آخرین خبرهااسلایدربین المللسیاسی

تحلیلگر پیشین اطلاعات ارتش اسرائیل در مقاله ای تحلیلی مطرح کرد: نتانیاهو می گوید ایران به زودی ۱۰۰ بمب اتمی خواهد داشت خب این بمب ها کجا هستند؟/ چرا نتانیاهو در طرح ادعای دستیابی ایران به 100 بمب هسته ای دروغ می گوید؟

نتانیاهو اشتباه می کند. اشتباه او ناشی از مشاوره های استراتژیک مشکوک است. این که ایا اطلاعات ارتش اسرائیل مسئول براورد ملی است یا خیر مشخص نیست.
به گزارش تدبیرشرق، «ساموئل مئیر» تحلیلگر پیشین اطلاعات ارتش اسرائیل در مقاله ای تحلیلی تحت عنوان «ایران به زودی ۱۰۰ بمب اتمی خواهد داشت خب این بمب ها کجا هستند»؟ در سایت 972mag.com می نویسد:«نتانیاهو مدعی است که پس از برجام ایران به زودی به زرادخانه ای با صد بمب هسته ای دست می یابد.
 اما این نمی تواند با واقعیت منطبق باشد. نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی خود در کنفرانس دیپلماتیک درباره قدس در ۶ دسامبر سال ۲۰۱۷ مدعی شد که ایران تا ساخت زرادخانه هسته ای  با ۱۰۰ بمب فاصله ای ندارد.
نتانیاهو اشتباه می کند. اشتباه او ناشی از مشاوره های استراتژیک مشکوک است. این که ایا اطلاعات ارتش اسرائیل مسئول براورد ملی است یا خیر مشخص نیست. کار اندیشکده های اسرائیلی آن است که تفکر غالب نهادها را به چالش بکشند و با ارائه گزارش های مبتنی بر واقعیت به نخست وزیر نشان دهند که موضع بغایت بدبینانه ای دارد.
در نتیجه بحث های عمومی در اسرائیل در معرض تهدید هستند. استدلال مطرح شده در اسرائیل آن است که ایران تغییر رفتاری نداشته است و همزمان با بودن پیمان ان پی تی نیز تخلفات متعددی را انجام داده که کمکی به حل مشکل نمی کند.
نتانیاهو اشتباه می کند چرا که توافق هسته ای مسیری سریع برای دستیابی ایران به بمب اتمی نیست. واقعیت آن است که ایران در توافق هسته ای پذیرفته که محدودیت ها بر ذخایر اورانیوم اش اعمال شوند و این مدت زمان ۱۵ ساله است و پس از آن ایران صدها بمب هسته ای خواهد داشت.
 طرفداران نتانیاهو می گویند این اتفاق ظرف ۷ تا ۸ سال رخ می دهد. واقعیت آن است که این ادعا هیچ مبنای قانونی ندارد. واقعیت آن است که ایران نمی تواند از اورانیوم غنی شده با غنای پایین تا پنج درصد برای تولید مواد شکافت پذیر برای ساخت بمب استفاده کند.
برای رسیدن به این هدف، اورانیوم باید تا سطح ۹۳ درصد غنی سازی شود.  حتی پس از پایان مدت زمان توافق نیز ایران از غنی سازی اورانیوم در سطح ساخت تسلیحات هسته ای منع شده است و قادر به تولید مواد برای ساخت بمب نیست. این ماهیت تعهد ایران به ان پی تی یا پیمان منع تولید تسلیحات هسته ای است. نه توسعه و نه ساخت تسلیحات هسته ای و نه بدست آوردن آن».
این تحلیلگر ارشد سابق اطلاعات ارتش اسرائیل در ادامه اشاره می کند که افکار عمومی اسرائیل از رژیم بازرسی بر برنامه هسته ای غیر نظامی ایران بی اطلاع هستند و نمی دانند که این رژیم مانع از انتقال مواد به یک برنامه نظامی مخفی می شود.
او می نویسد:«به مدد این رژیم بازرسی آمانو مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی می تواند بگوید که ایران به برجام پایبند بوده است. بازرسان اژانس در مرکز غنی سازی اورانیوم در نطنز حضور دارند و به طور روزانه از آن بازدید می کنند و بر تاسیسات غنی سازی اورانیوم که در آن ۱۴ هزار سانتریفیوژ از دستور کار ایران خارج شده اند نیز نظارت دارد.
در سال ۲۰۱۶ میلادی بازرسان آژانس ۴۰۲ مورد بازرسی این چنینی انجام دادند. آژانس از تصاویر ماهواره ای و دوربین های نظارتی به طور مستقیم و بدون وقفه برای نظارت بر فعالیت ایران استفاده کرده و به ستاد وین انتقال می دهد.
 آژانس هم چنین از سوی سرویس های اطلاعاتی کشورهای عضو سازمان ملل به ویژه قدرت های امضا کننده توافق هسته ای پشتیبانی می شود. واقعیت آن است که اگر ایران تعهدات خود را نقض کرده بود دستگاه اطلاعاتی امریکا زنگ خطر را به صدا در می آورد اما این کار را نکرده است.
علاوه بر این رژیم بازرسی برای جلوگیری از انحراف مواد غنی سازی شده به مکان های نظامی مخفی نیز پس از پایان مدت قرارداد ادامه خواهد داشت. ایران پروتکل الحاقی را امضا کرده است و تاریخ انقضایی ندارد. پروتکل الحاقی یکی از ستون های بازرسی آژانس با هدف جلوگیری از ایجاد برنامه موازی سری در سایت های اعلام شده است.
 آژانس در سال ۲۰۱۶ میلادی ۲۵ بار بازرسی کوتاه مدت از سایت های مشکوک غیر قانونی انجام داد. هیچ یک از خواسته های آژانس توسط ایران منع نشدند. براساس براوردهای ما سناریوی صد بمب اتمی که نتانیاهو درباره آن هشدار می دهد تحقق نمی یابد و رژیم بازرسی فعالیت های هسته ای غیر نظامی ایران راه هرگونه فریبی را می بندد ایران قادر نخواهد بود یک زرادخانه بمب اتمی را بسازد و کنترل کند.
کشورهایی چون پاکستان و هند که تسلیحات هسته ای بدست آورده اند تاکنون ان پی تی را امضا نکرده اند در حالی که ایران این کار را انجام داده است».
او در پایان می نویسد:«اسرائیل نیز امضاکننده ان پی تی نیست. اسرائیل از کشورهایی است که بیش ترین نفع را از توافق برد در حالی که نتانیاهو و ترامپ تلاش شان برای خنثی کردن برجام است توافقی که مانع از ظهور دولت هسته ای جدیدی در خاورمیانه شد و سبب جلوگیری از مسابقه تسلیحات هسته ای شد. این توافق تاثیری مثبت بر امنیت ملی اسرائیل گذاشته است».
/روزنو

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا