آخرین خبرهااسلایدرسیاسیملی

دکتر زیباکلام : خط قرمزها در آزادی‌های مشروع جوانان را به سمت مسائل غیرمشروع سوق می‌دهد/مهمترین عامل تاثیرگذار بر فضای عمومی جامعه سیاست است

تدبیر شرق : به همان اندازه که امروز عدم شادی یکی از مشکلات جامعه ماست حزن و اندوه هم لبه دیگر تیغ افراط و تفریط است. سال‌ها عدم توجه به شادی جامعه و پرداختن بیش از حد به حزن و اندوه تاثیرات جبران ناپذیری بر روحیه عمومی جامعه گذاشته است.
در این رابطه صادق زیباکلام در گفتگو با سايت روزنو با طرح این موضوع که آیا نگاه یک‌سویه به بستر صدا و سیما برای برآورده ساختن نیاز شادی در جامعه کافی است؟ می گوید: چند درصد از جامعه مخاطب برنامه‌های صدا و سیما هستند؟ در حال حاضر چه بسترهایی در این زمینه فعال هستند و نگاه ما به آن‌ها در چه حد با برنامه‌ریزی همراه بوده است؟ فاکتورهای بسیاری در مسئله شادی جامعه موثر است که مجال پرداختن به آن نیست و قبلاً هم زیاد بدان پرداخته شده است.
این استاد دانشگاه با اشاره به این موضوع که در حال حاضر مهمترین عامل تاثیرگذار بر فضای عمومی جامعه، سیاست است، ادامه می دهد: تمامی فضاها با سیاست‌های خودساخته و خارج از قانون به سیاست آلوده شده و در تمامی حوزه‌ها با مواردی مواجه هستیم که هیچ خواستگاه قانونی ندارند اما دستورالعمل‌های فراوانی برای اجرا، عدم اجرا و نوع اجرا وجود دارد. در حالی که دین به عنوان برنامه زندگی باید تمامی جهت‌گیری‌های ما در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و… را مشخص کند.
این فعال سیاسی با بیان اینکه عدم توجه کافی به مظلومیت دین باعث شده تا جوانان با خلاء‌های بسیاری در مسائل اعتقادی مواجه شوند که نقش بسزائی در رهنمون شدن آن‌ها به سمت پرتگاه‌های اخلاقی دارد، می افزاید: همین ضعف‌ها باعث می‌شود این روزها با مسائلی روبرو شویم که در تاریخمان هم سابقه نداشته است. جوان امروزی برای شادی، قبل از هرچیزی نیاز به قضاوت نشدن دارد.
در انتها زیبا کلام با اعتقاد به این موضوع که تعیین مرزها و خط قرمزها در آزادی‌های مشروع آن‌ها را به سمت آزادی‌های پنهانی و غیرمشروع سوق می‌دهد، خاطر نشان می کند: مادامی که شادی‌های مشروع برای جوانان ایجاد نشود و آن‌ها در این راه پر پیج و خم زندگی آموزش‌های لازم را دریافت نکنند نباید و نه شاید انتظار جامعه‌ای با روحیه و انگیزه بالا را داشت زیرا همانطور که راه رفتن و خواندن و نوشتن را یاد گرفته‌ایم باید نحوه زندگی شاد را بیاموزیم و قبل از همه مسئولین باید عینک بدبینی نسبت به جوانان را برداشته و به آن‌ها در این راه اعتماد کنند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا