ضعف ساختار مدیریتی جدی دچار است.
در حوزه زیرساخت‌ها نیز هنوز تکمیل آزادراه رشت ـ قزوین و راه آهن رشت ـ قزوین ـ آستارا که نقش مهمی در توسعه و بسترهای حمل و نقل ترانزیتی کشور دارد و می‌تواند تحولی بزرگ در فرآیند کریدور شمال و جنوب داشته باشد، از آرزوهای این استان است که می‌بایست مورد حمایت جدی قرار گیرد.
در کنار این مباحث که به اختصار اشاره شد، مشکلات آب و فاضلاب، تأمین انرژی، بهداشت و درمان، آموزش عالی و سایر دستگاه‌ها و بخش‌ها، در کنار چالش‌های اجتماعی نمونه‌هایی از مشکلات گیلان است که استاندار جدید گیلان باید به آن توجه جدی داشته و با تیمی مدیر و مدبر به رفع این مشکلات بپردازد و امروز دولت "تدبیر و امید" و گروه‌های سیاسی که به‌دنبال اهداف و منافع خود هستند، باید بدانند که ما استانداری می‌خواهیم که به این مشکلات و راه برون‌رفت آن‌ها آشنا باشد! زیرا با نگاهی بر آن‌چه بر استان گیلان گذشته است، درمی‌یابیم که بسیاری از فرصت‌ها توسط فرصت‌سوزان سیاست‌باز به‌باد رفته است، چون اگر جز این بود، می‌بایست کارنامه‌ای درخشان برجای می‌ماند که این‌چنین نماند!
 

• مدیرمسئول روزنامه معین