آخرین خبرهااجتماعیاسلایدربا جوانانملی

محمود صادقی در پاسخ به سوالات دانشجویان دانشگاه گیلان: با حجاب اختیاری موافقم | دانشجویان آتش به اختیار عمل کنند

نماینده تهران گفت: دین باید در قلب ها باشد. حجاب نباید سیاسی باشد بلکه یک موضوع فرهنگی و دینی است و باید اختیار به خود افراد باشد.

به گزارش تدبیرشرق محمود صادقی به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان به مناسبت بزرگداشت ۱۶ آذر روز دانشجو امروز یکشنبه ۱۲ آذرماه با موضوع دانشجو، دانشگاه، جامعه سخنرانی کرد.

نماینده مردم تهران در بخش دوم این نشست به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

سوال اول: آیا پس گذشت ۴ دهه توانستیم پاسخگوی مطالبات و خواسته‌های مردم باشید؟

پاسخ: خیر. البته یکم بی انصافی است اما برای اندازه گیری باید متر داشته باشیم و متر اندازه گیری قانون اساسی است. در قانون اساسی ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلافی عنوان شده است که متاسفانه به آن اهداف نرسیدیم.

سوال دوم: دانشجو از نگاه شما چقدر اهمیت دارد؟

بنده بیشترین ارتباط را با دانشجویان داشته و دارم. بنده به فرایند انتخاب وزیر علوم انتقاد داشتم و با آنکه با پیشنهاد دولت در مورد وزارت علوم مخالف بودم اما با این گزینه تنها شانس اصلاح‌طلبان بود و این به معنای پشت کردن به خواسته های دانشجویان نبود.

سوال سوم: با توجه هزینه‌های بالای انتقاد در کشور دانشجویان چطور می‌توانتد در شفاف سازی کمک کنند؟

دانشجویان در مورد حقوق خود اطلاعاتشان را بالا ببرند و برخی هم که جسارت بالایی دارند بنا به سخن رهبری آتش به اختیار عمل کنند.

سوال چهارم: در مورد اظهارات شما مبنی بر ارتباط یک بدهکار بانکی با آیت الله مکارم شیرازی

بنده با فرزند این بزرگوار اشنا بودم. اظهار نظر ایشان در مورد بحث حضور زنان بود و گفته بودند که مشکلات فراتر از اینها در جامعه است بنده در مقابل این صحبت در توئیتر با حفظ احترام در مورد رابطه یکی از اشخاص منتسب به ایشان توضیح خواستم که بعدها متوجه شدم با ایشان هیچ نسبتی نداشته که الان عذرخواهی می‌کنم. اما این حق را برای خودم قائلم که همه باید مورد تحقیق و تفحص قرار گیرند و حتی دفاتر علما هم استثنا نیست.

سوال پنجم: در مورد ورود زنان به ورزشگاه و حجاب اختیاری چه نظری دارید؟

مشکل ما ورود زنان به ورزشگاه نیست. مشکل ما رویکردی است که وجود دارد. باید برای انسان کرامت قائل باشیم. شخصا اعتقاد به لا إِکراهَ فِی الدّین دارم جنس دین اجباری نیست. و دین باید در قلب ها باشد. حجاب نباید سیاسی باشد بلکه یک موضوع فرهنگی و دینی است و باید اختیار به خود افراد باشد.

سوال ششم: در مورد صندوق فرهنگیان و دستگیری برادر معاون اول رییس جمهور

اطلاعات بنده کافی نیست.

سوال هفتم: مبارزه با مفاسد مهم است یا رفع حصر؟

بنده هر توییتی که می‌کنم بعضی ها این را ربط به حصر می‌دهند. در مورد زلزله سریع رفتیم به محل زلزله و البته این خیلی خوب است که در همه مواقع به من این مطالبه را یاد اوری می‌کنید. در بسیاری از جاهها که میروم مردم مطالبه شان اول رفع حصر است و اعتقادم است که اگر حصر نبود خیلی از مشکلات نبود.

سوال هشتم: شما سال گذشته به قوه قضاییه نقدی کردید که شما را تهدید به بازداشت کردند و بسیاری از دانشجویان در راه شفاف سازی زندانی شدند چطور مصونیت را عنوان می‌کنید؟ وظیفه دانشجویان چیست؟

سوالی که درباره قوه قضاییه مطرح کردم بی تاثیر نبود و سبب شد بسیاری از موارد در قوه قضاییه جمع و جور شود. اما هنوز سوال پابرجا است. در مورد هزینه ها نفس کشیدن و زنده بودن هزینه دار است. در جایگاهی نیستم که از وظیفه بگویم. اما دانشجویان باید در همه حوزه ها سهیم باشند.

سوال نهم: شما گفتید اسامی بدهکاران و اقازاده‌ها را افشا می‌کنید. اگر می‌خواستیم به بگم بگم رای بدهیم به احمدی‌نژاد رای می‌دادیم. برخی افراد که بالاترین منصب در کشور را دارند سنشان زیاد است نظرتان چیست؟

ما هم نمی‌گوییم که همه رفتارها درست است و نقد پذیریم. در مورد اینکه زوال سن باعث زوال عقل می‌شود و باید سن بازنشستگی داشته باشد معتقدم که جامعه باید پوست اندازی کند. میانگین سن کابینه روحانی خوب نیست و با یک نیروی جوان خواستند میانگین کابینه را نرمال کنند که ممکن نیست.

سوال دهم: اخلاق و دین را از سیاست جدا می‌خواهید؟ در مورد کسانی که در سال ۸۸ ادعای تقلب کردند اما در انتخابات بعدی شرکت کردند چه نظری دارید؟ در مورد تسخیر لانه جاسوسی و اکنون افتخار هم صحبتی با رییس جمهور امریکا چه می‌گویید؟

دانشجویان بر مبنای اعتراض به رفتار امریکا سفارت را تسخیر کردند که بسیار تاثیر گذار بود در زمان خودش. ارتباط از روی عزت موردی ندارد. در مورد کسانی که الان حصر هستند. ان شالله آزاد شدند خودشان توضیح می‌دهند. نمیشود که کسی را حصر کنیم و بعدا او را نقد کنیم. مثل هاشمی که هزار تهمت به او بستند و حتی یک تریبون در صدا و سیما به او ندادند.

سوال یازدهم: آقای روحانی یه چیزهایی می‌گویند در مورد حصر اما بعد میگویند نشد، این چطور شفاف سازی است؟

آقای روحانی با همه محدودبت‌ها کارهایی انجام داده است و سعی می‌کنند که دغدغه ها مردم در آینده نزدیک بر طرف میکند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا