آخرین خبرها

جهان شمولی علم توسط دانشگاه‌ها الزامی است

رئیس دانشگاه کردستان:

جهان شمولی علم توسط دانشگاه‌ها الزامی است

استان‌ها > کردستان – رئیس دانشگاه کردستان با اعلام اینکه علم به همه بشریت تعلق دارد و همه باید در تولید آن نقش داشته باشند، اظهار کرد: دانشگاه‌ها از مراکز توسعه علم هستند، لذا همکاری دانشگاه‌های مختلف در راستای بین‌المللی و جهانی کردن علم امری زیبنده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، دکتر فردین اخلاقیان، در نشست مشترک رؤسای دانشگاه‌های «رادن فتح» و «علاءالدین» اندونزی و هیأت همراه که در دانشگاه کردستان برگزار شد، با ذکر این نکته که ایران از گذشته‌های دور مهد تمدن و علم جهانی بوده است، اظهار کرد: دانشگاه «جندی‌شاپور» یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان با قدمتی 1700 ساله، بهترین شاهد بر تأیید این ادعاست.
وی با اشاره به رشد روزافزون علم و تکنولوژی پس از انقلاب اسلامی در ایران، گفت: طی سال‌های اخیر، رشد و توسعه متوسطه دانشگاه‌های ایران بیش از 5 برابر توسعه دانشگاه‌ها در دنیا بوده است.
رئیس دانشگاه کردستان با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی 150 هزار دانشجو در ایران مشغول به تحصیل بوده‌اند، اظهار کرد: در حال حاضر این تعداد به بیش از چهار و نیم دانشجو رسیده است.
اخلاقیان، بیشترین رشد چاپ مقالات علمی در دنیا را متعلق به جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: مقام بین 16 تا 20 در آمار انتشار مقالات بین‌المللی معتبر متعلق به کشور ایران بعد از انقلاب است.
وی با تأکید بر اینکه ایران در زمینه‌هایی مختلفی هم‌چون نانو تکنولوژی، سلول‌های بنیادی، هوا و فضا و… رشد چشم‌گیری را داشته، ادامه داد: خوشبختانه این امر منجر به مطرح شدن ایران در سطح بین‌المللی شده است.
رئیس دانشگاه کردستان با بیان اینکه دانشگاه‌های در ایران دارای سه مأموریت اصلی هستند، این مأموریت‌ها را شامل، تربیت و پرورش نیروی ماهر مورد نیاز، توسعه علمی و بردن علم به صحنه جامعه و صنعت و در نهایت بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها دانست.
اخلاقیان با اعلام اینکه ما معتقدیم که علم به همه بشریت تعلق دارد و همه باید در تولید آن نقش داشته باشند، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها از مراکز توسعه علم هستند، لذا همکاری دانشگاه‌های مختلف در راستای بین‌المللی و جهانی کردن علم امری زیبنده است.
وی با تأکید بر اینکه تحقق این رسالت توسط دانشگاه‌های کشورهای دوست و برادر بازخورد بهتری را به همراه خواهد داشت، یادآور شد: ما کشور اندونزی را به عنوان بزرگترین کشور مسلمان و کشور دوست و برادر خود می‌دانیم و تلاش خواهیم کرد تا این ارتباط هرچه قوی‌تر و مثمر ثمرتر واقع شود.
وی زمینه‌های همکاری دانشگاه های دو کشور ایران و اندونزی را در حوزه‌های مختلف علمی چون تبادل استاد و دانشجو، انجام پروژه‌های مشترک، برگزاری کنفرانس‌های علمی و تحقیقاتی دانست و ضمن قدردانی از حضور هیأت علمی کشور اندونزی در ایران و دانشگاه کردستان، ابراز امیدواری کرد: امید است این سفر نقطه عطفی در طی مسیر همکاری مشترک دانشگاه کردستان و دانشگاه‌های اندونزی شود.

46

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا