آخرین خبرها

واقعیت امروز ایدز در ایران؛ «ایدز جنسی» در نیمی از مبتلایان!

واقعیت امروز ایدز در ایران؛ «ایدز جنسی» در نیمی از مبتلایان!

۶۰ درصد مبتلایان از بیماری خود اطلاع ندارد | نیمی از مبتلایان جدید در رده سنی ۲۱ تا ۳۵ سال هستند

محمد‌حسین نجاتی: ۲۷ سال از روزی که جهان تصمیم به نامگذاری روزی برای کنترل، افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض‌ها برای بیماری ایدز گرفت، می‌گذرد. امروز یکم دسامبر مصادف با دهم آذرماه روز جهانی ایدز است. بیماری که سال‌ها برنامه‌ریزان برای کنترل آن را معطوف به سیاست به صفر رساندن ابتلا به ایدز کرده و هنوز به واقعیتی جهانی تبدیل نشده است. در ایران نیز اوضاع به همین شکل است. آخرین آمار در ایران نشان می‌دهد، تا پایان شهریورماه سال جاری تعداد مبتلایان به ویروس HIV حدود ۳۶۵۷۱ نفر است که ۸۳ درصد را مردان و ۱۷ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

اما نکته مهم‌تر در رابطه با کنترل ایدز در ایران، الگوی ابتلای به آن است و وضعیت کنونی نشان می‌دهد ایدز جنسی رو به رشد است و علاوه بر این هنوز بخش زیادی از مبتلایان به ایدز از بیماری خود بی‌خبرند. 
در همین رابطه، پروین افسر کازرونی، رییس اداره ایدز و کنترل بیماری های آمیزشی وزارت بهداشت می‌گوید: ۵۳ درصد از مبتلایان رده سنی ۲۱ تا ۳۵ سال هستند. او همچنین درباره الگوی ابتلا به ایدز در ایران می‌گوید:از کل موارد ابتلا، ۶۵.۴ درصد مربوط به استفاده از سرنگ آلوده توسط افراد معتاد و ۲۰.۱ درصد ابتلا به دلیل رابطه جنسی کنترل نشده بوده است. طبق بررسی های به عمل آمده، الگوی ابتلا در موارد جدید حاکی از آن است که ابتلا به ویروس HIV از تزریق مواد مخدر با سرنگ آلوده به سمت رابطه جنسی گرایش پیدا کرده است، چراکه از کل موارد ابتلای جدید به ویروس HIV، حدود ۳۲ درصد را معتادان تزریقی و ۴۷.۱ درصد را ابتلا از طریق رابطه جنسی تشکیل می دهند.
او همچنین تاکید می‌کند: ۲۶۶۹۹ نفر افراد زنده مبتلا به ایدز شناسایی شده‌اند. در حقیقت ۳۴ درصد مبتلایان شناسایی شده‌اند و بیش از ۶۰ درصد افراد مبتلا به ایدز هنوز از بیماریشان اطلاعی ندارند. از این تعداد در یک سال اخیر ۱۲ هزار و ۳۶۰ نفر به مراکز مشاوره مراجعت کرده‌اند و تحت مراقبت و درمان قرار گرفته‌اند. همچنین از تعداد افرادی که به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند ۹ هزار و ۸۸۰ نفر تحت درمان دارویی ضد ویروس هستند.

با این حال آنچه واقعیت ایدز در ایران را نشان می‌دهد، مربوط به ایدز جنسی می‌شود که از ۱۷ درصد از کل موارد جدید ابتلا در سال ۸۸ به ۴۷ درصد سال ۱۳۹۶ رسیده است.

هر سه ماه 500 نفر به طور متوسط مبتلابه ایدز می شوند
دامنه گستردگی این بیماری در حالی هر روز رو به رشد است که آمار های دولتی نشان می دهد به طور میانگین از سال 1388 تا به امروز هر سه ماه یک بار 500 نفر به جمع مبتلایان به این بیماری اضافه می شوند. آماری که از سوی وزارت بهداشت در رابطه با آخرین وضعیت بیماری ایدز اعلام شده، نشان می دهد که تعداد مبتلایان به ایدز از 20 هزار و 975 نفر در سال 1388به 26 هزار و 125 نفر تا ابتدای فروردین1392 و ۳۶ هزار در سال ۱۳۹۶ رسیده است. این در شرایطی است که کارشناسان دانشگاه های علوم پزشکی معتقد هستند آمار های دولتی، میزان واقعی تعداد مبتلایان به ایدز در کشور را نشان نمی دهند.

زنان بیش از مردان در معرض ابتلا هستند
در آمار بسیاری از کشورها، بیشتر زنانی که آلوده به شده اند، از راه تماس جنسی با شریک جنسی آلوده مرد، ویروس را دریافت کرده اند. در رابطه بین دو شریک جنسی مرد و زن، زنان از نظر جسمانی آمادگی بیشتری نسبت به مردان برای دریافت ویروس دارند. این واقعیت یک پیام با خود به همراه دارد و آن این است که باید توجه خاصی به زنان در مقابله با اپیدمی داده شود و از آنان حمایت بیشتری به عمل آید.
اطلاعات به دست آمده از تحقیقات متفاوت نشان می دهد که در تماس جنسی بین زن و مرد، زنان در مقایسه با مردان به میزان دو برابر  امکان دریافت ویروس از شریک جنسی آلوده خود را دارند.
در ایران، اگر آمارهای رسمی اعلام شده افراد آلوده به ویروس از طریق سرنگ آلوده را بپذیریم و نیز این باور را که بیشتر این افراد را گروه مردان تشکیل می دهند و با توجه به این نکته که این افراد احتمالاً خانواده و همسر نیز دارند، علاوه بر موارد یاد شده، خود نشان دهنده میزان بالای خطر انتقال آلودگی در بین قشر زنان ایران خواهد بود.
به این ترتیب از همان سال های ابتدایی دهه ۷۰، بسیار محتمل بود که آمار زنان آلوده از تعداد مردان پیشی بگیرد، مگر آن که در عمل اقداماتی انجام می گرفت که مانع از آن شود. اما چنین چیزی با کتمان های اولیه، عملا اتفاق نیفتاد.

4242

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا