آخرین خبرهااسلایدربین المللسیاسی

گزارش الحیات از چالش ايران و امريكا ير سر اسراييل: بی کفایتی دیپلماتیک دولت ترامپ خبر خوبی برای پیروزی بر ایران نیست/واشنگتن یکی پس از دیگری متحدان اش را از بین می برد/واقعیت آن است که واشنگتن در حال خدمت به تهران است

«حازم الامین» یادداشت نویس روزنامه عرب زبان «الحیات» در مطلبی تحت عنوان «مواجهه ای میان واشنگتن و تهران وجود ندارد» با اشاره به اظهارات اخیر «جیمز متیس» وزیر دفاع امریکا که گفته است کشورش نه در مواجه ای نظامی که در رویارویی دیپلماتیک با ایران قرار دارد اشاره می کند که این موضوع بازتاب دهنده تقلیل موضع امریکا در خاورمیانه و در جهان است.
به گزارش تدبیرشرق، او می نویسد:«افول قدرت امریکا از دور دوم اوباما اغاز شد او نسبت به مسائل مختلف منطقه ای با نوعی مسامحه برخورد می کرد. اکنون به نظر می رسد با ریاست جمهوری ترامپ نیز کاخ سفید تمایل دارد امریکا در حوزه های متعددی عقب نشینی کند. امریکا تصمیم گرفته که با نفوذ منطقه ای ایران از طریق دیپلماتیک مقابله کند و راه برسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را هموار سازد.
با این حال، او ممکن است با جهالت خود و تصمیم اش درباره بیت المقدس موضع ایران را تقویت کند و از پیامدهای آن بی اطلاع باشد. هیچ گونه درگیری نظامی با تهران وجود نخواهد داشت. شاید این تنها چیز مثبتی باشد که وزیر دفاع امریکا آن را اشکارا بیان کرده است اما در مورد رویارویی دیپلماتیک چطور؟ دولت امریکا در چندین دهه اخیر در ضعیف ترین موقعیت قرار رفته است.
در بعد داخلی، ترامپ اخیرا در انتخابات محلی شکست سنگینی را متحمل شد و در بعد خارجی جایی که اروپایی ها با ایران تماس دارند واشنگتن نمی تواند شرکای غربی اش را متقاعد کند. این امر همزمان است با تصیم شوکه اور ترامپ در قبال بیت المقدس که نزدیک ترین متحدان عرب آمریکا را نیز به اقدام علیه آن کشور تحریک کرده است.
 بی کفایتی دیپلماتیک دولت ترامپ خبر خوبی برای پیروزی بر ایران نیست. واشنگتن یکی پس از دیگری متحدان اش را از بین می برد. این تنها تل آویو است که به عنوان متحد امریکا باقی مانده است.
در سوریه اما تصمیم دولت امریکا برای حضور کردها در نواحی مختلف سبب شده تا امریکا ترکیه را از دست دهد و این موضوع به روسیه اجازه داده تا نقشی رو به رشد داشته باشد. در عراق، امریکا در رویارویی با کردها به نوعی غیر مستقیم در کنار ایران ایستاده است.
امریکا اکنون به کوچکترین شریک سیاسی در بین النحرین تبدیل شده است. در لبنان نیز به نظر نمی رسد که امریکا اهرمی بیش از تحریم اقتصادی علیه حزب الله در دست داشته باشد. با این حال، واقعیت آن است که تمایزی میان حزب الله و سایر لبنانی ها قائل نمی شود.
شاید نخواهیم به تئوری توطئه متوسل شویم اما واقعیت آن است که واشنگتن در حال خدمت به تهران است و لفاظی هایی که مبتنی بر رویارویی با ایران مطرح می شوند را نمی توان با اقداماتی که صورت می گیرند تفسیر کرد.
واشنگتن شواهدی واقعی از نقش تهران در جنگ یمن را ارائه کرده است و این نشان می دهد که این پیش درآمدی برای برداشتن گام های عملی به منظور جلوگیری از چنین اقداماتی و مداخله هایی است و در عین حال، یکی پس از دیگری عقب نشینی می کند و به تهران اجازه می دهد تا اهرم بیش تری داشته باشد.
تحلیلگر «الحیات» در ادامه با اشاره به خط لوله نفتی میان تهران و بغداد و انتقال گاز از طریق روسیه از خاک ایران می نویسد:«خط دیپلماتیک ایران به روابط واشنگتن با نزدیک ترین متحدانش نفوذ کرده است. واقعیت آن است که اظهارات متیس درباره رویارویی دیپلماتیک با ایران سنخیتی با سخنان نماینده امریکا در سازمان ملل متحد ندارد.
این ها نشان می دهند که واشنگتن گامی را در خارج از مرزها برای ایجاد پلتفرمی دیپلماتیک و غیر دیپلماتیک علیه تهران برنداشته است. از انجایی که تلاش دیپلماتیک محدود به گام هایی در راهروهای داخلی شده است می توانیم در این مورد نتیجه گیری کنیم که واشنگتن در تصمیم  برای مقابله با تهران جدی نیست حتی در سطح دیپلماتیک.
نه تنها متحدان غربی امریکا پاسخ مثبتی برای پیوستن به کارزار مقابله با تهران نداده اند و تمایلی برای آن ندارند بلکه به طور ضمنی عدم تمایل خود به مقابله با این مواجهه را نیز بیان کرده اند».

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا