استان ها

زلزله کرمانشاه، هشداری برای مقاوم سازی خانه های روستایی

زلزله کرمانشاه

زلزله کرمانشاه هشداری برای روستاییان آذربایجان غربی است تا مقاوم سازی خانه هایشان را به غربت نیاندازند؛ آری زلزله خبر نمی دهد و تنها راه فرار یا کاهش خسارت های ناشی از آن، سکونت در مکان های امن و مقاوم سازی شده است.

به گزارش تدبیرشرق به نقل از ایرنا رعایت مقررات ملی ساختمان در ساخت مسکن روستایی با کاهش خسارات جانی و مالی در مواقع بروز زلزله ارتباط مستقیم دارد اما تاکنون 30 درصد از مساکن روستایی این استان مقاوم سازی شده است.

اگرچه به طور مطلق نمی توان از بوجود آمدن آسیب در این مواقع جلوگیری کرد اما تجربه نشان داده که واحد مقاوم سازی شده که روی گسل قرار داشته در مواقع زلزله دچار آسیب شده ولی ساختمان کناری/که مقام سازی نشده/ نابود شده است .

یک مدیر با سابقه بحران در رابطه با نقش مقاوم سازی خانه های روستایی در کاهش خسارت های جانی و مالی، گفت: زلزله یک تهدید طبیعی با ریسک بالاست و برای کاهش آثار مخرب آن باید به دنبال ارزیابی ریسک باشیم.

هوشنگ عطاپور ادامه داد: حاشیه شهرها، بافت های فرسوده شهری، مناطق روستایی و تاسیسات زیر بنایی مستهلک شده خدمات رسان، ریسک بالایی از آسیب پذیری در برابر زلزله دارد و مقاوم سازی و ایجاد تاب آوری در اماکن آسیب پذیر و آموزش جامعه برای آمادگی مدیریت سانحه از اهم اقدامات ایمن سازی به شمار می رود.
وی که در سال 1384 مدیرعامل هلال احمر همدان بوده است، ادامه داد: ساختار اماکن فیزیکی در اکثر نواحی روستایی بر پایه استفاده از مصالح کم دوام و رعایت نشدن ضوابط مهندسی و معماری بنا شده و اماکن و ابنیه های روستایی را در برابر سوانح طبیعی آسیب پذیر کرده است.

این کارشناس مسایل فرهنگی و اجتماعی ادامه داد: در گذشته اقداماتی برای توسعه و بهبود کیفیت اماکن روستایی شروع شده ولی هنوز هم به دلیل فقر اقتصادی حاکم بر جوامع روستایی تغییر سازه های سنتی به مهندسی ساز و مقاوم صورت نگرفته است.

وی اظهار کرد: بطور کلی برای مقابله با زلزله تنها راهکار مناسب، ساختن اماکن و سکونتگاه های مقاوم در برابر زلزله است زیرا نمونه عینی این امر در کشورهای زلزله خیز تجربه شده است.

عطاپور اضافه کرد: در مناطق روستایی ما هم بحث مقاوم سازی و هم بهبود ساخت و سازهای مورد استفاده منطبق بر ضوابط نظام مهندسی و هم آموزش روستائیان برای همکاری در برنامه های مدیریت سوانح ضروری است؛ اگر خانه های روستائیان مقاوم سازی شود و بر ساخت و ساز اماکن روستایی نظارت جدی اعمال گردد، تلفات کمتری نیز خواهیم داشت.

کارشناس مسئول عمران مساکن روستایی اداره کل بنیاد مسکن آذربایجان غربی نیز در این رابطه گفت: زلزله بزرگترین تهدید طبیعی است که تنها راهکار کاهش خسارت جانی در آن مقاوم سازی مساکن شهری و روستایی است.

نوروز ندرتی ادامه داد: مسکن هایی که از طرح مقاوم سازی در مناطق روستایی استفاده کرده اند، کمترین خسارت را دیده اند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه برنامه اجرای طرح مقاوم سازی خانه های روستایی برای 83 هزار واحد مسکونی آذربایجان غربی تدوین شده است، ادامه داد: این طرح مهم با تلاش مسئولان مرتبط، در همه روستاهای آذربایجان غربی تهیه و در مرحله اول در 501 روستا در قالب 72 هزار و 200 واحد مسکن روستایی اجرایی شده است.

محمود بدلی اظهار کرد: کارمزد تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی تنها پنج درصد است و همه روستاییان می توانند از این تسهیلات با مبالغ 200 و 180 میلیون ریال بهره مند شوند.

وی افزود: این تسهیلات در روستاهای مرزی 200 میلیون ریال در نظر گرفته شده که 20 میلیون ریال بیشتر از دیگر روستاهاست و می توان آن را مشوقی برای مقاوم سازی این روستاهای محروم دانست.

وی اضافه کرد: تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی در دیگر روستاهای آذربایجان غربی نیز به میزان 180 میلیون ریال پرداخت می شود و مدت بازپرداخت آن نیز 15 سال در نظر گرفته شده است.

به گفته وی روستائیانی که قصد ندارند از این تسهیلات استفاده کنند نیز می توانند جهت استفاده از خدمات رایگان مشاوره تخصصی در خصوص اصول فنی منطقه از این اداره کل کمک بگیرند تا در صورت بروز حوادث طبیعی آمار تلفات کاهش یابد.

بدلی، با بیان اینکه ایجاد مقاومت لازم برای مقابله با تلفات در حوادثی نظیر زلزله مهمترین هدف اجرای طرح مقاوم سازی مسکن روستایی است، افزود: امیدواریم با توجه به این امر، روستانشینان همراهی بیشتری در این خصوص داشته باشند.

به گزارش تدبیرشرق، 2 هزار و 165 روستای بالای 20 خانوار در آذربایجان غربی وجود دارد؛ این استان مرزی دارای سه میلیون و 265 هزار نفر جمعیت است که 34.6 درصد از آن در مناطق روستایی و 65.4 درصد در مناطق شهری سکونت دارند.

زمین لرزه شدیدی ساعت 21:48 شامگاه یکشنبه 21 آبان 96 با قدرت 7.3 درجه در مقیاس درونی زمین (ریشتر) در ژرفای 9.33 کیلومتری زمین استان های کرمانشاه، ایلام و کردستان و بخش های گسترده ای از غرب و شمال غرب کشور را لرزاند.

این زمین لرزه که کانون آن جنوب حلبچه عراق و نزدیک مرزهای ایران با عراق در امتداد استان کرمانشاه گزارش شد، زیان ها و آسیب های زیادی در استان های کرمانشاه و ایلام به بار آورد و تاکنون بیش از 400 پس لرزه داشته است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا