آخرین خبرهااستان هااسلایدر

پر کردن بشکه های آب با طی مسافت طولانی در مرکز یک استان! آبفای گیلان و عدم پاسخگوئی مشکل آب شرب محله معلولین رشت

نگاه روز – علی رضا رهنما: سال های مدیدی است که استان گیلان از محدودیت های متعدد رنج می برد و دود این مصائب که نتیجه ی بی توجهی و مدیریت نادرست مسئولین ذی ربط است تنها به چشم مردم مظلومی می رود که دستشان به هیچ جا بند نیست.هر بار با طرح و برنامه ای رنگ و لعاب دار خبر از تغییرات چشم گیری در وضعیت بهبود معیشت،حمل و نقل،فاضلاب شهری و تامین آب شرب و غیره… می دهند که زمان عملی شدن این طرح ها تنها چند عدد در تقویم است و بس.تمام نیازهایی که جزء ملزومات ابتدایی زندگی شهر نشینی است و پرداختن به آنها از هر اولویتی واجب تر است.

در دورانی زندگی می کنیم که مردم منطقه ای از رشت هنوز به نداشتن آب شرب روزانه محکومند اما برج های چند ده متری، آب نماها و فضا های سبز،پیش رو طرح های عمرانی شهر رشت می باشند.باورش سخت است که ساکنین محله ی معلولین خیابان شهید انصاری رشت در طول روز به منظور تامین آب شرب مورد نیاز خود به قسمت انتهایی منطقه که به آب شیر معروف است رفته و بعد از پر کردن بشکه های آب مورد نیاز با طی مسافت طولانی به خانه هایشان باز می گردند.
یک سالی است که از انتصاب سید محسن حسینی به‌عنوان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان گیلان توسط استاندار سابق میگذرد و البته طرح هایی در برنامه های ارائه شده این سازمان پس از شروع به کار ایشان دیده می شود که بی شباهت به وعده های همیشگی مسئولین نیست! با بررسی آمار منتشر شده از سازمان آبفای گیلان ۶۲ درصد آب شرب مناطق شهری گیلان از تصفیه خانه و ۳۸ درصد از طریق آبهای زیر زمینی تامین می شود.تصفیه خانه آب شرب استان نیز که آب شهر رشت و چندین شهر دیگر را تامین می کند،توانایی تامین آب شرب حدود ۱ میلیون نفراز جمعیت ۲٫۵ میلیونی استان را دارد که فی الواقع ساکنین محله معلولین شهر رشت با توجه به نداشتن آب شرب جزء این آمار محسوب نمی شوند !

در سالهای اخیر با بغرنج شدن مشکلات تامین آب شرب شهری و همچنین کیفیت نا مطلوب و تقریبا غیر قابل مصرف بودن آب لوله کشی تصفیه شده شهری طرح توسعه تصفیه خانه تامین آب شرب استان در فاز دوم در دست اجرا قرار گرفت که به گفته ی مسئولین تا پایان سال ٩٧ فاز دوم تصفیه خانه مورد بهره برداری قرار می گیرد.

در جلسه ی آخر کمیسیون بهداشت نیز فاطمه شیرزاد رئیس این کمیسیون  به بحرانی بودن تامین آب شرب شهری خطاب به مسئولان آبفای گیلان با بیان اینکه داشتن آب سالم از ضروریات زندگی انسانها است خواستار تسریع در حل این معضل شده بود.  همچنین اظهار داشت مدیران مربوطه کمبود منابع مالی را دلیل وجود چنین مشکلاتی می دانند که در این راستا از استاندار گیلان تقاضادارم با مساعدت و نگاه ویژه در رفع این گونه معضلات بکوشند. البته سخنانی که هیچگاه آبفای شهری به آن پاسخگو نبود. و نسبت به آن جوابیه ای نیز صادر نکرد.

باید دید با بهره برداری طرح توسعه تصفیه خانه تامین آب شرب استان،آیا تاثیر مطلوبی بر دسترسی ساکنین نقاط مختلف استان از مناطق روستایی دور افتاده گرفته تا مناطق شهری محروم به آب شرب مشاهده خواهد شد یا کما فی السابق مسئولان دست بالای استان گیلان با تغییر چند مدیر سعی در تغییر رویه و تسهیل مشکلات این چنینی خواهند زد./گیل خبر

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا