آخرین خبرها

چرا روحانى پيروز مرحله اول انتخابات است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

به دلايل ذيل به نظر مي‌رسد روحانى در مرحله اول راى اكثريت را به دست خواهد آورد:

١-عملكرد روحانى ودولتش. 

١.١-روحانى و تيمش بدون شك در عرصه سياست خارجى بسيار خوب عمل كرده‌اند، يكى در حوزه برجام كه موفق شدند تمام خرابكاري‌هاى دولت قبل را جبران كنند و٧ قطعنامه شوراى امنيت را پس از مذاكرات سخت و طولانى برجام به فرجام برسانند. دوم در گسترش روابط و تعاملات سازنده با كشورهاى موثر جهان و بازگرداندن عزت و اقتدار ملى ايران. 

١.٢-در حوزه اقتصاد. مهمترين نقش دولت ايجاد آرامش و ثبات در اقتصاد براى انجام هر فعاليت اقتصادى است. مقايسه نوسانات در دوره قبل و اين دوره گواه اين مدعاست. دوم كنترل موثر و بي‌نظير تورم. سوم رشد اقتصادى بالا طى سه سال از منفی ٦.٨ درصد به مثبت ٧ درصد؛ ولو اينكه بخش زيادى از آن مربوط به صادرات نفت باشد. چهارم ارائه خدمات موثرى در حوزه طرح سلامت؛ بيمه شدن نزدیک به ١٠ میليون نفر از كساني كه در ضعيف‌ترين وضع به سر مي‌بردند و پنجم اجرا و تكميل تعداد كثيرى از طرح‌هاى عمرانى و زيربنايي و اقتصادى نيمه تمام. البته تا رسيدن به رونق مطلوب اقتصادى و فعال شدن توليد و اشتغال، گام‌هاى موثر ديگرى هم بايد برداشته شود، ولى باز قابل توجه است كه در ٤ سال گذشته به طور ميانگين سالانه٤٨٠ هزار شغل ايجاد شده كه به طور متوسط ٦.٤ دوره دولت قبل با آن همه درآمد نفتى بوده است. 

١.٣- در حوزه فرهنگى و اجتماعى اتفاقات بسيار خوبى در عرصه هنر سينما و موسيقى، نشر كتاب و آزادى انديشه در عرصه مطبوعات رخ داده است. فضاى آرامش و امن به جاى فضاى امنيتى در دانشگاه‌ها و محيط‌هاى اجتماعى برقرار گشته. فعاليتهاى انجمنها و سازمانهاى غيردولتى به نحو مطلوبى گسترش يافته است و بسيار رخدادهاى ديگر فرهنگى در جهت رشد نشاط و سرمايه اجتماعى كه با مشكلات فراوان دنبال شده است. 

١.٤-مهمتر از آنچه ذكر شد رشد عقلانيت، دانش و برنامه محورى در اداره امور كشور و پرهيز از تصميمات عجولانه، شتابزده و نسنجيده و احساساتى در تخصيص بودجه و اعتبارات. 

٢- دليل ديگر بر انتخاب روحانى از طرف مردم، حاميان روحانى است كه غالبا از شخصيتهاى فرهيخته خوش سابقه، مجرب و برجسته كشور چون مرحوم آيت‌الله هاشمى رفسنجانى، آقاى ناطق، شخصيت محورى اصولگرايان معتدل، يادگار حضرت امام و بيت امام، دانشگاهيان، اقتصاددانان و كارآفرينان برجسته و البته حمايت رئیس دولت اصلاحات.

٣-شخصيت و توانمنديهاى شخصى آقاى روحانى. 

روحانى از سابقه طولانى قبل و بعد از انقلاب در مناصب مهم و اثربخش برخوردار است و اين سابقه از او مديرى كارآمد و ابعادمند ساخته است. 

روحانى مورد حمايت اصلاح طلبان، اصولگرايان معتدل و جمعيت علمى و روشنفكرى است. روحانى حقوقدان، توانمند در مذاكره، توانا در جذب مديران و نيروهاى برجسته و فرهيخته و به طور خلاصه داراى شان و وزانت براى تصدى مسئوليت رياست جمهورى است. 

٤-نكته مهم ديگر در اولويت قرار دادن روحانى براى راى دادن از طرف مردم قابل توجه است؛ اينكه مردم به خوبى توجه دارند كه بسيارى از برنامه‌ها و اقدامات دولت روحانى در ميانه راه است و هزينه‌هاى تغيير دولت بسيار بالاست و منطقى است كه دولت با انتخاب روحانى با راى بالا و قوى با قوت براى به نتيجه رساندن برنامه‌هايش تقويت شود. ضمن اينكه رقبا هم حرفها و برنامه‌ها و مزيت خاصى نسبت به آقاى روحانى ندارند كه اين تغيير بزرگ ضرورت داشته باشد. بديهى است الان شرايط نسبت به ٤ سال قبل براى توسعه كشور و به ثمر رساندن برنامه هاى ناتمام دولت درحوزه اقتصاد، اشتغال و توجه به رفع فقر به صورت پايدار براى روحانى مهياتر است. 

٥- مردم ما به خوبي متوجه شده‌اند كه نبايد فريب شعارها و وعده هاى غير واقعى و غيركارشناسي بعضى از كانديداها را بخورند و توجه دارند كه نبايد بار ديگر در دام برنامه‌هاى شعارى احمدى‌نژادى بيفتند و مواظبند تا كشور بار ديگر در دام شعارهای دروغین  و بي تدبيري‌ها نيفتد. 

٦-با عنايت به آنچه گفته شد و نگاهى به گرايشهاى مردمى، راى آورى آقاى روحانى در دور اول قطعى است. چرا كه:

بخش اصلى دانشجويان، جوانان و راى اولي‌ها به روحانى راى مي‌دهند. زنان نيمى از آرا را دارند و راى اكثريت آنان به انديشه روحانى است كه حقوقشان را بهتر تامين مي‌كند. تشكلهاى اصلى و جمعيتهاى كارگرى عمدتا به آقاى روحانى راى مي‌دهند. بخش اصلى جمعيت اقوام و اقليتهاى مذهبى در استانهاى مرزى به روحانى راى مي‌دهند. راى غالب دانشگاهيان، پزشكان، فرهنگيان و كارافرينان و صنعتگران و ديگر گروه‌هاى مرجع به روحانى است.

در پايان لازم به ذكر است مفهوم آنچه گفته شد، اين نيست كه روحانى ايده آل است و عيب و نقصى متوجه او و سياست‌ها و روش‌هايش نيست. بلكه با توجه به جميع جهات و با نگاهى منصفانه روحانى براى رياست جمهورى دوازدهم بهترين است. البته به ساير نامزدهاى محترم و انديشه و خدمات مثبت ايشان احترام مي‌گذاريم. 

اميد كه باحضور گسترده مردم درانتخابات حماسه اي ديگر را شاهد باشيم. انشاءالله

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا