استان هایادداشت

علی علی پور/ استان مازنداران جزء ۴استان برتر تولیدکننده گل و گیاهان زینتی اما گیلان باز هم گرفتار اما و اگرها

 تولیدکننده گل و گیاهان زینتی

یادداشت- علی علی پور// قدرمسلم نمی توان همه جوانان بیکار را در دستگاه های دولتی سروسامان داد. برای غلبه بر سونامی بیکاری باید بخشی خصوصی را حاکم نمود تا هم معضل بیکاری حل گردد و هم بتوانیم بر ناهنجاری های اجتماعی غلبه کنیم.

ایران اسلامی و استان گیلان از مواهب الهی بی شماری برخوردارند که هر کدام از این نعمات می توانند گره گشای معضل افسار گسیخته بیکاری شوند .یکی از این پتاسیل ها بهره وری از گل و گیاهان زینتی می باشد هر چند سهم کشور ما در آمارهای ارائه شده این محصولات در جهان ناچیز است اما باید سریعا در خصوص این محصول برنامه ریزی کرد تا به رنج جهانی برسیم. جالب است بدانیم هم اکنون در بحث عرضه گل و گیاهان زینتی ایران مقام صد و هفتم را دارد و یا در سال گذشته سهم ایران از ۲۵میلیارد دلار تجارت گل و گیاه در جهان، فقط ۶۰میلیون دلار بوده است و یا میزان مصرف گل هم‌ اکنون در دنیا ۱۵۰ شاخه٬ اما در ایران ۱۸ شاخه گل در سال است! و البته برخی آمارها کمتر از این عدد را نشان می دهند . اما استان‌های تهران، مرکزی، مازندران و خوزستان عمده‌ترین تولیدکنندگان این محصولات در کشور به شمار می‌روند. به طور حتم از سوی شما مخاطبین پرسیده می شود در این میان استان گیلان چه جایگاهی را به خود اختصاص داده است؟ همای گیلان به جهت تکمیل اطلاعات ٬ طی تماسی با منوچهر پارسافر معاون باغبانی جهاد کشاورزی استان از میزان سطح زیر کشت و رتبه استان در عرضه گل و گیاهان زینتی مطلع گردید.

در این گزارش مهندس پارسافر گفت:”استان گیلان نیز ۴۷۱ هکتار محصول فضای باز تولید می کند اما برخی دیگر از استان ها مانند خراسان و اصفهان شرایط گلخانه ای بهتری دارند .
استان گیلان در تولید محصولات گلخانه ای ۵۱ هکتار زیر کشت دارد و از این حیث مقام دوازدهم را دار است اما در محصولات فضای باز دارای رتبه پنجم در سطح کشور هستیم .”
با این تفاسیر قطعا چند عامل در توسعه این محصول تاثیرگذار می باشد؛ عواملی همچون شرایط جوی و اقلیمی، نیروی انسانی و مدیریت که اگر ما دو استان گیلان و مازندران را با هم مقایسه کنیم ٬خواهیم فهمید این دو استان از حیث نیروی انسانی و شرایط

اقلیمی برابرند . پس چه عواملی موجب گردیده که استان مازندران در گلهای شاخه بریده ،آپارتمانی و فضای سبز سهم به مراتب بیشتری را به خود اختصاص دهد ؟
آیا حق داریم بگوییم که استان گیلان در این زمینه مثل بقیه امور و در تمام ادوار٬ درخواب ناز باقی مانده است؟
آیاحق داریم عنوان کنیم چرا نمایندگان محترم دلایل این تفاوت را جویا نشدند و به جای اینکه در مجلس تذکر دهند که چرا خلاف وعده دولت٬ مهندسان کشاورزی جذب کار دولتی نشدند ؟-که البته گفتارشان قابل تحسین است-از مسئولین استانی و کشوری نپرسیدند چرا گیلان در این خصوص رشد اندکی داشته است ؟

قطعا همه ما می دانیم که وجود پایانه گل و گیاهان زینتی در استان می تواند نقش ارزنده ای در عرضه بیشتر صادرات و تقویت تولیدکنندگان داشته و به عنوان بنگاهی که وظیفه رتق وفتق امور را برعهده دارد ایفای نقش نماید .اما چرا استان مازندران دارای پایانه گل و گیاهان زینتی می باشد و استان گیلان تازه به فکر احداث این پایانه در بندر مرزی آستارا افتاده است .به طورحتم خلل مدیریتی موجب می گردد در توسعه و اشتغال عقب بمانیم.

اگر مدیران استانی برف ۸۳را بهانه می کنند که موجب بهم ریختن برنامه های انهاشده و۲۷۷ واحد گلخانه ای در رشت آسیب دیده باید پرسید آیا برف این چنینی طی این سالها در مازندران اتفاق نیفتاده ؟
حق داریم استان گیلان را استان اما و اگرها بنامیم.

برخی از دوستان عنوان می کنند چرا مقالات منتشر شده همای گیلان در بخش کشاورزی بیشتر بیم دهنده و هشیار کننده است تا امیدوار کننده؟ باید عنوان کنم از کدام بشارت بگویم از چای که در حال حاضر تولیدش به کمتر از نصف تنزل پیدا نموده یا کرم ابریشمی که به یک هفتم رسیده است یا مزارع بزنجی که با تغییر کاربری به سه دهک ۹،۸و۱۰سرمایه دار، روزهای ناخوشی را سپری می کند؟ بلاتشبیه در قرآن کریم نیز بیش از شصت بار مشتقات کلمه «بشارت» و بیش از یکصد و بیست بار مشتقات واژه ی «نذیر» به معنای ترس و بیم دهنده به کار رفته است .

اینجانب اعتقاد دارم رسانه باید نقد کند نقد کارساز . به گونه ای که شخصیت حقیقی افراد حفظ شود.
امید است با سرعت دادن به این کار بتوانیم در زمینه اشتغال و خودکفایی گام برداریم .
شایان ذکر است کشور ما قابلیت صادرات یک میلیارد دلار گل و گیاهان زینتی از کشور را دارد اما موانع بی شماری پیش روی ما قرار دارد .

علی علی پور مدیر مسئول و صاحب امتیاز سایت همای خبر و هفته نامه همای گیلان

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا