آخرین خبرهااسلایدرملی

اسحاق جهانگیری: برخی فکر می‌کنند دولت را ضعیف کنند، نظام توانمند می‌ماند/نباید به بهانه افزایش قیمت حامل‌های انرژی اجناس گران شود

 معاون اول رییس‌جمهور گفت: تلاش داریم در سطح ملی، مسائل و رنج‌های مردم را کاهش دهیم و هر روز که از عمر دولت می گذرد سعی ما این است که امید و اعتماد که سرمایه دولت هستند، افزایش پیدا کند اما برخی تلاش می کنند مردم را نا امید کنند.

به گزارش تدبیرشرق، اسحاق جهانگیری در نشست استانداران سراسر کشور با اشاره به اهمیت جایگاه استانداران در توسعه کشور، به تلاش‌های برخی از استانداران دولت یازدهم اشاره کرد و گفت:‌ کار سختی در دولت یازدهم بود و استانداران خیلی اذیت شدند. دولت براساس عهد و پیمانی که با مردم بسته باید پا برجا بماند. دولت باید گام‌های نخست را محکم بردارد تا قول‌هایی که به مردم داده‌ایم محقق شود.

وی با بیان اینکه عنوان دولت تدبیر و امید برای شعار نیست، اظهار داشت: این حرف رنگش مشخص است یعنی باید امور با تدبیر و امید پیش برود.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه استانداران نمایندگان دولت هستند، اظهار داشت: زمانی که ما استاندار بودیم به خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم. ایشان گفتند شما روسای جمهور استان‌ها هستید. رویکرد استانداران نیز باید رویکرد تدبیر و امید باشد و باید بتوانند سیستم دولت را محقق کنند. ما تلاش داریم در سطح ملی، مسائل و رنج‌های مردم را کاهش دهیم و هر روز که از عمر دولت می گذرد سعی ما این است که امید و اعتماد که سرمایه دولت هستند، افزایش پیدا کند اما برخی تلاش می کنند مردم را ناامید کنند.

جهانگیری با تاکید براینکه ما باید کاری کنیم که مردم تغییر را احساس کنند و باید تغییر در نگاه مردم نسبت به آینده دیده شود، تصریح کرد: در اوایل دولت یازدهم گفتم دولت سه وظیفه مهم دارد، نخست بازگشت به قانون بود و امروز هم رئیس‌‌جمهور تاکید کرد. دوم مبارزه با فساد و سوم تقویت حس دولت‌داری در مردم است.

وی با بیان اینکه تقویت حس دولتداری یعنی اینکه از تمامی ظرفیت برای دولت‌داری استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: تقویت دولتداری یعنی اینکه تضعیف این حس مجبور به خودسری مردم می‌شود. درصورتی که حس‌ دولت‌داری مردم ضعیف شود، جامعه از هم می‌پاشد. جامعه وقتی احساس کند دولت قدرتمند پشت آن است، درست حرکت می‌کند.

معاون اول رییس‌جمهور اضافه کرد: دولت باید از تمامی ابزارهای خود استفاده کند تا رنج مردم در اقتصاد و سیاست را کم کند. دولت نباید در تمام امور مداخله کند و در جاهای که باید ورود کند، نباید آن را رها کند. دولت در تصمیم‌‌‌گیری باید در جایی که قانون اساسی برای او مشخص کرده بنشیند و نباید در جای دیگر قوا بنشیند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه باید تلاش کرد تا دولت توانمندی خود را نشان دهد، ابراز داشت: کسانی که فکر می‌کنند دولت را ضعیف کنند، نظام توانمند می‌ماند، غلط است. ممکن است نظرات مختلف وجود داشته باشد و ما باید این امر را بپذیریم. نمی‌شود بگوئیم مردم یک چیزی بگوید اما نظر اقلیت در حاکمیت استفاده شود.

جهانگیری با بیان اینکه وظیفه و مسئولیت، فرسایش‌ناپذیر است، عنوان کرد:‌ وظیفه نمی‌تواند با یک آدم فرسوده و بی‌انگیزه به نتیجه برسد. استانداران باید آدم‌های با انگیزه‌ای باشند. استانداران باید پناهگاه بخش خصوصی باشند. بخشنامه‌ای به نام دیدار با مردم ارسال شده و استانداران باید حرف مردم را بشنوند.

وی خطاب به استانداران یادآور شد: مسائل اصلی را اولویت قرار دهید اما به معنای این نیست که مسائل عادی را فراموش کنید. گاهی چنان به روزمرگی می‌افتیم که از جوانان، زنان، توسعه استان و… غافل می‌شویم.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به دستاوردهای بزرگ دولت بیان کرد: صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد در بد‌ترین شرایط ایران رشد اقتصادی ۲.۴ را دارد البته از نظر ما این به بالای ۵ هم می‌رسد. مردم نباید احساس کنند که وعده‌ها به فراموشی سپرده شده‌اند، تدبیر و امید شعار نیست و راهبردى است که باید در همه دستگاه‌هاى ما جارى باشد. عده‌اى گفتند وضعیت اقتصادى کشور بد است، خیر! وضعیت اقتصادى کشور را بد کردند، اما امروز وضعیت اقتصادى کشور در مسیر درستى قرار دارد و باید به آن کمک کنیم تا بهتر حرکت کند.

جهانگیری با بیان اینکه ستاد اقتصاد مقاومتى باید جدى گرفته شود و در سیاست‌ها باید آن را بکار بگیریم، گفت: از مقام معظم رهبرى براى ابلاغ سیاست اقتصاد مقاومتى تشکر می‌کنم و از ایشان می‌خواهم همچنان ما در اجراى این سیاست حمایت کنند. رهبر معظم انقلاب بار‌ها فرمودند اقتصاد مقاومتى باید نافذالکلمه باشد در حالى که اکنون این وضعیت در اقتصاد مقاومتى وجود ندارد.

وی تاکید کرد: نقش استانداران از وزرا بیشتر است، مهم‌ترین نسخه‌ای که ما در دست داریم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است زیرا تمام بندهای این سیاست‌ها گره‌گشا هستند.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز برای حل مسائل اقتصادی کشور نیاز به اجماع نظر داریم، یعنی اینکه همه روی یک مسئله توافق داشته باشیم، اظهار داشت: به نظرم امروز این اجماع‌سازی باید در اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد. ٢٠ هزار میلیارد تومان اعتبار براى صنایع کوچک و بزرگ در نظر گرفته شده است. پول بیت‌المال باید به دست کسی برسد که براى مردم شغل ایجاد می‌کند.

جهانگیری افزود: هرکس فکر می‌کند نباید از دولت پول بگیرد، پول را پس بدهد، ما با طیب خاطر این پول را از آن‌ها می‌گیریم، اگر هم کسی از دولت پول می‌گیرد علیه دولت جوسازى نکند. بودجه در ایجاد شغل چندان تاثیرى ندارد، چرا که سرمایه‌گذارى و تولید در این زمینه موثر است و اشتغال اینگونه شکل خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه منابعی هم برای نوسازی بخش صنعت پیش‌بینی کرده‌ایم، تصریح کرد: سیاست‌هایی در دوره‌ای اتخاذ شده و آسیب زده‌اند، باید آن‌ها را آسیب‌شناسی کنیم و با اصلاحات اجر‌ایش را ادامه دهیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با یادآوری اینکه با پول نمی‌‌توانیم مسئله اشتغال را حل کنیم، بلکه با تدبیر این کار انجام شدنی است، خاطرنشان کرد: آمار‌ها نشان داده که دولت توانایی ایجاد ۷۰۰ هزار شغل را دارد، ما نباید اجازه بدهیم جاهایی که این شغل‌ها را ایجاد می‌کند آسیب ببیند.

جهانگیری با بیان اینکه ممکن است دولت قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد، ابراز داشت: ما نباید اجازه بدهیم عده‌ای اقدام به افزایش کالا‌ها کنند، هیچ کس نباید به بهانه اینکه ممکن است قیمت حامل انرژی افزایش یابد، اجناس را گران کند.

وی خطاب به استانداران ابراز داشت: مطالبه کنید چرا این بعضی از وظایف بر زمین مانده، من مطالعه کرده‌ام استانداران‌هایی که خلاق بودند استان پویا شده است.

معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: آقایان استانداران مسئله آب بسیار جدی است و نباید بگذاریم سیاسی شود و مردم را رو در رو هم قرار گیرد با مدیریت آب باید این مشکل را حل کنیم.

جهانگیری با بیان اینکه طرح‌هایی که دارای انفعال است به بانک‌ها معرفی نکنید، عنوان کرد: تاکنون ۴۱ هزار طرح‌ این چنین معرفی شده است.

وی با اشاره به مشکل اشتغال یادآور شد: ما با پول نمی‌توانیم مسئله حل اشتغال را کنیم حل اشتغال نیاز به تدبیر دارد. طرح‌هایی که بانک می‌تواند مشکلش را حل کند نیاز ندارد در صف استانداری قرار بگیرند. واحدهایی که معرفی می‌شود باید قابل احیا باشند.

معاون اول رئیس‌جمهور در خصوص طرح اشتغال روستایی بیان: ۱/۵ میلیارد دلار اشتغال روستایی و مرزی را که رهبری تائید کردند به دست ما رسیده است که چیزی حدود ۱۲ هزار میلیارد که بین استان‌ها تقسیم شده است. سود آن حدود شش درصد است و برای روستائیان چهار درصد، دقت کنید مردم هوشیار هستند این پول‌ها مال ملت و بین‌المال است دقت کنید دست چه کسی می‌دهید.

جهانگیری با بیان اینکه در فضای مجازی جوانان بودجه را کامل بیرون آوردند، گفت: در جلسه‌ای دوستان ناراحت شدند که چرا علیه دولت جوسازی شده است. ما گفتیم این فضا شفافیت ایجاد کرده است گفتیم یک عده از دولت پول می‌گیرند اگر زشت است چرا می‌گیرد اگر می‌خواهید پس دهید با کمال میل ما قبول می‌کنند.

وی تاکید کرد: بودجه در تولید شغل تاثیرندارد باید سرمایه گذاران صورت بگیرد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا