آخرین خبرها

ضرورت افزایش دهک‌های بالای اقتصادی در کمیته امداد

ضرورت افزایش دهک‌های بالای اقتصادی در کمیته امداد

استان‌ها > لرستان – ظهر امروز نشست خبری کمیته امداد استان لرستان و اصحاب رسانه با حضور دکتر ذوالفقاری معاون مشارکتهای مردمی مرکز در سالن جلسات کمیته امداد لرستان برگزار گردید.

به گزارش خبرآنلاین لرستان- مدیر کل امور اجرایی مشارکت های مردمی مرکز و معاون پیشگیری از وقوع جرایم دادگستری استان لرستان نیز در این نشست حضور داشتند.
مدیر کل کمیته امداد استان لرستان ضمن خوشآمدگویی به دکتر ذوالفقاری در این نشست گفت:به لطف خداوند باری تعالی کمیته امداد لرستان طی سال گذشته با چهار هزار و 536 شغل بالاترین میزان جذب تسهیلات بانکی از تبصره ماده 26 کشور را داشته است همچنین در بحث تامین جهیزیه پنج هزار و 536 جهزیه با مبلغی برابر با دوازده میلیارد و 200 میلیون تومان خریداری شده است.
جاسم محمدی فارسانی تشریح کرد:سال گذشته توانمندی 10 درصد از خانواده های مددجو نیز انجام گرفت البته باید توجه داشت در امر توانمند سازی 8 هزار خانواده ای که در سال گذشته از چرخه حمایتی کمیته حذف شدند،ممکن است اشتباهی رخ داده باشد که حتما بازنگری و پیگیری خواهد شد تا به چرخه پوشش کمیته امداد بازگردند.
فارسانی خبر داد:در حال حاضر 64 هزار و 826 نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند.
وی در راستای برنامه های فرهنگی،سیاحتی و…کمیته امداد از 7 هزار و 800 سفر زیارتی،دو هزار و 420 مورد بهسازی و 31 میلیارد تومان هزینه در بخش بیمه و درمانی امداد خبر داد.
تحکیم بنیان خانواده رسالت مشترک کمیته امداد و دولت
معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نیز در این نشست ابراز داشت:نقش موثر رسانه و ارباب جراید در تعامل با دستگاه های حمایتی به جهت کنترل و پیشگیری از ناهنجاری های ناشی از اعتیاد،طلاق،حاشیه نشینی و مسائل اخلاقی انکارناپذیر است لذا امروز کمیته امداد، کمیته عام است نه فقط خاص که در راستای تحکیم بنیان خانواده به خوبی ایفای نقش می کند.
تقی شاکرمی تصریح کرد:اصحاب رسانه نیز در راستای تحکیم بنیان خانواده، موظفند با دیدگاه باز راجبع آسیب های اجتماعی بنویسند و توجه داشته باشند، فقط به گفته های مسوولینی که به فراخور میز مدیریت صحبت می کنند،اکتفا نکنند.
شاکرمی تشریح کرد:بیشترین آسیب ها هم اکنون در فضای مجازی در کمین جامعه است که به نظر من این فضا دیگر مجازی نیست بلکه واقعی شده است.در این فضا انواع ترفندهای شیرین فریبنده و سم های مهلک توأم موجود است که لغزش بنیان خانواده ها را تهدید می کند.
دکتر ذوالفقاری در ادامه این نشست بیان داشت:نقش مردم و مشارکت های مردمی در فقرزدایی و توانمندسازی خانواده های ضعیف بسیار پررنگ و حائز اهمیت است که به تدریج با این حرکت مردمی، محرومیت زدایی تحقق پیدا می کند.
معاون مشارکتهای مردمی مرکز با اشاره به طرحهای محرومیت زدای کمیته امداد در قالب :صدقات،اکرام، محسنین،جشن های نیکوکاری و عاطفه ها،عید قربان گفت:این طرحها به تنهایی جوابگوی جوامع هدف نبوده به عنوان مثال:امسال بیش از هزار و 700 میلیارد تومان مساعدت مالی از جانب خیرین به نیازمندان صورت گرفته است.
دکتر ذوالفقاری خبر داد:ده میلیون خانوار با امداد در ارتباط سیستمی دارند و 8 میلیون مشترک صدقات در امداد وجود دارد.
معاون مشارکتهای مردمی مرکز علاوه بر کمکهای ماهانه،مشورت و ورود خیرین در امر توانمند سازی خانواه های محروم را مهم تلقی کرد و تاکید کرد:آگاهی مردم و خیرین از چگونگی توانمندسازی این دسته افراد اهمیت داشته و لزوما همواره کمکها مادی نیست گاهی مشورت با مردم و خیرین در تحقق محرومیت زدایی نقش بسزایی دارد.
دکتر ذوالقفاری افزود:موسسات خیریه عمدتا در مناطق شهری حضور داشته و از مناطق دورافتاده محروم روستایی بی خبرند که باید آگاه سازی صورت گیرد.
وی افزایش حضور دهک های بالای اقتصادی در امداد، استفاده از بسیج عمومی مردم در امداد،افزایش مشارکت خیرین،آموزش نوجوانان و دانش آموزان خانوارهای مددجو و نیز رونمایی و نمایش آثار خدمات خیرین به آنها را از اهداف مهم مشارکت های مردمی عنوان کرد.
وی در باب اصحاب رسانه نیز اظهار داشت:خبرنگاران می بایست تصویر درستی از فقر ارائه دهند و با افزایش مشارکت های مردمی در کمک رسانی به اقشار ضعیف کوشا باشند.
همکاری ده میلیون نفر خیر شناسنامه دار با کمیته امداد کشور
مدیر کل هماهنگی امور اجرایی مشارکت های مردمی مرکز نیز در این نشست اظهار داشت:طرح های عمومی شامل صدقات ، صندوق های خیابانی و.. در رفع محرومیت ها کفایت نمی کند بلکه نیازمند طرح های مبتنی بر نیاز جامعه هدف هستیم مانند طرح اکرام که در قالب سرپرستی ایتام فعالیت دارند.
دکتر رستگار خبر داد:تامین عمده مالی کمیته امداد از جانب دولت بوده و فقط در 25 درصد تامین هزینه ها از جانب مشارکتهای خیرین و عموم مردم است.
وی افزود:طی سال گذشته 292 میلیارد کمکهای مردمی طبق اعلام نیاز در شهرستانها جمع آوری شده و صرفا در خود شهرستانها نیز به کار گرفته شده است.در طرح اکرام نیز سال گذشته به میزان 408 میلیارد تومان کمک مالی انجام گرفته است.
مدیر کل هماهنگی امور اجرایی مشارکت های مردمی در خاتمه گفت:ده میلیون نفر خیر شناسنامه دار با کمیته امداد همکاری دارند و سرانه کمکهای طرح اکرام در شهرستانها را 140 هزار تومان اعلام کرد که با سرانه کشوری حدود بیست هزار تومان اختلاف دارد.

48

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا