آخرین خبرهااسلایدرسیاسی

مصباحی‌مقدم: همنوایی با معترضان با هدف انتقام انتخاباتی از دولت غلط بود

به گزارش تدبیرشرق به نقل از خبرآنلاین،  مردم طبق قانون اساسی حق راهپیمایی و برگزاری تجمعات مسالمت آمیز دارند، از روزی که تجمعات اعتراضی اخیر آغاز شد، وزارت کشور رویکرد مدارا در پیش گرفت، رئیس جمهور نیز اعلام کرد حق اعتراض مردم را به رسمیت می شناسد و دستگاه های مربوطه را مکلف کرد تا بستر برگزاری تجمعات قانونی را فراهم کنند.

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز می گوید: اینکه معترضان در جایی مثل ورزشگاه یا محلی که شائبه انجام کارهای تخریبی پدید نیاید، جمع شوند و حرف خود را به مسئولان منتقل کنند، اتفاقا موجب آرامش جو عمومی جامعه خواهد شد.

مشروح گفت‎وگوی خبرآنلاین با حجت الاسلام مصباحی مقدم را در ادامه بخوانید.

***

آقای روحانی در واکنش به تجمعات اخیر گفت «اعتراض حق مردم است، دولت این حق را به رسمیت می شناسد و زمینه های تجمعات قانونی را فراهم می کند»، به نظر می رسد رئیس جمهور با ادبیات همدلانه‎ای مرز بین مردم و ساختارشکنان را مشخص کرد. نگاه شما درباره این رویکرد آقای روحانی چیست و چقدر اثرگذار خواهد بود؟

این صحبت که درباره انتظارات و اعتراضات مردم صورت گرفت و اصل اعتراض حق مردم تلقی شد، بسیار به جاست. دولت باید فضا را مدیریت کند به نحوی که اوضاع دارای چارچوب کنترل شده و مهارشده باشد. هم مردم حرف شان را بزنند و هم طرح خواسته ها تبدیل به اغتشاش و تخریب اموال عمومی و خصوصی نشود. در مجموع این نوع سخن گفتن رییس جمهور خوب است.

معتقدم دولت باید بنا را بر این بگذارد که با مردم ارتباط نزدیکتری برقرار کند. رئیس جمهور اگر همانند انتخابات ریاست جمهوری که سفرهای استانی انجام می داد، به استان ها می رفت و با مردم از نزدیک ملاقات می کرد، هراز گاهی به شهرستان ها و استان ها سری بزند و با مردم از نزدیک ملاقات کند، درد دل آنها را مستقیم بشنود و سایر مسئولان دولت نیز در میان مردم حضور یابند و با آنها گفتگو کنند تا مردم ببینند مسئولان کشور گوش شنوا دارند و حرف ها و درد دل آنها را می شنوند؛ اقدام مفیدی است. در این صورت بخش مهمی از هیجاناتی که وجود دارد کاهش پیدا می کند. البته همه مطالبات مردم ممکن است قابل تحقق فوری نباشد به عبارت بهتر تحقق بخش قابل توجهی از مطالبات نیازمند زمان است تا جامه عمل پوشانده شود. کافی است اعضای دولت برای مردم توضیح دهند و مشکلات کشور را برای مردم بیان کنند، از طرفی هم این طور نباشد که لحن بیان این توضیحات صرفا با هدف به تعویق انداختن اجرای مطالبات باشد؛ بلکه باید توضیحات امیدوارکننده باشد و به دنبالش هم قدم هایی را دولت بردارد که آن قدم ها مشکلات ملت را حل کند. باید چشم اندازی که مقابل مردم قرار می گیرد، چشم انداز امیدبخش باشد. اگر چنین بود یقینا چنین حوادث و وقایعی هم به وجود نمی آید.

مواضع جناح های سیاسی در قبال تجمعات اخیر را چه طور ارزیابی می کنید و چه توصیه ای به آنها دارید؟

بعضی اظهاراتی کردند که بسیار بی جا بود. مواضعی گرفتند که بسیار غلط بود. مثل اینکه بخواهند در چنین شرایطی تسویه حساب سیاسی کنند. همنوایی با معترضان به معنای اینکه بعد از انتخابات و شروع کار دولت، کسی بخواهد دست به کج تابی و انتقام گیری بزند، این کار به شدت غلط است.
از طرفی این تفسیر را هم نمی شود پذیرفت که مردم دارند توسط جناح مقابل تحریک می شوند و در واقع با تحریکات دیگران این حرکت ها انجام می دهند. مردم واقعا ناراضی هستند، عدم رضایت خودشان را بیان می کنند. آنجایی که به صورت مسالمت آمیز اقدام به طرح خواسته های شان می کنند باید راه هایی را برای آنها گشود تا بتوانند حرف حق شان را بزنند. آنجاهایی هم که دیگر ربطی به مردم متدین و انقلابی و ایران دوست ما ندارد بلکه حکایت از این می کند که برخی می خواهند ایران را دچار بحران و مشکل کنند؛ آنجا برخورد قاطع صورت بگیرد و صف اینها را کاملا از هم جدا کنند.

شما صاحب نظر اقتصادی هستید و سال ها نماینده مجلس بودید و از نزدیک با تحولات و حساسیت های فضای اقتصادی کشور آشنا هستید. وقتی فضای کشور امنیتی می شود، این مسئله بر پروسه حل مشکلات مردم اثر می گذارد و حل مشکلات را طولانی تر می کند. به نظر شما صداوسیما چه نقشی می تواند در آگاهی رسانی به مردم داشته باشد و مردم چطور می توانند به بیان خواسته هایشان از کانال های قانونی و مسالمت آمیز بپردازند؟

کار صداوسیما اطلاع رسانی درست است. تأخیر در ارائه اخبار و اطلاعات مربوط به حوادث اخیر، موجب شد مردم به طرف شبکه های مجازی بروند که این را اصلا به مصلحت نمی دانم. باید صداوسیما پیشتاز و پیشگام باشد، اطلاع رسانی را صحیح و به موقع انجام دهد. البته قبول دارم با توجه به بُردی که صداوسیما هم در سطح ملی و هم در سطح بین المللی دارد، نباید به گونه ای گزارش بدهد که اثرش آن چیزی باشد که دشمنان جمهوری اسلامی می خواهند. یعنی پوشش اخبار از سوی صداوسیما نباید گسترش دهنده و تحریک کننده ناآرامی ها باشد.
صداوسیما باید خیلی معقول و حساب شده اخبار و اطلاعات را بدهد و به گونه ای پیش نرود که آثار مخربی داشته باشد. البته فارغ از روزهای ابتدایی، صداوسیما در روزهای بعد بهتر عمل کرد، از این جهت همین روند را همواره باید دنبال کنند.

وزارت کشور نیز اعلام کرد آمادگی دارد به تقاضاکنندگان تجمعات مسالمت آمیز مجوز بدهد، صدور مجوز برای تجمعات قانونی چقدر می تواند موثر باشد؟

باید اعتراضات را مدیریت کرد و برای مدیریت اعتراضات، فرمانداری ها اگر خودشان بتوانند مستقیما با مردم گفتگو کنند و معترضان را در جایی مثل ورزشگاه یا محلی که شائبه انجام کارهای تخریبی پدید نیاید، جمع کنند و به آنها تریبون بدهند و صحبت های آنها را بشنوند، خود این موجب آرامش جو عمومی جامعه خواهد بود. علاوه بر این اگر احزاب، گروه ها و ان جی او ها تقاضای راهپیمایی و برگزاری تجمعات کردند، آنجاهایی که به مصلحت کشور باشد و قابلیت کنترل داشته باشد، باید به آنها مجوز بدهند و با وجود نظارت، این تجمع ها برپا شود. بگذارند مردم خواسته های به حق خود را در قالب شعار بیان کنند. همین موجب تخلیه هیجان و برقراری آرامش در جامعه و کشور می شود.

به نظر شما دولت در این وضعیت به تنهایی می تواند از اوضاع سخت اقتصادی کنونی خارج شود یا همه دستگاه ها و ارکان نظام باید به کمک بیایند؟

بخش اعظم و بالغ بر ۹۰ درصد امکانات در اختیار دولت است اما هیچ گاه دولت به تنهایی نمی تواند مسائل اساسی کشور را حل کند، بلکه باید از دیگر نهادها کمک بگیرد. به شرط اینکه هم کمک بگیرد و هم میدان بدهد. نه اینکه دولت به دیگران میدان ندهد و احیانا بخواهد خودش کارها را انجام دهد. به عنوان مثال دولت از بسیج بسیار می تواند برای حل مشکلات اقتصادی کشور استفاده کند. بخش عظیمی از فرصت اشتغال که می تواند ایجاد شود در روستاها است. بسیج می تواند در روستاها نقش آفرین باشد، دولت باید از نهادهای دیگر نیز استفاده کند، سپاه و بسیج آمادگی همکاری با دولت در راستای پیاده کردن اهداف نظام و اقتصاد مقاومتی را دارند و در این زمینه کمک خوبی خواهند کرد. مهم این است که دولت بنا را به این بگذارد که ارتباط با نهادهای دیگر را داشته باشد و نهادهای دیگر را به بازی بگیرد و آنها را در تصمیم گیری ها مشارکت بدهد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا