آخرین خبرهااسلایدرسیاسی

سخنگوی وزارت خارجه:صحبت از شروط برای سفر مکرون ، انحرافی است/برجام یک قاضی بیشتر ندارد

به گزارش تدبیرشرق بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد زمان سفر امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه اظهارداشت: سفر مکرون در دستور کار دو کشور است و تاریخی برای آن تعیین نشده است و حتما به تاخیر نیفتاده چون تاریخی تعیین نشده است.
وی اضافه کرد: هیچ شروطی در آمد و شدها و روابط هیات ها وجود ندارد و روابط دو کشور مثبت است و تعاملات بسیاری بین تهران – پاریس وجود دارد و ادامه خواهد یافت.
سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه داد: صحبت از داشتن شرط و شروط برای آمدن بحثی انحرافی است و جاهایی که مطرح می کنند نیت و هدف خاصی را دنبال می کنند.

خبرنگاری از قاسمی پرسید در سه ماه اخیر شاهد موضع گیری های بسیار شدیدی از سوی برخی مقامات کشورها هستیم، شب گذشته مکرون با ملک سلمان صحبت و بیان کرد که مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده ایران در منطقه ضروری است و موضع فرانسه در مورد نقش تخریبی ایران واضح است، ایران چه دورنمایی برای مذاکرات منطقه ای با کشورهای اروپایی به خصوص فرانسه دارد؟
سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: منبع این خبر عربستان است، در پاریس و سایت وزارت خارجه فرانسه چیزی در این مورد وجود ندارد.
قاسمی خاطرنشان کرد:در هفته های اخیر برخی سخنان غلط ازسوی برخی مقامات فرانسوی درباره بعضی موضوع های ایران و منطقه مطرح شده که به هنگام پاسخ آن را اعلام و مواضع خود را بیان کردیم.

وی همچنین گفت: به هر حال با توجه به اهمیت روابط ایران و فرانسه ما قطعا در خیلی از مواضع دارای نظرهای مشترکی هستیم ولی بدون شک در برخی حوزه ها نظرات یکسانی را نداریم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: مذاکرات، رفت و آمدها و گفت و گو ها ضرورت دارد و از سفر آینده وزیر خارحه فرانسه استقبال می کنیم، یک دستور کار مشخص و مفصلی را برای این سفر خواهیم داشت.
قاسمی افزود: در این سفر علاوه بر مسایل دو جانبه باید صحبت های زیادی درمورد مسایل مالی، بانکی و فناوری و منطقه انجام شود و فکر می کنم آنها گاه گاهی تحت تاثیر القائات معاندان ایران و کسانی که ایران هراسی را در جهان ترویج می کنند، قرار می گیرند و با اطلاعات نادرست در مورد برخی از موضوعات موضع گیری می کنند و این اقدام درستی نیست.
وی ادامه داد: در یک گفت و گوی سازنده می توانیم تا حد زیادی خوش بین باشیم که فرانسه را از هر آنچه که منطقه می گذرد، آگاه کنیم و آنها از القائات دیگران که می خواهند روابط ایران با اروپا تحت تاثیر قرار دهند عبور کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: فکر می کنم هوشیاری بسیار در شرایط کنونی لازم است به خصوص در شرایطی که ایالات متحده آمریکا به دلایل مختلف و اشتباهات فاحشی که داشته در انزوای جدی قرار می گیرد باید اروپا این هوشیاری را داشته باشند تا در دام سیاست های غلط این کشور و برخی متحدان نابخرد آنها در منطقه قرار نگیرند.
قاسمی یادآور شد: فکر می کنم ما فرصت داریم تا با فرانسوی ها صحبت کنیم و از گفت و گو با آنها نگران نیستیم و حتما در خصوص مسایل مختلف منطقه و دیگر موضوعات به صراحت و شفافیت تمام مواضع ایران را مطرح می کنیم.
وی همچنین اظهارداشت: به آنها یادآوری خواهیم کرد که ایران چه نقش مثبت و سازنده ای را در منطقه حساس در جهان ایفا کرده و چگونه با تروریست به طور جدی برخورد و در صف مقدم مقابله با آن ایستادگی کرده است و توانسته گروه های افراطی مثل داعش را تا حد زیادی از منطقه دور کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: همچنین به آنها یادآوری می کنیم که اگر نقش ایران در منطقه نبود سایر نقاط جهان حتی خود فرانسه که در معرض ترور قرار داشت آیا امروز می توانستند در چنین وضعیتی قرار بگیرند؛ امیدواریم سفر انجام شود و ما بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم و آنجه لازم است و باید مقامات فرانسوی بدانند را به آنها یادآوری کنیم.

هشدار می دهم اروپا فریب شیطنت های آمریکا را نخورد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار سیاسی ایرنا درباره این که در هفته های اخیر شورای امنیت بحث نشست دوره ای بررسی قطعنامه 2231 را مطرح کرد، به نظر می رسد آمریکا تلاش می کند اجماعی را علیه ایران شکل دهد، گفت: آمریکا در بحث برجام و نارضایتی که از این توافق دارد سعی کرد با کارشکنی و بدعهدی ها مانع استفاده ایران از مزایای برجام شود.
وی افزود: با توجه به استحکام برجام و مواضعی که جهان ، اتحادیه اروپا و سایر اعضای 1+5 در خصوص برجام داشته اند و همچنین اجرای دقیق آن از سوی ایران و نداشتن بهانه برای تخریب بیشتر این توافق فکر می کنم ایالات متحده آمریکا و شخص ترامپ سعی می کنند از روش های مختلفی برای ناکارآمدتر کردن برجام انجام دهند و این تلاش های مذبوحانه در این چهارچوب است.
وی ادامه داد: آنها تلاش می کنند متوسل به موضوعات دیگر مثل بحث موشکی یا مسایل منطقه ای شوند.
سخنگوی وزارت خارجه به اروپا هشدار داد که با توجه به ایستادگی جدی که در در برابر برجام دارد هوشیار باشد و هوشمندانه عمل کنند تا با این موارد و سوژه ها فریب شیطنت های ایالات متحده آمریکا را نخورد.
قاسمی افزود: آمریکا هدفی جز این ندارد که با ایجاد معضلات جدید و طرح موضوعات بی ربط جدید در عرصه های دیگر، کشورهای اروپایی و دیگر کشورها را به سمت اجماع جلو ببرد اما از سوی دیگر می بینیم این تلاش ها در واشنگتن به خصوص آنچه در بحث قدس مشاهده شد از ناتوانی و ناکارآمدی سیاست آمریکا حکایت می کند.
وی ادامه داد: هوشمندی و هوشیاری کشورهای اروپایی و سران آنها در این مقطع ضروری است و باید آگاه باشند، چون آمریکا در برجام نتوانست آنها را در برابر ایران قرار دهد، سعی می کند در مباحث دیگر و موضوعات موشکی و مغایرت آن با اظهارات واهی در 2231 و موضوعات دیگر اروپا را با خود هم صدا کند و این نیازمند یک درایت و سیاست ورزی دقیق از سوی دولتمردان اروپایی در برهه حاضر است.

ایران همیشه به موضوع مهمی مثل قدس حساس است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که در بحث پایتختی بیت المقدس برخی منتقدان می گویند ایران در بیانیه پایانی سازمان همکاری اسلامی تاکید روشنی نداشته که کل قدس پایتخت فلسطین است، گفت: مواضع ما در مورد فلسطین روشن است.
قاسمی افزود: در اجلاس اخیر نیز در موادی که ملاحظات خود را داشتیم و با نظرات ما همسویی کامل نداشت نظرات خود را اعلام کردیم و در این مورد بهترین کار که می توانست انجام شود، اقدام شد.
وی تصریح کرد: سخن از این که سستی وجود داشته یا آنگونه که حق مطلب بوده ادا نشده است سخن به حق و درستی نیست و قطعا در این نوع کنفرانس ها و اجلاس ها با توجه به موضوع مهمی مثل قدس که ما بر روی آن همیشه حساس بودیم، اگر بندی در موازات افکار و ایده های ما نباشد ما قطعا آن اجلاس را ترک نمی کنیم و تنها کاری که می توانیم انجام دهیم آن است که مواضع خود را اعلام کنیم که در همان زمان اقدام شده و بعد در توضیحی آن را بیان کردم.

طلب ایران از انگلیس موضوع مهم در دستور کار دو کشور است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوالی درباره وضعیت وصول بدهی انگلیس به ایران گفت: بحث طلب و مبلغی که باید توسط دولت انگلیس به ایران پرداخت شود از موضوعات اساسی و جدی مورد مذاکره در سفر جانسون به تهران بود.
قاسمی افزود: دو طرف توانستند گام های بیشتری را به سمت حل و فصل این موضوع بردارنداما طرف انگلیسی در این مذاکرات اعلام کرد برخی از مسایل و مشکلات فنی وجود دارد که باید به لندن برگردد و از طریق خزانه داری و دستگاه های دیگر این موضوع را دنبال کند.
وی ادامه داد: این موضوع مهم در دستور کار دو کشور است و مورد پیگری ایران با جدیت تمام است که امیدوارم با حسن نیت هر چه بیشتر لندن این مبلغ به ایران بازگردد و این داستان کهنه از میان برداشته شود.

برجام یک قاضی بیشتر ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که اخیرا 24 نماینده آمریکا، ایران را به تخلف در برجام متهم کردند نظر شما در زمینه چیست، گفت: خیلی به این حرف های بیهوده و بی منطق گوش نمی کنم و نباید ان دا جدی گرفت.
قاسمی تاکید کرد: ما سنای آمریکایی ها را قاضی نمی دانیم بحث برجام یک قاضی بیشتر ندارد و آن قاضی آژانس بین المللی انرژی اتمی است و براساس نُرم بین المللی و وظایفی که به آژانس محول شده آن را قاضی می دانیم و حرف آژانس را ملاک قرار می دهیم و صحبت افراد و برخی سناتورها دیگر در ایلات متحده امریکا مدنظر ما نبست.
وی یادآور شد: طبیعتا ما از این نوع افراد انتظار نداریم که سخن راست و درستی از آنها درباره ایران بشنویم.

عادل الجبیر هر صبح که بیدار می شود سخن نادرستی علیه ایران مطرح می کند

سخنگوی وزارت امور خارجه درمورد اتهام زنی های اخیر وزیر خارجه عربستان به جمهوری اسلامی ایران هم اظهار داشت: اظهارات عادل الجبیر لقلقه زبان است و پاسخ ندارد و او هر بامداد که بیدار می شود سخنان نادرستی در باره ایران مطرح می کند.
قاسمی یادآور شد که جهان امروز جهان ارتباطات است و دوران دورغ های بزرگ سپری شده است.
وی خاطرنشان کرد: همگان به سیاست های ایران و اقدامات عملی آن در مبارزه با تروریسم واقف هستند و ایشان هم باید بیاموزد که خرید برخی کالا و اقدامات با دلارهای نفتی در مقاطع کوتاه ممکن است کارساز باشد ولی در طول زمان چیزی جز بدنامی و سرشکستگی برای وی و دولت ناآگاهش نخواهد داشت.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون استراتژی جدید دولت ترامپ و جایگاه ایران در این استراتژی گفت: همانطور که از شخصیت ترامپ می توان فهمید و مقایسه کرد، این راهبرد در مقایسه با راهبردهای قبلی میزان بیشتری را از خصومت نسبت به ایران دارد.
قاسمی با بیان این که خصومت آشکار از جانب ایالات متحده نسبت به ایران وجود دارد، تصریح کرد: این قابل فهم است که ترامپ باید عصبانی باشد چرا که شکست های تروریست ها در منطقه و ناکامی های این کشور در پیگیری اهداف نامقدس خود باعث این عصبانیت شده است.
وی خاطرنشان کرد: اگر خردمندانه به این راهبرد نگاه کنیم متنی خالی از محتوا و نامتعارف و مجموعه ای اتهامات است که همه آنها رد می شود.
وی یادآور شد: مجموعه این ادعاها قابل اعتنا نیست و نمی تواند در سیاست های منطقی جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان اثری داشته باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر درباره پیشنهاد وزیر امور خارجه روسیه برای اتحاد ایران، روسیه و ترکیه اظهار داشت: سه کشور در حوزهای مختلف بویژه در موضوع سوریه و آستانه همکاری های خوبی دارند و این همکاری ها و اقدامات مشترک در جهت صلح و ثبات و مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داشت.
قاسمی یادآور شد: در مورد اینکه اتحاد یا هر تعریفی دیگری که بخواهد اتفاق بیافتد به صورت رسمی چیزی نشنیده ام اما وجود همکاری بین سه کشور کاملا مشخص است و امیدواریم تا آخر ژانویه بتوانیم گام های بیشتری برای حل مشکلات مردم سوریه برداریم.
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص آخرین وضعیت نگار قدس کنی تبعه ایرانی که در زندان های استرالیا زندانی است، گفت: دادگاه خانم قدس کنی برگزار شده است، ایشان فرزندنشان را در زندان به دنیا آورده اند و با تلاش های سفارت جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه توانستیم تا حدی تسهیلات پزشکی و بهداشتی لازم را برای ایشان فراهم کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در مجموع از وضعیت ایشان بسیار نگران هستیم و هنوز وضعیت خوبی ندارند و امیدواریم دولت استرالیا و دیگر مقامات این کشور با توجه به مسائل بشردوستانه و حل مشکلات خانم کنی که به درازا کشیده، کمک کنند و ایشان آزاد شوند.
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی بعد از قعطنامه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ریشه همه مشکلات منطقه به رژیم اشغالگر قدس بر می گردد و این موضوع جدیدی نیست.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: اگر به هر آنچه که در دهه های گذشته اتفاق افتاده و مسائلی که منطقه با آن روبرو شده، نگاه کنیم، نهایتا ریشه این ناآرامی ها و مسائل به رژیم صهیونیستی بر می گردد.

از ابتدای بهمن مسئولین جدید وزارت خارجه در ساختار جدید شروع به کار می کنند

قاسمی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره تغییر ساختار وزارت امور خارجه اظهار داشت: ابتکار اولیه تغییر ساختار از جانب دکتر ظریف مطرح شد و از دو سال و نیم پیش این بحث مطرح بود.
وی اضافه کرد: پس از برگزاری جلسات متعدد نهایتا در آغاز کار دولت دوازدهم بخشی از این تغییر ساختار در سازمان امور اداری و استخدامی تصویب شد و بخش دیگری هم دو ماه پس از آن به تصویب این سازمان رسید و به وزارت امور خارجه ابلاغ شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که اجرای این تغییر ساختار آغاز شده است، گفغت: این تغییرات به منظور بهبود وضعیت و بهینه کردن کار صورت می گیرد و تغییراتی در حوزه فناوری و استفاده از فناوری های نوین در زمینه ارتباطات وزارت امور خارجه مطرح است.
قاسمی یکی از اهداف این تغییر ساختار را کاستن از لایحه های ساختاری بین وزیر و کارشناسان وزارت امور خارجه عنوان و تصریح کرد: ما در ادارات این وزارتخانه دارای دو معاون بودیم که حذف شدند و مدیران کل هم معاون داشتند که آن هم حذف شد.
وی ادامه داد: سه معاون منطقه ای وزارت امور خارجه منحل و به جای آن دو معاونت سیاسی و دیپلماسی اقتصادی تشکیل می شود و ادارات کل با کمی ارتقا بعنوان زیر مجموعه های شخص وزیر اقدام خواهند کرد.
وی چابک سازی و ایجاد تحرک بیشتر را از اهداف این تغییر ساختار عنوان کرد و گفت: در حوزه اقتصادی با توجه به برون گرایی اقتصادی، برنامه ریزی شده اند و این معاونت دارای سه اداره کل خواهد بود که یکی از آنها تحت عنوان اقتصاد مقاومتی فعالیت خواهد کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در عین حال تاکید کرد وزارت امور خارجه قرار نیست کار موازی با سایر دستگاه ها انجام دهد و به عنوان رابط به کمک نمایندگی ها و سفارتخانه ها سعی خواهد کرد از شرایط پسابرجام برای تسهیل سرمایه گذاری خارجی و یافتن بازارهای جدید استفاده کند.
قاسمی همچنین گفت: هنوز زود است که برای انتصاب افراد در سمت های جدید قضاوت کنیم و بهتر است یکی – دو هفته صبر کنیم و موضوع پس از طی مراحل نهایی رسما توسط وزارت امور خارجه اعلام خواهد شد.
وی ادامه داد: این طرح در حال اجراست، بخش هایی تا 15 دی و بخش های دیگر تا پایان این ماه به سرانجام می رسد و ما از ابتدای بهمن مسئولین جدید را در ساختار جدید وزارت امور خارجه خواهیم داشت.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی درمورد برگزاری اجلاس ضد تروریسم در پاکستان اظهار کرد:پاکستان کشور همسایه ایران شرایط خاص داخلی خود را دارد؛ ما روابط حسنه ای با این کشور داریم و علاوه براین جمهوری اسلامی ایران از هر فرصتی برای بیان دیدگاه های خود و مبارزه با تروریسم استفاده می کند.
قاسمی افزود: این موضوع از امتیازات مثبت ما است که در حوزه های مختلف دیپلماسی فعال هستیم و توانسته ایم با حضور بجا و به موقع خود به برقراری صلح و امنیت در این منطقه از جهان کمک کنیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اتفاقات شبه جزیره کره ابراز امیدواری کرد: مسائل در فضای آرام حل و فصل شود و شاهد افزایش تنش در این منطقه حساس نباشیم.
وی اضافه کرد: ما با همه کشورهای جهان که می توانیم روابط داشته باشیم، مناسبات دیپلماتیک داریم جدای از مواضع مشترک می توانیم در مسائل مختلف دیدگاه های مشترک نداشته باشیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درعین حال تصریح کرد: داشتن سفارتخانه ها به معنای تایید همه دیدگاه های یک کشور نیست.
قاسمی یادآور شد: سیاست های آمریکا در جهان و آنچه که توسط ترامپ دنبال می شود سیاست های غلطی است که عمدتا نتایج برعکس به همراه داشته و منجر به افزایش تنش در جهان شده است.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اتفاقات شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد در هفته های اخیر و اظهارات و اقدامات مقامات آمریکایی گفت: جهان با تحولات جدی روبروست به طوری که جهان امروز جهان دیروز نیست و آمریکا هم آمریکای دیروز نیست و نمی تواند در ایجاد اجماع جهانی اقدامی بکند اما می تواند با اقدامات نسنجیده به سمت انزوای بیشتر حرکت کند.
وی ادامه داد: اتفاقاتی که در مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد رخ داد نشانگر تنهایی آمریکاست و با توجه به موضع گیری مجمع عمومی سازمان ملل درباره قدس شریف آمریکایی ها باید زنگ خطر را احساس کنند و بدانند که با این شرایط نمی توانند – در جهان امروز که دوران دستور داردن و امر و نهی کردن به پایان رسیده است- منویات نامقدس خود را در مسائل جهانی پیگیری کنند و حرف خود را به کرسی بنشانند.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت نازنین زاغری اظهار داشت: آنچه می توانم به آن استناد کنم سخنان روز گذشته سخنگوی قوه قضائیه در این زمینه است و به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه در بحث حقوقی و قضایی خانم زاغری اظهار نظر بیشتری نخواهم کرد.

رییس جمهوری به آسیای میانه سفر می کند

قاسمی در پاسخ به سوال دیگر درباره سفر آتی رییس جمهوری به جمهوری آذربایجان نیز گفت: سفر رییس جمهوری به باکو و یکی دو کشور دیگر آسیای میانه مطرح است و برنامه ریزی برای انجام این سفر در دستور کار ایران و این کشورها قرار دارد.
وی ادامه داد: امیدوارم ابتدای سال آتی شمسی و بعد از انجام مقدمات لازم و تبادل هیات های کارشناسی شرایط برگزاری این سفر فراهم شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت مرزهای ایران با اقلیم کردستان عراق گفت: یکی دو مرز باز شده و فعال هستند، مصوبه درباره مجموعه مرزها این است که این مرزها باید باز باشند و با این حال جزئیات را وزارت کشور می داند.
قاسمی در پاسخ به سوال دیگری، انتشار اخبار لغو روادید بین ایران عمان را تکذیب کرد و یادآور شد:چنین بحثی وجود نداشته و اتفاقی هم در این زمینه نیفتاده است.
وی درمورد اقدام مقام حزبی هلندی که با هدیه سال نو مسیحی سفارت ایران در هلند انجام داد و گفت: این اقدام بی ادبانه و غیر متعارف و احتمالا هماهنگ شده و با سناریوی مشخص ایران ستیزی انجام شد و سفارت ایران هم پاسخ لازم در این خصوص مبنی بر دروغ بودن ادعای وی را داد.
قاسمی اضافه کرد: مقامات هلندی هم در تماس هایی که با سفارت داشتند از این اقدام اظهار تاسف کردند و در دولت و حاکمیت هلند هیچ کس موافق این اقدام نبود.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره حضور آمریکا به عنوان عضو ناظر در کنگره ملی سوریه که قرار است برگزار شود نیز گفت: کشورهای زیادی تقاضای عضویت ناظر داشته اند با توجه به این که این بحث توافقی بین سه کشور ایران روسیه و ترکیه است تاکنون توافقی در این زمینه حاصل نشده است.
قاسمی ادامه داد: اگر نشست سوچی را ادامه نشست های آستانه بدانیم شاید عضویت ناظر آمریکا در این نشست چندان درست نباشد اما درباره اینکه آمریکا یا روسیه در پی این حضور هستند اظهار نظر نمی کنم.

درباره قدس در بین تمامی کشورها اجماع وجود دارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درخصوص رای قاطع مجمع عمومی درباره بیت المقدس گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران در مورد آرمان های فلسطین روشن است، ما با خیلی از کشورهایی که با اقدام آمریکا مخالفت کردند، اختلاف دیدگاه داریم اما این رای نشان داد که درباره قدس چه در جهان اسلام و چه در خارج از جهان اسلام اجماع وجود دارد.
وی با بیان این که مبارزه مردم فلسطین و شعله انقلاب در سرزمین های اشغالی خاموش نشده است، تصریح کرد: اگر آمریکا بخواهد به همین شیوه ادامه دهد، با انزوای بیشتری در جامعه جهانی مواجه خواهد شد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درمورد انتخاب تبریز به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2018 نیز تاکید کرد: این انتخاب که از اوایل فروردین آغاز می شود کار بسیار مهمی است و می تواند به شناسایی تبریز در عرصه های منطقه ای و جهانی کمک کند.
قاسمی ادامه داد: این برنامه از دولت یازدهم توسط معاونت رییس جمهوری در حوزه گردشگری در دستور کار قرار داشت و ستادی با حضور وزیران و مقامات محلی در این زمینه تشکیل شده است و نماینده ای هم از جانب وزیر امور خارجه در این نشست ها حضور دارد.
وی از رسانه ها خواست حتی الامکان با توجه به اهمیت موضوع، شرایط منطقه و وضعیت ویژه تبریز و ضرورت تبدیل آن به یکی از مقاصد گردشگری اقدامات بیشتری انجام دهد.
قاسمی در خصوص نتایج هشتمین دور گفت و گوهای آستانه اظهار داشت: در آستانه نشست بسیار موفقی داشتیم و تفاهمات خوبی به دست آمد به خصوص آماده کردن سند تبادل زندانیان، ربوده شدگان و بازداشتی ها که در اسارت هستند و قرار شد این موضوع به همراه سه کشور ضامن دنبال شود.
وی ادامه داد: همچنین در این نشست تفاهم شد کنگره ملی سوریه در اواخر ژانویه برگزار شود. اعضای نشست آستانه 20 ژانویه در سوچی گرد هم می آیند تا مقدمات برگزاری هر چه بهتر این کنگره را که در انتهای ژانویه برگزار می شود را فراهم کنند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: سه کشور ضامن در کنگره ملی که در سوچی برگزار می شود برای حل و فصل موضوعات و پیشرفت بهتر مسائل بعنوان ناظر حضور خواهند داشت.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که حداقل انتظار این بود که در بیانیه اجلاس استانبول تاکید شود که کشورهای اسلامی سفارتخانه های رژیم صهیونیستی در کشورشان را تعطیل کنند و به سفیران آمریکا نامه اعتراضی بنویسند، ارزیابی شما در این زمینه چیست؟، گفت: انتظار این است که جهان اسلام و جهان عرب به جای پرداختن به مسایل حاشیه ای و به خود پرداختن بتوانند نهایت به یک آرمان بلند و یک موضوع اساسی در جهان اسلام و عرب بپردازند که آن مساله فلسطین است.
قاسمی افزود: چیزی که امروز مشاهده می کنیم خواست قدرت های بیگانه و کسانی است که در حمایت از رژیم صهیونیستی بیشترین تلاش را دارند، رژیم صهیونیستی سعی کرده جهان اسلام را دچار تفرق و گرفتاری های درونی کند و اجازه ندهد یک صدای واحد و یک حرکت و اقدام دقیق و درست علیه رژیم اشغالگر قدس و در دفاع از مردم مظلوم فلسطین شکل بگیرد.
وی در پاسخ به این سوال که وزیر امورخارجه در ابتدای دولت دوازدهم یکی از اولویت های وزارت خارجه را گسترش روابط با همسایگان عنوان کرد، ارزیابی شما از اقدامات صورت گرفته در این زمینه چیست؟ یادآور شد: دکتر ظریف یکی از اولویت های دولت دوازدهم و وزارت خارجه را علاوه بر بحث اقتصادی بحث همسایگان عنوان کرد و به عنوان یک موضوع مهم و اساسی دانست.
سخنگوی وزارت امورخارجه یادآور شد: اگر به کارنامه چهار ماه گذشته وزارت خارجه توجه شود در آمد و شدهایی که با همسایگان داشتیم فکر می کنم این تحرک و تلاش قابل دیدن است و آنچه در توان داشتیم و می توانستیم را برای بهتر شدن روابط با کشورهای همسایه انجام دادیم که بتواند هم به نفع منافع ما و آن ها باشد و هم بتواند در صلح و ثبات و امنیت منطقه تاثیرداشته باشد.
قاسمی افزود: در بعضی از حوزه های پیرامونی شاهد موفقیت نیستیم و دلیل آن خواست ما نبوده و علت و علل آن را باید در رفتار خصمانه برخی کشورهای همسایه و پیرامونی دید که متاسفانه هنوز بر جهل و ناآگاهی خود اصرار دارند و به صورت یکسو سعی می کنند به مقابله و برخورد با منافع جمهوری اسلامی ایران بپردازند که فکر می کنم زمان درس لازم را به آن ها خواهد داد و وضعیت دگرگون خواهد شد.
وی ادامه داد: امیدواریم در آینده بتوانیم با همه همسایگان روابط بهینه تری را تجربه کنیم.
قاسمی در بخش نخست این نشست خبری نیز تولد حضرت مسیح (ع) را به تمام مردم به خصوص مسیحیان در ایران و دیگر کشورهای جهان تبریک گفت و افزود: امیدوارم در سال میلادی جدید، جهان شاهد وضعیت و شرایط بهتری باشد و از خشونت ها و جنگ و کشتار و ترور رهایی یابد و مردم در صلح و صفای بیشتری زندگی کنند.
قاسمی تصریح کرد: امیدوارم در سال میلادی جدید جهان شاهد وضعیت و شرایط بهتری باشد و از خشونت ها و جنگ و کشتار و ترور رهایی یابد و مردم در صلح و صفای بیشتری زندگی کنند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا