آخرین خبرهااستان هااسلایدر

گزارش عملکرد سه ماهه شهرداری رشت با نگاهی به اهم اقدامات

گزارش عملکرد سه ماهه

در پایان سومین ماه از حضور دکتر مسعود نصرتی، شهردار رشت، گزارشی از عملکرد این مجموعه منتشر شد.

سه ماه از آغاز به کار مجموعه مدیریت شهری رشت در دوره جدید و با حضور دکتر مسعود نصرتی شهردار این کلانشهر گذشته است و توفیق آن نصیبمان شده تا در خدمت مردمان با فرهنگ و فرهیخته شهر باران های نقره ای باشیم. حضور در کنار مردمانی فهیم و صبور که رنج دوران دیده اند اما پای آرمان هایشان با اقتدار ایستاده اند انگیزه و مسئولیت ما را دو چندان می کند؛ مردمی که قطعاً تلاش صادقانه را از کم کاری ها به خوبی تشخیص می دهند.

خانواده شهرداری رشت، در طول دوره حضور سه ماهه دکتر نصرتی، با وجود تمام موانع پیش رو و محدودیت های مالی و فراز و نشیب های اقتصادی که در این مسیر برای تمام شهرداری های کشور وجود داشت، تمام توان و تلاش خود را برای اعتلای نام رشت و تحقق اهداف خود به کار بست و با همدلی تمامی ارکان این مجموعه در راستای خدمت رسانی مطلوب تر به شهروندان گام برداشت.

هرچند در هیچ نظریه علمی و مدیریتی انتظار نمی رود که طی تنها سه ماه تحولات شگرفی در یک شهر رخ دهد اما مجموعه شهرداری رشت با اتکا به توان مدیریتی مدیران و با اتحاد و همدلی کارکنان خود، سدهای نظریه های علمی را نیز در مواردی در هم شکست و به موفقیت های محسوسی برای شروع دست یافت.

شهرداری رشت امروز در مسیر برند سازی، افزایش سطح اعتماد عمومی، جذب سرمایه گذار و تبدیل شدن به مقصد گردشگری در سال ۲۰۲۰ گام بر می دارد و با ترسیم چشم انداز کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تا امروز در مدت سه ماه به اهداف کوتاه مدت خود دست یافته است.

خانواده شهرداری رشت تحقق اهداف خود را مرهون مساعدت و همدلی استاندار گیلان، دادستان محترم، معاون عمرانی و معاون سیاسی و امنیتی استانداری گیلان، فرماندار محترم رشت، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، رئیس شورا و تمامی اعضای محترم شورای اسلامی شهر رشت، مدیران دستگاه های مرتبط، مجموعه مدیران و کارکنان شهرداری رشت و همراهی مردم می داند و قدردانی خود را از این عزیزان و تمامی مسئولینی که در خلاء مدیریت یکپارچه شهری، در این راه در نهایت تعامل و صداقت هم گام با شهرداری رشت و هم مسیر شده اند اعلام می کند.

در سایه این تعامل و همدلی، شکوفایی رشت دور نخواهد بود و در آینده ای نزدیک شاهد درخشش بیش از پیش نام رشت در عرصه های ملی و فراملی خواهیم بود.

در ادامه نگاهی اجمالی به دستاوردهای سه ماهه شهرداری رشت در حوزه های مختلف خواهیم داشت.

به روز رسانی حقوق، مزایا و بیمه کارکنان :

ایجاد انگیزه در کارکنان یکی از عوامل موثر در بهبود کیفیت ارائه خدمات به شهروندان است و پرداخت حقوق، مزایا و تمدید دفترچه های بیمه از وظایف اولیه شهرداران است. همانطور که پیش از این نیز اشاره داشتیم پرداخت حقوق و مزایا برنامه نیست اما تاثیر بسزایی در خدمت رسانی بهتر به شهروندان و رضایتمندی کارکنان و حفظ انسجام و همدلی درون مجموعه شهرداری دارد.

در ابتدای مسیر با سه و نیم ماه حقوق معوقه به طور متوسط مواجه بودیم و پاداش ها و دفترچه های بیمه نیز با معوقات بسیاری همراه بود. با پیگیری های صورت گرفته پرداخت حقوق کارکنان به طور ماهانه پرداخت و معوقات نیز به روز رسانی شد و بیمه تکمیلی کارکنان نیز مجدداً برقرار گردید و تمدید دفترچه بیمه تامین اجتماعی کارکنان از دیگر اقدامات صورت گرفته بود.

کارت های هدیه ای در گذشته پرداخت شده بود که با گذشت ماه ها هنوز موجودی نداشت. پرداخت کارت هدیه نوروز ۹۵، روز پدر، روز زن، بازنشستگان و آتش نشانی از دیگر اقدامات شهرداری رشت از جمله این موارد بود که در راستای تکریم کارکنان و توجه به حقوق اولیه آنان بود.

حقوق و مستمری بازنشستگان پس از حدود ۵ ماه برقرار و همچنین حق سنوات گذشته پرسنل بازنشسته نیز پرداخت شده است و برای اولین بار به نیروهای حجمی و رفت و روب به مناسبت فرارسیدن شب یلدا هم تراز با تمامی کارکنان کارت هدیه ای اهدا شد.

در شرایطی که در آغاز راه مدیریت دکتر نصرتی در رشت، شاهد معوقات چند ماهه حقوق و مزایای کارکنان شهرداری بوده ایم حالا با نگاه ویژه شهردار رشت ضمن پرداخت مطالبات معوقه، لایحه پاداش پرسنل به شورای اسلامی شهر رشت ارسال شده است.

اقدامات فرهنگی و ورزشی :

شهرداری رشت معتقد است در مسیر تحقق اهداف توسعه پایدار، اقدامات فرهنگی نقشی مهم و کلیدی دارند و توجه به داشته های فرهنگی شهری چون رشت ضرورتی انکار ناپذیر است.

برگزاری مراسم یادبود استاد نادر گلچین و افتتاح تماشاخانه زنده یاد اکبر رادی و یا راه اندازی نمایشگاه اسناد بلدیه در خانه میرزا کوچک خان جنگلی نیز در همین راستا و به منظور تجلیل از مقام فرهیختگان فقید این شهر فرهنگی صورت گرفته است و در مراسم ویژه روز رشت نیز تجلیل از مفاخر این شهر به عنوان محور برنامه های روز رشت مدنظر قرار گرفت.

علی رغم تمام مشکلات پیش رو شهرداری رشت امسال نیز موفق به برپایی ابرومندانه موکب به منظور خدمات رسانی به زوار سید الشهدا (ع) به مناسبت اربعین حسینی در کربلای معلی شد و توفیق خدمت رسانی به شیفتگان ابا عبدالله الحسین (ع) را نصیب رشت کرد.

حمایت از دو تیم فوتبال پرهوادار و ارزشمند سپیدرود و داماش گیلان در دو بخش نقدی و غیر نقدی و پوشش هزینه های تیم های ورزشی شهرداری رشت نیز به منظور ارتقای سطح نشاط عمومی جامعه صورت گرفت.

پرداخت سهمیه کتابخانه های عمومی و همچنین پیگیری پروژه حرم خواهر امام (س) و برگزاری جلسات با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از جمله اقدامات فرهنگی صورت گرفته بود.

برنامه ریزی برای احیای ابنیه ارزشمند تاریخی به منظور راه اندازی اماکن تفریحی، اقامتی و گردشگری نیز در دستور کار شهرداری رشت قرار گرفته است.

اقدامات عمرانی، خدماتی و زیرساختی :

بی تردید مجموعه مدیریت شهری رشت نیز همچون شهروندان نیاز به بهبود کیفیت آسفالت معابر شهر را احساس می کند. به همین منظور و در راستای کاهش هزینه ها و تسریع امور راه اندازی کارخانه های تعطیل آسفالت تی تان و تاناکا و به روز رسانی تجهیزات آن در دستور کار قرار گرفت و مجدداً این دو کارخانه فعال شدند.

پس از ۳۷ سال با مساعدت آقایان محمدپور مدیرکل محیط زیست گیلان و دلق پوش مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان، شهرداری رشت مجوز برداشت از معادن شن و ماسه را دریافت کرد که جای تقدیر و تشکر دارد و پروانه بهره برداری از کارخانه های آسفالت نیز صادر شد.

همچنین جا دارد قدردانی خود را از آقای خاوری مدیرکل راه و شهرسازی گیلان به دلیل تخصیص ۲۲۰۰ تن قیر اعلام نماییم.

امروز شهرداری رشت با راه اندازی و به روز رسانی تجهیزات دو کارخانه آسفالت خود که پیش از این تعطیل بود و همچنین سایر اقداماتی که در این حوزه انجام گرفته است، ظرفیت تولید ۱۰۰۰ تن آسفالت در روز را دارد که بیش از دو برابر نیاز روزانه مناطق است.

در این مدت در اجرای آسفالت و ترمیم روکش های آسفالتی از پیمانکاران دستمزدی با آسفالت تولیدی شهرداری استفاده شده است تا هزینه های آسفالت به طور محسوسی کاهش یابد و بر روند اجرای آسفالت ها نظارت مستقیم و عالیه از طریق مهندسین مشاور در نظر گرفته شده است.

با توجه به وضعیت ماشین آلات، بازسازی ۱۵ کامیون شهرداری رشت با اعزام به شهر اراک و همچنین نصب تیغه برفروب به منظور خدمت رسانی شایسته به شهروندان در زمان برف و بحران انجام و همچنین ستاد بحران تجهیز شد تا در مواردی مثل بارش برف سنگین شهروندان دچار مشکلات عدیده در عبور و مرور نشوند.

تهیه امکانات و تجهیزات لجستیک ستاد بحران در تمامی مناطق و سازمان ها نیز بخشی از این اقدامات بوده است.

اصلاحات مدنظر در طراحی طبقات ساختمان مرکزی شهرداری رشت در میدان گیل انجام شد و مطالبات با اقساط هفتگی پرداخت شد و این ساختمان طی ماه آتی افتتاح می شود.

مذاکره با شرکت های ایرانسل، رایتل، شاتل و مخابرات برای اجرای فیبر نوری در رشت از دیگر اقدامات مهم زیرساختی بوده است.

اقدامات ترافیکی :

مساله ترافیک یکی از اولویت های شهرداری رشت است و در همین مدت سه ماهه نیز مرکز کنترل ترافیک راهور در برنامه های شهرداری رشت قرار گرفت و طی دو هفته آینده افتتاح خواهد شد و بر اساس آن گذرواژه از سازمان مرکزی اخذ خواهد شد.

ارسال لایحه خرید ۶۰ دستگاه اتوبوس شامل ۵ دستگاه اتوبوس ۱۸ متری و ۵۵ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری با سرمایه گذاری بانک شهر به شورا و پیگیری شرایط تحویل اتوبوس ها و مینی بوس ها از سوی سبلان خودرو و همچنین انعقاد تفاهم نامه نصب دوربین های نظارتی و پلاک خوان به کمک شرکت های وابسته به بانک شهر، شرکت سرمایه گذاری شهر آتیه، نیز از جمله اقدامات ترافیکی مهم بوده است.

در این سه ماه برنامه ریزی های لازم برای بازنگری و اصلاح محور خط ویژه اتوبوس نیز انجام شده است.

مکاتباتی با دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص احداث کمربندی دور شهر صورت گرفته است که با همراهی نمایندگان محترم رشت در مجلس شورای اسلامی ، می تواند منجر به اتفاق ویژه ای برای رشت شود.

برنامه ریزی برای ۸ پل عابر پیاده جدید و اتمام پروژه های مربوط به پل های عابر قبلی نیز از جمله اقدامات ترافیکی بوده است.

اقدامات حوزه محیط زیست و فضای سبز :

شهرداری رشت به طور ویژه پیگیر رفع مشکلات محیط زیستی لندفیل سراوان است و در این راستا به روز رسانی تفاهم نامه زباله سوز سراوان و مکاتبات و جلساتی با دکتر نوبخت رئیس سازمان برنامه بودجه و استاندار گیلان نیز صورت گرفته که در نهایت منجر به تخصیص ۲۳ میلیارد تومان از سوی سازمان شهرداری ها به عنوان پیش پرداخت جهت پرداخت به شرکت TTS شده است.

در خصوص بهبود وضعیت رودخانه های زرجوب و گوهررود نیز مذاکراتی با سرمایه گذار مشترک ایرانی و خارجی صورت گرفته و اقدامات اولیه ای در سازمان سرمایه گذاری انجام شده است که نتایج آن متعاقباً اعلام خواهد شد و تا کنون طرح اجرایی برای این دو رودخانه با متره و برآورد تهیه شده است.

طی جلسه ای با حضور دکتر علی نوبخت و دکتر نمکی و با حضور محسن یوسف پور مدیرکل منابع طبیعی گیلان مقرر شد پکیجی کامل در خصوص ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهررود تدوین شود و بودجه دولتی در اختیار شهرداری به عنوان متولی این امر از سوی دکتر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه تخصیص یابد.

ثبت رشت به عنوان اولین شهرتالابی در کنوانسیون رامسر با همکاری محیط زیست به منظور پیوستن رشت به شبکه جهانی شهرهای تالابی و برنامه ریزی و سرمایه گذاری در این موهبت خدادادی از جمله اقدامات شاخص محیط زیستی بود.

آماده سازی پارک رودباری واقع در بلوار رودباری در محدوده شهرداری منطقه ۴ جهت افتتاح نیز طی سه ماه گذشته انجام شده است.

در اختیار گرفتن پارک ۴۵۰ هکتاری لاکان با امضا در دفترخانه اسناد رسمی و پارک ۱۲۴۳ هکتاری سراوان در دو فاز نیز با همراهی استاندار محترم و مدیرکل منابع طبیعی رقم خورد که تاثیر بسزایی در افزایش سرانه فضای سبز شهری با نگاه پارکی خواهد داشت.

اخذ مجوز راه اندازی دبیرخانه بین المللی محیط زیست شهرهای راه ابریشم در رشت نیز یکی از دستاوردهای سه ماهه شهرداری رشت بوده است.

اقدامات مالی:

در حوزه مالی در خصوص درامد ها در سه ماه سوم سال ۹۶ در مقایسه با سه ماهه سوم سال ۹۵ ، با هدف پرداخت معوقات مطالبات پرسنل و خروج از بحران مالی در بخش نقدی شاهد افزایش و در بخش غیر نقدی شاهد کاهش بوده ایم.

مکاتبه با آقای مهندس مهرآبادی معاون وزیر مسکن در خصوص در اختیار گذاشتن اسناد خزانه به جای بدهی های مسکن مهر به شهرداری و همچنین پیگیری اخذ ۲ میلیارد تومان اسناد خزانه برای سند بازآفرینی صورت گرفته است.

راه اندازی کمیسیون‌های تهاتر، تخصیص، اولویت بندی املاک و اولویت بندی پروژه‌های عمرانی به منظور افزایش درآمد زایی شهرداری رشت، مدیریت بهینه منابع و عبور از مرحله پرداخت بدهی های گذشته از جمله اقدامات مالی مهم در این سه ماه بوده است.

دسته بندی مطالبات پیمانکاران و برنامه ریزی پرداخت بدهی ها و پیگیری به صورت هفتگی به منظور افزایش سطح رضایتمندی و انجام تعهدات و خوشنامی شهرداری رشت انجام شده است و تداوم خواهد داشت.

تهیه لیستی از پرونده های با مبالغ بدهی بالا در شهرداری های مناطق به منظور وصول مطالبات و همچنین پیگیری خرید سهام بانک شهر با امضای تفاهم نامه نیز از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه بوده است که شهرداری رشت در کنار هشت کلانشهر کشور صاحب این سهام شود.

برندسازی و معرفی رشت در سطح ملی و فراملی:

برگزاری مراسم روز رشت و معرفی ظرفیت های این کلانشهر در سطح ملی و فراملی با حضور در برنامه های پر مخاطب به همراه تجلیل از چهره های ماندگار یکی از این اقدامات بود.

انعقاد قرارداد با خانم ساناز مینایی کارآفرین مطرح خوراک شناسی جهت راه اندازی آکادمی خوراک در رشت و همچنین کسب عنوان برند حلال برای رشت با حضور استاندار گیلان در مراسم روز رشت، از دیگر دستاوردهای شهرداری رشت بوده است که با توجه به برند شهر خلاق خوراک شناسی رشت در یونسکو ظرفیت ویژه ای را برای این شهر رقم زده است.

راه اندازی اتاق شکوفایی به منظور بهره مندی از توان فکری و هم اندیشی نخبگان شهری در تمامی حوزه ها و استفاده از تجربیات مدیران ادوار مختلف نیز در همین مدت سه ماهه صورت گرفت که با استقبال خوبی از سوی نخبگان همراه شد.

عضویت و برقراری ارتباط با شهرهای اسلامی با توجه به حضور همزمان رشت در شبکه جهانی شهرهای خلاق خوراک شناسی یونسکو و کسب عنوان برند حلال و همچنین شهرهای راه ابریشم، ظرفیت های ویژه سرمایه گذاری در این شهر به وجود آورده است.

سرمایه گذاری:

در حوزه سرمایه گذاری شهرداری رشت در آبان ماه با حضور در نهمین نمایشگاه معرفی سرمایه گذاری کشور و چهارمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی مرکز نمایشگاه های بین المللی کیش به معرفی فرصت های سرمایه گذاری در رشت پرداخت.

اعلام آمادگی و تهیه مقدمات میزبانی اجلاس سرمایه گذاری کلانشهرهای کشور در دی ماه طی همین مدت توسط شهرداری رشت صورت گرفت.

بازدید از املاک شهرداری رشت در راستای رویکرد تعریف پروژه های سرمایه گذاری منجر به شناسایی ۶ زمین کلان مقیاس برای تعریف نمودن پروژه های سرمایه گذاری و گردشگری شاخص شد.

انعقاد تفاهم نامه احداث هتل ۵ ستاره بین المللی در باغ داوود زاده امین الضرب در محدوده منطقه ۳ و همچنین انعقاد قرارداد پیست اسکیت در پارک شهر و نیز تفاهم نامه احداث پایانه صادرات میوه و تره بار، مجتمع تجاری و سرویس بهداشتی در سطح شهر نیز از جمله دستاوردهای سرمایه گذاری است.

چندین مرحله مذاکره با سرمایه گذار جهت ایجاد مجموعه اقامتی تفریحی در پارک ۴۵۰ هکتاری لاکان و بررسی شرایط راه اندازی مجتمع چند منظوره پروژه امام علی(ع) و پیگیری آن در سفر یک روزه به تهران از دیگر اقدامات حوزه سرمایه گذاری بوده است.

تهیه و ابلاغ بسته سرمایه گذاری مرمت و احیای ساختمان ساعت در پیاده راه فرهنگی رشت نیز از دیگر اقدامات این حوزه بوده است.

ضمن آن که در این مدت تغییر ساختمان سازمان سرمایه گذاری نیز پیگیری شده است.

سایر اقدامات:

دیدار دکتر نصرتی و رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر رشت با دکتر آخوندی وزیر محترم راه و شهرسازی با حضور مهندس جعفرزاده نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی به منظور پیگیری مکاتبات انجام شده در خصوص قیر، باز آفرینی و بازگشایی معابر از جمله اقداماتی بوده است که می تواند با بهره مندی از ظرفیت های دولتی کمک شایانی به وضعیت آسفالت معابر، ترافیک شهر و روند بازآفرینی و جذب گردشگر و سرمایه گذار نماید.

همچنین طی مذاکراتی با وزیر محترم راه و شهرسازی در خصوص موضوع مسکن مهر مقرر شد بابت مطالبات شهرداری رشت و تعهداتی که برای این شهرداری به وجود آمده است با توجه به اینکه این اقدامات در شرح وظایف شهرداری رشت نبوده است اسناد خزانه در اختیار شهرداری قرار گیرد.

تغییر ساختار مناطق و سازمان ها مشابه سایر کلانشهرهای کشور به منظور پرهیز از موازی کاری ها و ترکیب وظایف که منجر به تولید بحران می شد در دستور کار قرار گرفت و انجام شد.

در دوره سه ماهه شهرداری رشت حمایت از پرداخت به موقع مطالبات رسانه ها در اولویت قرار گرفته است و رسانه ها به عنوان یکی از ارکان موثر در توسعه شهری شناخته می شوند.

دعوت از پیمانکاران بزرگ و تشریح شرایط و برنامه ها و تقاضای همراهی بیشتر برای پرداخت بدهی ها از جمله اقداماتی بود که به منظور ایجاد آرامش اولیه در پرداخت بدهی های گذشته صورت گرفته است و مبایعه نامه ها نیز به کمیسیون های مربوطه ارجاع داده شده است.

بررسی پیشنهادات فرایند حل و فصل معضلات املاک ساخته شده بر روی زمین های نسقی در معاونت شهرسازی نیز از جمله مواردی است که با توجه به درصد قابل توجه زمین های نسقی در رشت باید مورد توجه ویژه باشد.

انعقاد تفاهم نامه ارتقای سلامت عمومی شهروندان با دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز از جمله اقداماتی بوده که در راستای سلامت عمومی جامعه انجام شده است.

مشکلی به نام مسدودی حساب

اما در این سه ماه یکی از مشکلات شهرداری رشت مسدودی پیاپی حساب بوده است که در مجموع نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان مسدود و برداشت شده است. مسدودی حساب ها در مواردی منجر به تاخیر در پرداخت مطالبات پیمانکاران خواهد شد و مانع از پرداخت مبالغ موجود در حساب شهرداری می شود. به نظر می رسد همراهی بیشتر مسئولین در این زمینه می تواند کمک بسزایی در پرداخت سریع تعهدات شهرداری رشت نماید. مدیریت شهری رشت در دوره جدید با تاکید بر حفظ خوشنامی این مجموعه در راستای جلب اعتماد عمومی و فراهم سازی زمینه حضور سرمایه گذاران گام بر می دارد و در نتیجه قطعا تمام توان خود را برای پرداخت به جا مانده از گذشته نیز به کار بسته است و همراهی بیش از پیش می تواند در تسریع روند رو به رشد شهرداری رشت بسیار موثر واقع شود.

آنچه بیش از همه در این مدت موجب دلگرمی مجموعه شهرداری بوده است همراهی شورانشیان با این مجموعه بوده است و تا امروز چتر حمایتی اعضای شورا در این مجموعه احساس شده است. رایزنی ها و مکاتبات رییس و اعضای محترم شورا می تواند در ادامه مسیر نیز راهنما و گره گشای بسیاری از مشکلات باشد.

چشم انداز سه ماهه دوم:

شهرداری رشت در سه ماهه دوم فعالیت خود در دوره حضور دکتر نصرتی، به استقبال عید نوروز و فراهم سازی بستر مناسب برای ورود بیش از پیش سرمایه گذاران و گردشگران خواهد رفت و تلاش می کند تا هرچه بیشتر ظرفیت های کم نظیر سرمایه گذاری در این شهر را معرفی نماید.

رمز موفقیت در همدلی و کار مضاعف است. به یاد داشته باشیم که موفقیت در تحقق اهداف به نام و به کام همه و شکست نیز گریبانگیر همه شهروندان و مدیران خواهد بود. همه ما در ساختن فردایی بهتر سهم داریم و در کنار هم می توانیم آسمانی آبی تر، شهری سرسبز تر، هوایی پاک تر و آینده ای زیباتر برای فرزندانمان بسازیم.

به امید شکوفایی رشت در روزی که دور نیست…

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا