آخرین خبرهااستان هااسلایدرخبر داغ

زیر ذره بین / جناب نیکفر ؛ کمی خود را کلان تر ببینید!

نیکفر

اختصاصی تدبیر شرق : متاسفانه درجامعه ما شواهد و قرائن نشان می دهد که عده کثیری از نمایندگان مجلس مخصوصاً درشهرستان های کوچک اطلاع دقیقی از وظایف واختیاراتشان در مجلس را نداشته و به خود ، همچون یک مسئول اجرایی نظیر فرماندار می نگرند و بر همین اساس مردمی که به اینگونه افراد رای میدهند بطور خودجوش و با رفتارهای نادرست و غیر اصولی آن نماینده توقع و خواسته هایی را از وی دارند که از یک فرماندار انتظار می رود.

پس وظایف اصلی نمایندگان مجلس چیست؟

همانطور که بارها گفته شده نمایندگان مجلس و به طور کلی مجلس شورای اسلامی دو وظیفه اصلی دارند:

الف)قانون‌گذاری:

بر اساس اصل هفتاد و یکم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی صلاحیت عام قانون‌گذاری را دارا می‌باشد: مجلس شورای اسلامی در عموم مسایل در حدود مقرر در قانون اساسی می‌تواند قانون وضع کند

ب)نظارت:

مجلس شورای اسلامی علاوه بر وظیفه قانون گذاری، مسئولیت‌های نظارتی نیز بر عهده داردمثلا
وزرا پس از انتخاب توسط رئیس جمهور، برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس معرفی می‌شوند (اصل ۱۳۳ قانون اساسی) و مجلس باید نظر خود را مبنی بر اعتماد یا عدم اعتماد به فرد فرد آنها اعلام کند (اصل ۸۷ قانون اساسی).

با خواندن و بررسی این وظایف است که می توان فهمید جایگاه مجلس شورای اسلامی در کشور ایران جایگاه رفیع و بالایی است و این نمایندگان مردم  هستند که در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های كلان جامعه از قدرت و توانایی بالایی برخوردار هستند.

پس همانگونه که مشخص شد كار نماینده مجلس صرفا رفع مشكلات شخصی موكلانش نیست زیرا این كار هیچ وقت عملی نخواهد شد و چنانچه هر کاندیدی چنین ادعایی كند، قطعا سخنی به گزاف گفته و چنین شخصی نه تنها به اصول اخلاقی و شرعی پایبند نیست، بلكه از وظایف و اختیارات و صلاحیت نمایندگان مجلس نیز بی اطلاع است.

نماینده محترم شهرستان های لاهیجان و سیاهکل نیز از این قاعده مستثنی نیست . او که به ظاهر وظیفه قانون گذاری و نظارتی خود را با وارد شدن  در امور اجرایی شهرستان ها اشتباه گرفته برای اثبات حضور خود در عرصه فعالیتهای شهرستانی دست به آب و آسیاب می زند تا به نوعی  موکلینش را از خود راضی نگه دارد! اما ظاهرا تجربه یکسال و نیم دکتر ذبیح الله نیکفر در عرصه نمایندگی برای او کافی نبوده و گویی جایگاهش را با یک مسوول اجرایی شهرستانی یا استانی عوض نموده و نکته قابل تامل تر آنکه برای مسایل کم اهمیت در اولویت بندی طرحهای شهرستانی بیشتر وارد مذاکره میشود. به عنوان مثال در گفتگوی ویژه خبری شیکه باران در تاریخ 24 شهریور ایشان مدعی شدند که برای روکش آسفالت و ترمیم خرابی های 60 کیلومتر جاده از مهندس کشاورزیان رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای دستور گرفته اند.

جناب نیکفر ایا در اولویت بندی مشکلات شهرستانهای لاهیجان و سیاهکل این مورد مطروحه برای شما اهمیت ویژه ای دارد؟! و سطح مشکلات این شهرستان ها را در همین حد می بینید؟!آیا شما به ارزش اعتبارات بودجه ای برای پروژه هایی مثل آسفالت از لحاظ اعداد و ارقام واقفید که مثلا گرفتن 70 میلیون تومان اعتبار برای آسفالتی که هر یک کیلومتر آن حدودا 200 میلیون تومان اعتبار می خواهد برایتان خوش می نشیند؟! آیا بهتر نیست حداقل تامین اعتبارات استانی را به مسوولین اجرایی شهرستان ها واگذار کنید و اگر می خواهید قدم خیری بردارید برای پروژه های مهمتر و با ارزش و اعتبار بالاترو در سطح کلان تر باشد تا حداقل توانسته باشید همگام با مسوولین شهرستان گامهای مصمم تری را برای مردم حوزه انتخابیه خود بردارید؟!

همه گان باید بدانیم؛ سرمایه گذاری، ایجاد كارخانجات تولیدی، عزل و نصب مدیران دستگاههای دولتی، رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، ارائه خدمات از قبیل آب، جاده، برق، گاز، تلفن و غیره از وظایف قوه مجریه و نماینده عالی دولت در شهرستان یا استان است نه نمایندگان.

نماینده مجلس در مقام وكیل مردم موظف به نظارت بر اجرای این امور در منطقه و كشور است و حق دخالت در اجرای آنان را ندارد. حال اگر میخواهند کمکی به بحران های شهری و روستایی مناطق خود بنمایند خود را در سطحی کلان تر ببینند و به جای برداشتن سنگ از پیش روی مسوولین اجرایی حوزه خود حداقل سنگی پیش پای آنها قرار نگیرد !

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا