آخرین خبرها

تغییرات تعرفه ای کشور عراق عامل کاهش صادرات چهارمحال و بختیاری

تغییرات تعرفه ای کشور عراق عامل کاهش صادرات چهارمحال و بختیاری

استان‌ها > چهارمحال و بختیاری – مدیرگمرک چهارمحال وبختیاری با بیان اینکه 70 درصد صادرات این استان به عراق است، افزود: تغییرات و وضع مقررات جدید تعرفه وارداتی از سوی عراق، عامل اصلی در کاهش 10 درصدی صادرات استان به این کشور در سال جاری بوده است

اسماعیل الله دادیافزود: با توجه به حضور فراگیر کالای کشورهایی نظیرعربستان و ترکیه در عراق با استاندارد بالا و قیمت مناسب، این کشور اقدام به بالابردن استانداردهای واردات و تغییرات تعرفه ای کرده است.
وی بیان کرد: برای تثبیت صادرات، تولید کنندگان باید اقدام به شناسایی بازارهای جدید بین المللی نمود، ضمن آنکه ارتقای سطح کیفی کالاها و بسته بندی مرغوب و تولید براساس استانداردهای جدید از دیگر اقدامات ضروری است.
الله دادی همچنین راه اندازی اتحادیه و تشکل های صادراتی در استان با همکاری اتاق بازرگانی را راهکار دیگری برای تثبیت و یا افزایش میزان صادرات عنوان کرد.
مدیر گمرک چهارمحال وبختیاری در ادامه درباره افزایش 154درصدی ارزش واردات طی 9 ماه امسال با ذکر این نکته که تمامی کالاهای وارداتی به این استان مواد اولیه و کالاهای واسطه ای است، افزود: عمده این واردات به دلیل راه اندازی خطوط تولید واحد پتروشیمی لردگان بوده است.
الله دادی پیش بینی صادرات از گمرک استان را 95 میلیون دلار برای سال جاری عنوان کرد.
براساس همین گزارش ،  27 هزار و 962 تن کالا به ارزش 64 میلیون و 665 هزار دلار کالا طی 9 ماه سال جاری از چهارمحال و بختیاری به خارج از کشور صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزش 10 درصد و از نظر وزنی 23 درصد کاهش داشته است.
همچنین واردات کالا به استان طی 9 ماه امسال 12 هزار و 916 تن به ارزش 136میلیون و 796 هزار دلار بوده که 154 درصد از نظر ارزش و به لحاظ وزنی 58 درصد افزایش داشته است.
کالاهای صادر شده از این استان را لوازم خانگی، مصنوعات پلاستیکی،کاشی و سرامیک ، لبنیات، موکت، مغز بادام، ماشین آلات و دستگاه های برقی و مصنوعات فلزی شامل می شود که به کشورهای عراق، هندوستان، امارات، افغانستان و پاکستان صادر شده است.
همچنین ماشین آلات خط تولید، ابریشم خام، ماشین آلات و دستگاه های برقی و مصنوعات فلزی از مهمترین اقلام کالاهای وارداتی از کشورهای چین، ایتالیا، ازبکستان، امارات و اتریش به این استان بوده است.
گفتنی است ، از حدود یکهزار واحد تولیدی و صنعتی فعال در چهارمحال وبختیاری حدود 40 واحد، امسال صادرات کالا به خارج از کشور داشته است.

46

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا