آخرین خبرهااسلایدرسیاسی

گزارش فایننشال تایمز از تاثیر اعتراضات اخیر در ایران بر بازارهای انرژی و اقتصاد جهانی / اعتراضات اخیر در ایران باعث افزایش قیمت نفت خواهند شد یا کاهش؟

روزنامه «فایننشال تایمز» با اشاره به آن چه در اعتراضات اخیر در شهرهای مختلف ایران روی داده می نویسد:«سلطت رضا شاه پهلوی از سال ۱۹۲۵ تا ۱۹۳۱ میلادی ادامه داشت و به شکلی تحقیرآمیز پایان یافت.
به گزارش تدبیرشرق، در ماه اوت ۱۹۴۱ میلادی محمدرضا پسرش جانشین او شد. در آن زمان بریتانیا و اتحادی جماهیر شوروی برای دستیابی به منابع نفتی ایران و مسیرهای مهم ایران که به کشورهای منطقه راه داشتند حمله کردند.
جالب آن که برخی از معترضان در ده روز گذشته در خیابان های سرتاسر ایران یاد رضا شاه را گرامی داشتند و نام او را فریاد زدند. او در ابتدا ارتشی دون پایه ای بود که به تدریج به سمت کسب مقام سلطنت و نشستن بر تاج و تخت حرکت کرد. او روحانیت ایران را به چالش کشید، قانون لباس غربی را اعمال کرد و حجاب را برای زنان ممنوع کرد.
 محمدرضا پهلوی پسر او نیز تا پش از انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ میلادی پادشاه ایران بود و علیه رهبران مذهبی اقدام می کرد . خاندان پهلوی به نماد سکولاریسم در ایران تبدیل شده اند. در روز چهارشنبه نشانه هایی وجود داشت مبنی بر آن که اعتراضات به طور کامل در حال فروپاشی هستند.
 فرمانده سپاه نیز از پایان «فتنه ۹۶» سخن گفت. مشکلات اقتصادی دلیل اصلی آغاز نارامی ها بودند از جمله طرح افزایش ۵۰ درصدی قیمت سوخت که در ماه گذشته اعلام شد. هم چنین خانوارهای ایرانی کاهش ۱۵ درصدی درآمد را در یک دهه گذشته تجربه کرده اند.
«تریتا پارسی» از شورای ایرانی – امریکایی (نایاک) استدلال می کند که امید به بهبود سطح زندگی ایرانیان به دلیل تحریم های دوباره امریکا و ساز ناکوک ترامپ با برجام نقش برآب شد. خبرنگار «فایننشال تایمز» اشاره می کند که به نظر می رسد ترامپ برای بار دوم در هفته اینده زمان ضرب الاجل برای تایید پایبندی ایران به برجام اعلام کند که آن کشور به برجام پایبند نبوده است. با این حال، او فعلا تصمیمی درباره تحریم های تازه احتمالی علیه ایران نگرفته است».
«فایننشال تایمز» در ادامه می نویسد:«ایران ششمین تولید کننده بزرگ نفت در جهان است و ترس از این که اعتراضات موجب اخلال در تامین منابع نفتی شود سبب افزایش قیمت نفت در طول هفته شد و قیمت هر بشکه نفت خام برنت به بیش از ۶۸ دلار رسید. با این حال، «نیک باتلر» در فایننشال تایمز استدلال می کند که فشار وارد بر دولت ایران از سوی معترضان سبب می شود تا دولت هزینه های عمومی را افزایش دهد همین طور یارانه بیش تری را در نظر گیرد و این موضوع می تواند موجب افزایش تولید و صادرات نفت برای جبران کسری بودجه و افزایش درآمد دولت برای تامین هزینه ها شود. در این صورت ممکن است نتیجه آن اقدام کاهش قیمت نفت باشد».
«فایننشال تایمز» در ادامه می نویسد:«عربستان سعودی با اشتیاق به اعتراضات اخیر در ایران می نگرد این کشور رقيب منطقه ای ایران است با این حال، عربستان نیز باید فشارهای اقتصادی مشابهی را متحمل شود. شاهزاده «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی یک اصلاح طلب است که هنوز هم قصد اصلاحات دارد.
دولت عربستان در ابتدای سال جاری قیمت سوخت را به شدت افزایش داده و مالیات بر ارزش افزوده تازه ای را وضع کرده است. با این حال، گفته می شود که حقوق ها کفاف مخارج افزایش یافته را نمی دهند.
در این راستا، احتمالا شاهد رشد فعالیت ارامکو عربستان سعودی خواهیم بود. از سوی دیگر افزایش تولید شل امریکا تهدیدی برای اقتصادهای وابسته به نفت از جمله عربستان است. به نظر می رسد «شل» به این زودی ها قصد عقب نشینی را ندارد.
«کلین ایتن» از «هیوستن کرونیکل» می گوید که تولید نفت امریکا در حال حاضر به شکل سریعی در حال افزایش است. دولت ترامپ روز پنجشنبه افزایش چشمگیر حفاری های نفتی در آب های فدرال را صادر کرد تا از این طریق توسعه در تمام مناطق دریایی را تشویق کند.
با این حال، مقام های محلی در مناطق ساحلی از جمله رهبران جمهوریخواه گفته اند که کمبود زیرساخت ها برای حمایت از افزایش تولید وجود دارد.
این بدان معناست که میادین شل احتمالا هم چنان برای سرمایه گذاری جذاب باقی خواهند ماند. تهدید بزرگ دیگر برای صنعت پتروشیمی تقاضای ضعیف نفت است آن هم با افزیش تولید اتوبوس ها و خودروهای الکتریکی. تنها شرکت تسلا در سه ماهه اخر سال گذشته بیش از ۱.۵۰۰ دستگاه خودروی الکتریکی را به بازار ارائه کرده است».

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا