آخرین خبرهااستان هایادداشت

فریبرز سعیدی کیا – ساز مخالف در ارکستر دولت!

یادداشت – فریبرز سعیدی کیا : اگرچه رابطه دولت و بده بستان های سیاسی آن با همه فعالان سیاسی در سطوح بالا و میانی، یک رابطه دوسویه و بر اساس گفتمان متقابل است؛ اما وقتی در هیات دولت و وزارت کشور تصمیمی بنابه صلاحدید مسائل عالیه کشوری گرفته می شود، وظیفه فعالین سیاسی و نیروهای حامی دولت چیست؟
شاید برخی گروه های سیاسی در سرتاسر کشور گاها فراموش می کنند که دولت اعتدال، بیش از اینکه دولتی در راستای سهم دهی به این جریان یا آن جریان و یا حتی اشخاص خاصی باشد، یک جریان است. جریانی بر پایه یک هدف مشخص و مدون که برای پیاده کردن گام به گام برنامه های اجرایی خود نیازمند استراتژی و همیاری جریانهای موافق خود است. گاها برای پیشبرد یا اجرایی کردن یک سیاست خاص، در دولت تصمیمی گرفته میشود که ماحصل ساعت ها بحث و گفتمان ست. و برای قضاوت های موردی در باب یک یا دو و سه مورد، باید نگاهی کلان تر داشت و کلیت قضیه را به خوبی دید و بعد قضاوت کرد.
این مساله بارها گفته شده را هم باید در نظر داشت که توزیع عادلانه قدرت فقط در سهم دهی و سهم خواهی جریان های خاص تعریف نمیشود، بلکه بیش از آن در شکل دهی به فضای بازتری تعریف میشود که همه نیروها و جریانها در همه سطوح عالی و میانی بتوانند از پتانسیل فکری و مدیریت اجرایی کشور برای اعتلای میهن بهره بگیرند.
مورد بعدی این است که در شرایط حساس و خطیر فعلی، دامن زدن به اختلافات و افتراقات، بیش از همه آب به آسیاب جریان های مقابل خواهد ریخت. بر هم زدن نظم و همبستگی ای که بین مردم و دولت بوجود آمده و نتیجه آن در انتخابات ۹۶ مشخص شد، در حال حاضر به صلاح دولت و مردم نیست. مضاف برآنکه نتایج و فواید رای مردم قدم به قدم و مورد به مورد در حال مشاهده است و فضای آرامی که دولت در برهه کنونی، در کشور بوجود آورده، امکان حصول مطالبات و محققات دیگر را فراهم خواهد ساخت. زدن سازهای خارج از ارکستر دولت یا مخالفت های حزبی در شرایط فعلی کمکی به هیچیک از طرفین نخواهد کرد.
عدم پیروی یا بی تفاوت بودن و یا کوبیدن بر سر طبل سهم خواهی های حزبی در مقابل تصمیمات دولت، عملکردی نادرست است که دود اثرات زیانبار آن به چشم هر دو طرف خواهد رفت. موردی که این روزها در گوشه و کنار کشور گاها مشاهده و شنیده میشود. سوای اینکه باید در نظر گرفت تصمیم کلان دولت در حال حاضر اینست و اطاعت و همکاری با آن واجب؛ مساله ای که بیش از همه باید در نظر داشت اینست که شاکله سیاسی کشور این روزها در مجموعه ای از عوامل و نیروهایی تعریف میشود که در یک کار تیمی و سیستماتیک هماهنگ در جهت خط مشی مشخصی حرکت می کنند. حال اگر گاها افتراق نظری وجود داشت میتوان برای حصول یک هدف مشخص از این افتراق گذشت. نگرانی آن بخش از دلسوزانی که در حال حاضر سر در جریان ها و گفتمان های دیگر دارند، در حال حاضر نه تنها کمکی به وضع موجود نخواهد کرد، بلکه بر مشکلات آن خواهد افزود.
با این اوصاف پس شاید پر بیراه نیست که از مجموعه عوامل سیاسی کشور انتظار داشت که با عدم پشتیبانی و همراهی دولت اعتدال، فرصت ها را به تهدیدها بدل ننمایند …

فریبرز سعیدی کیا(دبیر ستاد مرکزی دکتر روحانی در گیلان)

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا