آخرین خبرها

کسانی در کشور هستند که می گویند «پسوند اسلامی، تنها یک عنوان تشریفاتی بعد از انقلاب است» اما چون می‌خواهند فعلا در ایران بمانند، آن را به زبان نمی‌آورند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کسانی در کشور هستند که می گویند «پسوند اسلامی، تنها یک عنوان تشریفاتی بعد از انقلاب است» اما چون می‌خواهند فعلا در ایران بمانند، آن را به زبان نمی‌آورند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که معماری سپاه آینده مرهون شناخت انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: یکی از پدیده‌های مهم بعد از انقلاب اسلامی، سپاه پاسداران است و قانون اساسی نهاد مقدس سپاه را به رسمیت شناخته است. هر چند وظیفه نظامی و دفاع از مرزها وظیفه مشترک سپاه و ارتش است، اما سپاه یک نیروی نظامی است که وظیفه حفاظت از ارزش‌ها را نیز در نظر دارد.

به گزارش «انتخاب»؛ آیت الله مصباح یزدی در دیدار با جمعی از مسئولان و دست‌اندرکاران برگزاری همایش معماری سپاه آینده ، با اشاره به عنوان این همایش اظهار داشت: وقتی از سپاه آینده سخن می‌گویید، در واقع نوعی تفاوت بین سپاه فعلی و سپاه آینده در نظر گرفته و به دنبال معماری و ساختن آن هستید. به عبارتی وضع موجود را با توجه به شرایط آینده، دارای کمبودهایی می‌دانید که به دنبال برنامه‌ریزی برای رفع کمبودها هستید.

مصباح یزدی اصل تغییر و تحول را لازمه جهان مادی دانست و ادامه داد: هیچ پدیده انسانی دارای وضع ثابتی نبوده و همه پدیده‌ها دائم در حال تغییر و تحول است؛ لذا مفهوم تغییر و مشتقاتش یکی از مباحث کلیدی در جامعه شناسی است.

وی ادامه داد: هر چند تغییر، خودش یک سنت ثابت الهی است، اما این که افرادی به دنبال جهت دادن به این تغییر و سنت الهی هستند، امری مطلوب است. به عبارت بهتر، در کنار تغییراتی که لاجرم به وقوع خواهد پیوست، شما به دنبال ایجاد تغییری اختیاری هستید.

این فیلسوف و متفکر اسلامی با اشاره به انواع کمبودها اظهار داشت: دو نوع کمبود وجود دارد؛ یک نوع از کمبودها طبیعی است؛ مثل کمبودی که یک نوجوان از نظر کمال جسمانی نسبت به یک جوان دارد؛ این کمبودها عیب نیست، اما باید شناسایی و به گونه‌ای برنامه ریزی شود که برطرف شوند و طوری تکامل یابد که بتواند در آینده پاسخگوی نیازها باشد و به کمال خود برسد. کمبودهایی نیز قابل تصور است که ناشی از اشتباه یا انحراف است، مخصوصا آن دسته از اشتباهاتی که سبب اعمال سیاست‌هایی ناخواسته بر یک نهاد شود؛ که دقت نظر نسبت به این کاستی‌ها مهم‌تر است و باید نسبت به آن حساسیت بیشتری وجود داشته باشد تا جلوی آن گرفته شود.

وی با اشاره به این که برخی تغییرات در نهادها هم لازمه تغییرات درشرایط اجتماعی جهانی است، ادامه داد: گاه شرایط جهانی اقتضا می‌کند در ساختار یک نهاد و حتی اهداف آن تجدید نظر شود و مثلا اهداف جدیدی به اهداف سابق ضمیمه شود.

آیت الله مصباح یزدی به چالش خلأ بین نسلی در جریان تحولات و انتقال مدیریت – اعم از اجرایی و برنامه ریزی – اشاره کرد و گفت: از سویی برنامه ریزی برای آینده و ایجاد تحول معمولاً از سوی جوان تر‌ها صورت می‌گیرد که تجربه گذشتگان را ندارند؛ و از سوی دیگر، گذشتگان شاید کمتر به فکر تغییر و تحول برای آینده باشند. لذا برای معماری سپاه آینده باید این مسأله را نیز پیش بینی و از آن پیشگیری کرد تا اختلالی در مسیر انتقال تجربیات و مدیریت‌ها برای تغییر بهتر ایجاد نشود.

مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که گاهی هدف یک نهاد با اهداف نهادهای دیگر پیوند می‌خورد ادامه داد: مثلا نهادی به عنوان نهاد نظامی تأسیس می‌شود، اما گاه به خاطر شرایط اجتماعی در جوامع، مسئولیت این نهاد با مسئولیت نهاد دیگری گره می‌خورد؛ مثلا مسئولیت‌های سپاه پاسداران و ارتش در برخی موارد، به هم گره خورده است.

وی ادامه داد: یکی از پدیده‌های مهم بعد از انقلاب اسلامی، سپاه پاسداران است و قانون اساسی نهاد مقدس سپاه را به رسمیت شناخته است. هر چند وظیفه نظامی و دفاع از مرزها وظیفه مشترک سپاه و ارتش است، اما سپاه یک نیروی نظامی است که وظیفه حفاظت از ارزش‌ها را نیز در نظر دارد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به این که سپاه وظایفی با ماهیت‌های متعدد دارد، اظهار داشت: وظیفه نظامی ازسویی و وظیفه حفاظت از ارزش‌ها از سوی دیگر، بر عهده نهاد سپاه است ولی سپاه یک فرمانده و یک ساختار بیشتر ندارد؛ و از آنجا که هر کس در هر رشته‌ای تخصص دارد به طور طبیعی فکر می‌کند همان مهم‌تر است، سئوال این است که تخصص فرمانده باید در کدام زمینه باشد؛ در ارزش‌ها یا امور نظامی؟

وی با یادآوری این که دو هدف فرهنگی و نظامی در ماهیت متفاوتند، و یکی کار فکری و دیگری بیشتر بدنی و فنی است، ادامه داد: هماهنگی این دو هدف نیازمند طراحی و مراقبت است، و همه ما می‌دانیم از زمان تشکیل سپاه، مقام معظم رهبری بیشترین نقش را در جمع بین این دو هدف داشته‌اند؛ هم از نظر فکر و طرح و هم از نظر حمایت و توصیه، ولی باید بررسی کنید که در مسیر اجرا نیز همواره این دو هدف با هم پیش رفته اند یا خیر، و اگر کمبودی وجود داشته جبران شود یا اگر انحراف و اشتباهی بوده، جلویش گرفته شود.

وی در ادامه با اشاره به این که بازبینی و ارزیابی کارهای گذشته باید با جدیت و برای انجام وظیفه الهی انجام گیرد، ادامه داد: گاهی این کارها بیشتر جنبه صوری دارد و عده‌ای با اسم تحقیق و پژوهش به دنبال آمار دادن یا بهره برداری سیاسی هستند؛ ما باید مراقب باشیم تا دچار چنین نقصی نشویم؛ بلکه این امر را مسئولیتی الهی بدانیم که باید پاسخ خدا را بدهیم، و ملاحظه افراد یا گروه‌ها را نکنیم.

آیت الله مصباح با اشاره به اهمیت نیت خالص برای خدا در ارزش و نتیجه کار، اظهار داشت: کار در سپاه تنها یک شغل برای کسب روزی حلال نیست، بلکه سپاه از ابتدای انقلاب تاکنون بیشترین خطرات را به جان خریده است، و خلوص نیت در کارهای آن اهمیت بیشتری دارد؛ بنابراین هر کسی باید خودش را بسنجد و ببیند وظیفه‌اش چیست، و با چه نیتی آن را انجام می‌دهد. باید صبح با نیت کار برای اسلام از خواب برخیزیم ومراقبت کنیم تا کار را خالصانه برای خدا انجام دهیم تا انشاء الله تحولی مطلوب و مناسب را رقم بزنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که معماری سپاه آینده مرهون شناخت انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: این که انقلاب چیست و انقلابی کیست و چرا رهبری تا این حد بر انقلابی بودن تأکید می‌کنند، مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ همچنین معنای «اسلامی» بودن از اهمیتی مضاعف برخوردار است. آیا کسی که اسلام را خوب نمی‌شناسد، می‌تواند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را معماری کند؟ یکی از مسئولین اسبق وزارت ارشاد گفته بود: پسوند اسلامی، تنها یک عنوان تشریفاتی بعد از انقلاب است! البته وی اکنون در خارج از کشور به سر می‌برد؛ اما هستند کسانی که همین عقیده را دارند، اما چون می‌خواهند فعلا در کشور بمانند، آن را به زبان نمی‌آورند.

وی با اشاره به این که عینیت اسلام در جهان تنها در نظام جمهوری اسلامی ایران متبلور است، ادامه داد: کشورهای دیگری هم هستند که پسوند اسلام را برای خود گذاشته اند؛ اما واقعیت اسلام چیز دیگری است و اسلام صرف نماز و روزه نیست؛ هر چند در کشور ما نیز هنوز تنها بوئی از اسلام آمده است. لذا باید تمام نیرویمان را صرف این نظام کنیم، و ببینیم چگونه باید قدم برداریم تا بتوانیم جواب خدا را بدهیم.

مصباح یزدی شناخت اسلام، خودسازی، و بصیرت را سه شرط مهم برای کسانی دانست که می‌خواهند در معماری سپاه آینده ایفای نقش کنند، و گفت: این افراد از طرفی باید اسلام را در جامعیتش بشناسند، و از سوی دیگر بخواهند به آنچه می‌دانند عمل کنند؛ یعنی خودسازی داشته باشند، و همچنین بصیرت لازم را داشته باشند تا به خاطر نشناختن شرایط اجتماعی به آلت دست دشمنان اسلام تبدیل نشوند؛ همانطور که هم در صدر اسلام و هم در طول دوره انقلاب، چنین افرادی وجود داشته اند.

وی حفاظت از ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب را وظیفه همه آحاد جامعه دانست و ادامه داد: به خاطر برخی ضعف‌ها و شرایط این کار از همه برنمی‌آید، و در واقع سپاه بار همه جامعه را بر عهده می‌گیرد؛ از این رو وظیفه‌ای بسیار سنگین و نقشی بسیار مهم در سرنوشت انقلاب دارد، و به همین دلیل کسانی باید عهده دار معماری سپاه آینده شوند که برترین‌ها در بینش، تقوا و بصیرت باشند.

مصباح ادامه داد: شما بر اساس وظیفه شرعی، گذشته را ارزیابی و آینده را طراحی کنید و به گونه‌ای کار کنید که پاسخگوی خدا باشید؛ و مطمئن باشید که توسل به اولیای الهی بهترین ضامن رسیدن به اهداف متعالی است، زیرا توسل به اولیا و مخصوصا امام عصر (عج) سبب می‌شود تا انشاءالله مشمول عنایت امام زمان (عج) قرار گرفته، و از بسیاری آفات و آسیب‌ها مصون بمانید.

گفتنی است دیدار جمعی از مسئولان و دست اندرکاران برگزاری همایش معماری سپاه آینده با علامه مصباح یزدی، پنجشنبه 13 مهرماه سال جاری در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا