کافه تدبیرشرق

فرماندار تالش: باید به حرمت مردم،به نماینده شهرمان آقای شکری احترام بگذاریم، ولی قرار هم نیست که به خاطر این احترام از چارچوب خودمان خارج شویم!

فتح الهی فرماندار تالش

اختصاصی// کافه گفتگو – علی فتح الهی (فرماندار شهرستان تالش ): روسای ادارات باید از فرماندار حساب ببرند، اگر فرمانداری ضعیف باشد و جایگاهش را نداشته باشد و قرار بشود هر چه پیش بیاید بپرد بغل نماینده !! و بی اثر شود ، هم ایشان ضرر می کند و هم ما.

اختصاصی تدبیر شرق/سیما محمودی: تالش یکی از شهرهای استان گیلان است ، که به نسبت فاصله مسافتی اش از مرکز استان ، به لحاظ بافت جمعیتی ، قومیتی ، آداب و رسوم و مذهب و بسیاری از مولفه ها نیز فاصله محسوس و ملموسی با سایر شهرهای گیلان دارد.

شهر آشتی مذهبی بین اهل تشیع و اهل تسنن ، هم زیستی در کمال آرامش در طی سالیان متمادی.
شهر تمدن کهن ، آثار باستانی منحصر به فرد و ویژگی های اقلیمی و طبیعت خاص.
شهری با نوار ساحلی طولانی ، که در مجموع گزینه بسیار مناسبی برای جذب توریست و پروژه های عمرانی خاص گردشگری ست.
مکانی بسیار ناب و ویژه برای حضور سرمایه گذاران. شهر سیاست ورزی و سیاست پیشگی ، شهر حساسیتهای انتخاباتی و داستانهای اینچنینی…

مصاحبه ذیل گفتگو با  علی فتح الهی فرماندار این شهر ویژه و خاص است…

تدبیر شرق: لطفا” بیوگرافی کاملی از خودتان ارائه بفرمایید.

علی فتح الهی هستم ، کارشناس ارشد در رشته توریسم و گردشگری با حدود 20 سال سابقه کار . آغاز به کارم با مسوولیت حراست شهرداری بودو بعد از دو سال در دور اول شوراهای اسلامی شهر به عنوان اولین شهردار انتخاب شدم و در دور دوم شوراها نیز منتخب آنها بودم به عنوان شهردار ، جمعا ” 4 سال به عنوان شهردار حضور داشتم ، وبعد در دفتر امور شهر و روستای استانداری حضور داشتم ، از سال 85 به عنوان معاون عمرانی فرمانداری کار کردم تا مهر ماه 87 ، وبعد از آن در دفتر امور روستایی استانداری در خدمت جناب مهندس مهدوی.  در سال 92 طوری شد که به عنوان خدمتگزار به تالش بیایم . پیش از کارهای اداری ، فعالیتهای عمده من در زمینه جبهه و خانواده شهدا و جانبازی بوده ، در زمینه هنر هم فعالیتهایی داشته ام در زمینه سرود و نمایش  مقامهایی را کسب کردم .
در زمینه ورزش هم در مسابقات بسیج کشوری در رشته فوتبال مقام نائب قهرمانی را کسب کردیم ، یکی دو سالی هم به صورت حرفه ای ورزش کردم ، وحالا در خدمت مردم تالش هستم ، امیدوارم خداوند این خدمت را از ما قبول کند.

تدبیر شرق: در خصوص فعالیت حوزه عمرانی درشهر در این سه سال ، توضیحاتی بفرمایید.

حق این است که بعد از بیوگرافی خودم ، بیو گرافی از شهرستان تالش هم ارائه کنم.
تالش حدود 2215 کیلومتر مربع وسعت دارد و به لحاظ جمعیتی 190 هزار جمعیت را در خودش جای داده است .
خدود 5 تا شش قوم بزرگ در این شهر سکوت دارند و دو مذهب اهل سنت و تشیع در این شهرستان در کمال آرامش و وحدت و دوستی با هم زندگی می کنند و نمود وحدت را در این منطقه می توان دید . خدا را شاکریم که همین امنیت و آرامش باعث شده که این شهرستان در این زمینه مثال زدنی باشد .
در مبحث طبیعت هم خداوند همانطور که در مذهب به ما تنوع داده در طبیعت هم تنوع ایجاد کرده است ، ما حدود یک سوم سواحل گیلان را فقط در تالش داریم ، از تقریبا ” 300 کیلومتر ساحل در کل استان گیلان ، حدودا” یک سومش فقط در تالش هستند ، هم جلگه های بسیار زیبا ، مناطق ییلاقی فوق العاده ، و از نظر آستان باستانی فرهنگی آیین و آداب و رسوم ، پوشش ، غذاها و مردم داری مان ، همه تاریخ تمدن کاملا” به ثبت رسیده ای را داریم که از نظر فرهنگی ، سابقه چندین هزار ساله قبل از میلاد را دارند .هم از نظر آثار باستانی و هم از نظر بقاع متبرکه شهرستان شرایط ویژه ای دارد.و شرایط شهرستان را پویا کرده برای هر گونه فعالیت که بشود در شهرستان انجام داد.

در بحثهای عمرانی بهترین کار این بود که محیط کاری را بر مبنای وضع موجود ، شناسایی کنیم ، فعالیت ما در سه ماه اول فقط جمع آوری اطلاعات دقیق ، و هدف گذاری و برنامه ریزی برای برقراری ارتباط بوده ، و در ده ماه بعدی تلاش شد مشخص شود که دقیقا” اعتبارات ما چه در زمینه پروژه های نیمه تمام و چه پروژه های بلاتکلیف ، باید چگونه هزینه شود ، و به این نتیجه رسیدیم که حدود 52 پروژه وجود دارد که باید روی آنها برنامه ریزی صورت گیرد ، بخشی از اینها به مباحث زیست محیطی و بهداشتی بر می گشت ، به عنوان مثال ، بعضی از مسیرها اگر آسفالت می شد فقط مردم همان منطقه استفاده می کردند ، ولی اگر مسایل زیست محیطی و بهداشتی رو حل کنیم ، کل 190 هزار نفر ما منتفع خواهند شد.
لذا بخش از انرژی مان را برای چیزهای اساسی گذاشتیم و بعضی را هم برای مباحث کوتاه مدت ، که حداقل مردم اثرات آن را بتوانند ببینند ، در این رویکرد چند تا کار بزرگ مثل بیمارستان ، مبحث فاضلاب شهری که بخشی از آن در سال 72 کار شده بود و بعد بلاتکلیف باقی مانده بود ، انجام گرفت.
در پروژه های زیر ساختی در زمینه آب و گاز و جاده روستایی ، شرایط مساعدی وجود نداشت ، بنابراین جهت رفع این موارد اقداماتی صورت گرفته است.
ماحصل همه اینها آماری ست که خود نمود این است که از نظر عمرانی ، چه اتفاقی افتاده است.
آخرین هفته دولت دهم در سال 92 بود ، پروژه هایی که در شهرستان افتتاح کردیم ، رقم ریالی اش چیزی حدود 8 میلیارد و 200 میلیون ارزش ریالی پروژه ها بود و اولین سالی که در 93 این توفیق را داشتیم ، حدود 16 میلیارد و 400 ارزش ریالی پروژه ها بود و در سال گذشته به 48 میلیارد تبدیل شد ، وقتی مقایسه می کنیم می بینیم که چیزی حدود 6 برابر رشد قابل توجه داشته ، در کنار این قضیه ، در طول 35 سال گذشته ، از گازی که بهره مند می شدیم حدود 44/5 درصد بود ، که اکنون به 76 درصد رسیده ، و در همین هفته دولت به 94 درصد ، این رقم بسیار قابل توجهی ست و ما می توانیم جشن همه روستاهای بالای 20 خانوار را بگیریم.
ان شالله به ییلاقات هم گاز رسانی می شود ، البته نه با لوله ، به وسیله ایستگاه CNG ، که از آنجا ، لوله کشی شود برای مناطق .این اتفاقاتی ست در خصوص گاز که یک نعمت بزرگ است و مردم درگذشته حسرتش را داشتند .

ما در طول سال معمولا” 15 تا 20 کیلومتر ، آسفالت انجام می دادیم ، لیکن در سال گذشته حدود 73 کیلومتر آسفالت را به بهره برداری رساندیم ، هم در هفته دولت و هم در دهه فجر و اگر دهه فجر سال گذشته را اضافه می کردیم به این 48 میلیارد ، چون حدود 30 میلیارد تومان هم در دهه فجر داشتیم ، می شود گفت شرایطی پیش آمد که انتظارات را بالا برد و مشارکت مردم در اجرای پروژه ها را زیاد کرد .
به عنوان مثال در پل سازی ها ، در بعضی از مناطق که مردم توانایی مالی دارند ، 30 در صد از منابع با مشارکت مردم بود و مابقی را خودمان می پذیرفتیم .
خدا را شکر در سال گذشته بیش از 30 دهنه پل ، با ابعاد مختلف ، در برنامه های دهه فجر و هفته دولت به بهره برداری رساندیم و بیشتر از 20 دهنه در سال 93 به بهره برداری رسید ، در زمینه های متعدد مدرسه سازی هم موفق بودیم.
قبلا” به این شکل بوده که اعتبارات پخش می شده ، زمان طولانی و بنابراین شیرینی و حلاوت آن از بین می رفت ، در حالیکه سعی می شود که بودجه متمرکز شود و در زمان کمتری به بهره برداری برسد.
مدرسه ای بوده با 180 دانش آموز که اهل سنت بودند ، مدرسه در حال تخریب بود ، در سفر استاندار بودجه 600 میلیونی به آن اختصاص داده شد و 200 میلیون هم فورا” پرداخت شد ، الان بهترین مدرسه تالش است ، هنوز افتتاح نشده ، در هفته دولت افتتاح خواهد شد . این پروژه در عرض تقریبا ” 10 ماه به سرانجام رسید.
مدرسه دیگری هم بوده که خیری زمینی به ارزش تقریبا ” 500 میلیون را اهدا کرد ، ظرف 7 ماه به بهره برداری رسید.
ما این شرایط را فراهم کردیم و همراهی دوستان را در این زمینه بسیار داشتیم.
معاونین فرماندار ، شهردار ، روسای ادارات و همه مسوولین همکاری های لازم را برای این پروژه ها انجام می دهند.
نکته دیگر اینکه برای اولین بار در گیلان ، یک بخشدار اهل سنت منصوب شد. در آموزش پروش تقریبا ” همه ، همسو با گفتمان دولت هستند.
به هر حال ، شرایطی بوده که فراهم شده تا در شرایط همدلی و همراهی بتوانیم برای مردم خدماتی را که باید انجام می شدیم ، ارائه دهیم.
در مبحث فاضلاب که در سال گذشته عملیاتش را شروع کردیم ، برای تصفیه خانه هم ، از ماه بعد پروژه به پیمانکار واگذار می گرد ، پروژه ای 30 میلیارد تومانی ست .
در بحث تامین آب شرب که تالش دچار مشکل بود با 13 حلقه چاه و وقتی آپارتمان سازی شد ، دیگر ظرفیت و کشش لازم را نداشت چون هر ویلا تبدیل به 8 تا 10 واحد شده بود .

ما چاهی احداث کردیم که خودش 18 میلیارد تومان ارزش ریالی دارد بخشی عملیاتی شده ، بخشی وارد مدار شده و به تنهایی باعث می شود که تا 30 سال بعد نیازی نباشد هیچ چاه دیگری بزنیم ، و همین یک چاه یک تنه می تواند آب شهر تالش را تامین کند ، چاههای قبلی 140 لیتر در ثانیه آب می داد ولی این چاه به تنهایی تقریبا” 260 لیتر آب در ثانیه می دهد ، با آمدن چاه جدید دو تا سه چاه را خاموش می کنیم .
این اقدامات زیر بنایی و زیر ساختی بوده که انجام شده و خدارا شکر اتفاقات خوبی افتاده و مهم تر اینکه جایی پیدا نمی شود که فرماندار نرفته باشد ، پروژه اش را ندیده باشد ، حتی ما مسیرهای بیش از 4ساعت را که باید از اردبیل می رفتیم ، طوری رفتیم که 7،5 صبح آنجا بودیم.
وقتی به منطقه ای می رویم ، و مردم ما را می بینند ، نگویند که فرماندارهم آمد و اتفاق خاصی نیفتاد ، به هیچ وجه سراغ ندارید که جایی رفته باشیم و وعده ای که دادیم محقق نشده باشد .
موردی بوده که استاندار وارد منطقه اهل تسنن شدند و مردم با لباس محلی و گل و شیرینی از ایشان استقبال کردند و گوسفند قربانی کردند.
کارهای خوبی را عملا” در آن مناطق دیدند ، گاز آن منطقه در همین دو سال انجام شد ، بخش عمده ای از آسفالت منطقه ، آب روستایی ، و بخش عمده ای از مسایل اجرایی صورت گرفته تا بتوانیم همراهی در خیلی از مسایل داشته باشیم.

تدبیر شرق: در راستای پروژه های عمرانی که در بخش خصوصی اتفاق افتاد ، حضور ذهن دارید ؟

شهرستان تالش در بعضی ار مسایل رتبه اول کشور را دارد ، مثلا” ماهیان خاویاری ، البته اخیرا ” مازندران ، به عنوان رقیب مطرح شده ، به همین دلیل امروز ان شالله جناب استاندار برای بازدید ماهیان خاویاری تشریف می آورند ، چون مایل هستیم یک شهرک خاویاری احداث کنیم ، در مازندران 5 هکتار زده شده ولی ما 40 هکتاری را شروع می کنیم .
در بحث اقتصادی نگاه ما این بوده که هیچ دولتی به هیچ عنوان نمی تواند در هر کجای دنیا ، بحث بی کاری را ریشه کن کند ، نرخ بیکاری بالا و پایین می رود ولی به طور کامل ریشه کن نمی شود ، باید بستری فراهم شود برای بخش خصوصی ، اگر بخش خصوصی آمد و بستر برایش فراهم شد می تواند سرمایه اش را بیاورد و بهره هایش را هم برایمان به ارمغان آورد.
این یک طرف قضیه ست ، ولی اگر ما بخواهیم فقط پشت میز بنشینیم ، سرمایه گذار سرمایه اش را بیاورد باز هم به نتیجه نمی رسیم .
ما کارگروه اشتغال داریم ، اینکه ما حداقل امکان ورود 1500 نفر را در زمینه با دادن تسهیلات و همکاری های لازم ، فراهم کردیم.
نکته اینکه اسالم قطب اصلی پالت کشور است ، قرار دادهایی که با پتروشیمی و صنایع بزرگ می بندند ، پروژه های میلیاردی هستند ، یعنی شرکتی که می آید گاهی می تواند معیشت نزدیک به 1500 خانوار را تامین کند.
ما به آقای استاندار پیشنهاد دادیم به جای اینکه این پالت سازیها غیر متمرکز باشند ، در یک شهرک جمع شوند و شهرک پالت سازی داشته باشیم ، خوشبختانه یک فاز کوچک ایجاد شده و مابقی هم به دنبالش هستیم که این اتفاق بیوفتد.

اخیرا” بخش خصوصی حدود 10 میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است ، یک فازش شروع به کار کرده لیکن هنوز رسما” افتتاح نشده به خاطراینکه قرار است در هفته دولت افتتاح شود ، و می تواند اشتغال بالای 100نفر را تامین نماید.
نکته دیگر اینکه ما سه طرح سالم سازی داشتیم که هم به لحاظ اقتصادی و هم ارزش افزوده خانه های آن منطقه با اهمیت است.
قبلا” همه زمینهایشان را می فروختند برای مهاجرت به شهر ولی حالا روند مهاجرت برعکس شده ، اینها اتفاقاتی ست که در نوار ساحلی ما در حال وقوع است.
بنابراین اقتصاد گردشگری تالش در این مدت رشد بیشتری داشته است .

تدبیر شرق: اوضاع اقامت در این شهرستان به چه شکلی ست ؟ چون یکی از بزرگترین مشکلات شهرهای توریستی مشکل اقامتگاه هاست.

تالش دو هتل سه ستاره و سه هتل دو ستاره دارد .حدود 320-300 تخت در این هتل ها وجود دارد ، که این تعداد تخت با هزاران نفری که میهمان شهر می شوند همخوانی ندارد ، ما فعلا” باید به طرح های سالم سازی خود رجوع کنیم و لاجرم به خانه های مردم به عنوان مسافر کاشانه نگاه می کنیم ، مشخصات این خانه ها تعریف شده ست که بدانیم در کجا این خانه ها وجود دارند ، حدود بیش از 80 واحد به این شکل وجود دارد ، این وضعیت موجود ماست .

البته برنامه های بلند مدتی وجود دارد که تا به آنها دست پیدا کنیم ، مجبوریم با همین امکانات جوابگوی مسافران باشیم. فعلا” این ساماندهی را انجام می دهیم تا بتوانیم فضاهای مناسبی ایجاد کنیم .
در قالب تسهیلات وام روستایی توانستیم از فضا استفاده کنیم و تسهیلات خوبی را بگیریم تا بتوانند در محوطه های خودشان خانه هایی را داشته باشند به ویژه در محل های گردشگری ، به گونه ای که الان در منطقه گیسم زمین متری یک میلیون تا یک میلیون و دویست است .این اتفاقاتی ست که در حال وقوع است.
عمدتا” ما سه تا چهار تا کار خوب را درست کردیم ، در منطقه لیسار. حدود 11 هکتار توسط بخش خصوصی با تمام فضاهایی که برای یک بخش گردشگری لازم است که باشد ، تدارک دیده و در کارنامه گردشگری استان هم به تصویب رسیده ، منتظر هستیم که فقط از نظر سازه ای بلند مرتبه سازی با توجه به یک سری ضوابط عملیاتی شود .
با توجه به اینکه 92 کیلومتر ساحل داریم و همه هم قابل دسترسی هستند ، مثلا” خیلی از سواحل در مازندران وجود دارند که بدون پول نمی شود ساحل را دید ، ولی در اینجا اینطور نیست ، این پتانسیلی ست که در شهر وجود دارد.
ضمنا” طرحی وحود دارد که در نوار ساحلی برنامه ریزی شده که اگر عملیاتی شود در گیلان ،مازندران و گلستان ، منحصر به فرد خواهد بود.
برنامه ای که با محیط هم خوانی دارد ، هم از نظر طراحی ، و فعالیتهای ورزشی که می شود انجام داد ،سرگرمی ها و بازیهای نوینی که می تواند این انگیزه را ایجاد کند که مسافرت ترغیب به سفر به این منطقه شود .
منطقه گردشگری سورتمه را داریم ، که برای ما شرایط خیلی خوبی را مهیا کرده و برای ما هدف گردشگری شده ، ما به دنبال این هستیم که از این سرمایه خوبی که داریم استفاده کنیم
ماندگاری مسافر بسیار مهم است ، مردمی که از تالش رد می شوند یا از روی پل رد می شوند یا از سی و سه پل معروف ما رد می شوند ، شهرداری کارهای خیلی خوبی را در این دو سه ماه انجام داده ، اعتباراتی هم گذاشتیم که در بودجه خودشان هم مصوب کرده اند ، فضاهای بسیار زیبا و مفرحی طراحی شده ، مثل پارک بانوان که اختصاصا” طراحی شده ، ان شالله تا یک ماه دیگر آماده بهره برداری خواهد بود ، که افتتاح آن هم به هفته دولت موکول شده.

در خصوص هتل هم ، با توجه به جلسه ای که خدمت آقای استاندار بودیم ، مقررشد همان شرکتی که ماهیان خاویاری را ایجاد کرده و با سرمایه میلیاردی کار را شروع کردند ، به علاوه پنج ایرانی مقیم خارج از کشور در این زمینه به شکل میلیاردی هزینه می کنند و ریالی هم از دولت وام نمی خواهند .
هم اشتغال زایی دارد هم توسعه ، آنها پیشنهاد هتل 4 ستاره دادند که آقای استاندار مایل بودند اگر تمایلش وجود دارد حتی هتل 5 ستاره ساخته شود .
بر اساس متد اروپایی ، چون خودشان مقیم آنجا هستند ، طرح و همه برنامه ها بر اساس همان شاخص ، برنامه ریزی شده ، و توانش را هم دارند .
توافقات اولیه تا حدودی انجام شده و منطقه ای ایجاد می شود که ان شالله بخش خصوصی زمین سه هکتاری داشته باشد که در آن منطقه هم هتل 4 ستاره ای وجود داشته باشد و آقای سلطانی فر هم در این زمینه قول هایی دادند .

ما آثار باستانی خیلی خوبی در مناطق ییلاقی داریم ، همینطور در مناطق ارتفاعی که مناطق دیدنی فوق العاده داریم ، که نه تنها از همه مناطق کشور خودمان که از مناطق اروپایی صدها نفر مستقیما” برای دیدن همین مناطق تالش می آیند ، دو سه نفر تحصیلکرده اروپا هستند که به کمک آنها این مساله را لیدری مز کنیم .
دو روستا که به هم چسبیده اند ، همه خانه هایی که آنجا بوده سفید رنگ بوده ، از آثار باستانی قبل از میلاد .
منطقه سوباتان که منطقه بسیار زیبایی ست و ما حالا مسیرش را تعریض می کنیم ، در حال بهسازی ست و ما سه میلیارد تومان هزینه گذاشتیم تا این کار را انجام دهیم و بتوانیم در مسیر مناسب و امنی را فراهم کنیم ، برای محور اسالم به خلخال جاده ای داریم و همه ساله این منطقه و جاده های اطراف آن گردشگران زیادی را جذب می کند ، آبشارهای بسیار زیبا یی را داریم ، هم در منطقه حویق که ماه گذشته حدود 4 کیلومتر و 300 متر ، به سمت آبشار آسفالت شده که مردمی که اغلب از نقاط مختلف خارج از استان هم می آیند می توانند از این فضاها استفاده کنند .
هفت طرح سالم سازی هم داریم که در مناطق مختلف ان شالله مورد استفاده مردم قرار گیرد.

تدبیر شرق: در اسفند ماه انتخابات مجلس را داشتیم ، لطفا” از فرایند انتخابات برای ما بگویید.

در شهرستان تالش همواره انتخابات برای مردم از حیثیت برخوردار است ، یعنی برای خودشان آبرو می دانند.
از قبل از انقلاب هم همینطور بوده و تقریبا ” می شود گفت که دوره ای نبوده که متاسفانه در شهرستان تالش ، به عناوین مختلف مشکلی پیش نیاید، و همیشه حساسیتهایی ایجاد شده است.
در این دوره از همان شروع کار تلاش کردیم در رفتار و در عمل و در گفتار خودمان این را به مردم تلقین کنیم و بباورانیم که مجریان انتخابات بر اساس ابلاغهایی که شده ، هم در شرع و هم در قانون و تاکیداتی که مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور بر این مساله داشتند ؛ دنبال این نوع عملکرد هستیم.
این قضیه باعث شد که مشارکت مردم را در حدود 86 درصد شود و در عین حال ، کوچکترین پرونده امنیتی هم نداشته باشیم واعتماد مردم را به دست بیاوریم.
به صراحت می گویم که هیچ انتخاباتی به جهت سلامت فکر و سلامت کاری ، اجرایی و پی گیری در حد انتخابات اخیر نبوده و همه اینها در همان شروع کار که دقیقا ” برنامه زمان بندی آمد و کار به مرحله اجرایی رسید ، از همان زمان سعی کردیم این نگرش را در مردم ایجاد کنیم ، به ویژه که من نوعی به عنوان فرمانداری که در تاریخ این شهرستان در مراحل مختلفش چه در جوانی و نوجوانی در محیط خودمان اثر گذار بودیم ، و از نظر اقوام هم طوری ست که همه در انتخابات نقش ایفا می کنند .
در واقع سناریوی بسیار سختی را اجرا کردیم که مشخص نشود که فرماندار به چه کسی تمایل دارد.
ما نماینده دولت بودیم ولی این مساله تاثیری در روند اجرایی نداشت ، و اجازه ای از این بابت چه شرعا” و چه قانونا ” نداشتیم . در انتخابات هیات اجرایی ، دقیقا ” این مساله رعایت شد .
سعی شد ما را باور کنند ، قبول کنند ، گفتمان را باور کنند و ترکیبی از نفراتی باشد که بتواند در این زمینه با دولت همراهی داشته باشد.
در مباحث اجرایی خودمان در برگزاری میتینگ های انتخاباتی بالاترین حضور مردم در میتینگ ها را داشتیم ، ما در روز چهارشنبه 5 اسفند ، هزاران نفر برای هر کاندیدایی آمدند ، یعنی در یک روز 70 تا 80 نفر در یک فضای مناسب حضور داشتند ، بدون اینکه داربست بزنیم ، که بزرگترین توهین است .
بدون اینکه محصور و محدود کنیم ، این فضا را ایجاد کردیم ، و رئیس شورای تامین در دل همین مردم قدم می زد بدون اینکه محافظی داشته باشد .
اینکه در طی تبلیغات بلا استثناء با اکیپ 10 تا 12 نفره از هیات بازرسی و هیات اجرایی ، شورای تامین ، به تمام ستادها سرکشی کردیم و تقریبا ” در همه شان در ستادها صحبت کردیم .
و همه هم به اتفاق ، اینکه بیائیم ایران اسلامی را سربلند کنیم ، پرچممان را بالاتر ببریم ، بیاییم افتخار کنیم که همه ما نقش داشتیم .

اینها روندی بود که در بحث انتخابات انجام گرفت و تعارف هم نکردیم ، مثلا ” دهه فجر سیل جمعیت آمده بود و هر کدام از این لیدرها با 4 تا 5 هزار طرفدار از گوشه ای ، و ما برای اینکه اصل بی طرفی را داشته باشیم به نماینده فعلی که می خواستند از پله های جایگاه بالا بیایند ، با کمال احترام گفتیم که پایین تشریف داشته باشند ، چون بنا داشتیم که اصل بی طرفی رعایت شود.
ما کار خودمان را انجام می دهیم ، احترام نماینده شهر را نگه می داریم که پشت ایشان 48 هزار رای وجود دارد ، که همین مردمی هستند که ما وجودمان را از آنها داریم ، ولی نعمتان ما هستند ، البته من رفتارها را شخصی می بینم ولی نگرش، نگرش عامی ست ، ما باید به حرمت مردم به ایشان احترام بگذاریم ، و قرارهم نیست که به خاطر این احترام از چارچوب خودمان خارج شویم .
در بحث جابجایی مدیران کار به دخالت وزیر کشید و معاون وزیر به بنده زنگ زدند که این کار را انجام ندهید و باقی قضایا…
می خواهم بگویم که ما جایگاه دولت و جایگاه حاکمیت در ادارات نشان دادیم.
روسای ادارات باید از فرماندار حساب ببرند ، اگر فرمانداری ضعیف باشد و جایگاهش را نداشته باشد و قرار بشود هر چه پیش بیاید بپرد بغل نماینده !!!! و بی اثر شود ، هم ایشان ضرر می کند و هم ما ، فلذا این اجازه را نداریم .
نهایتا” ما کار خودمان را انجام می دهیم و همه می دانند که ایشان حامی دولت نیست و نگرش خودش را دارد . بنابراین تعاملات باید به گونه ای رقم بخورد که خدای نا کرده مردم آسیبی نبینند.

تدبیر شرق: چقدر به گفتمان اعتدال اعتقاد دارید ؟ آیا خودتان را اعتدال گرا می دانید ؟

در خصوص بحث های اینچنینی ، شعار و حرف زیاد است.ولی وقتی به عمل می رسد ، عملکرد کاملا” بر عکس چیزی ست که می گویند ، و مردم باید از ما عمل بگیرند . اعتقادم بر این است که عملکرد بد من برای دولت ثبت می شود و عملکرد خوبم هم همینطور ، مردم در دور قبل به شعارهای ایشان رای دادند و در این دوره به عملکرد ایشان رای خواهند داد ، شعار را قبول نخواهند کرد و خواهند گفت شما چهار سال وقت داشتید ، شعار برای کسی ست که تازه ورود می کند ، و می خواهد اهداف و تفکرات خودش را بگوید ، ما باید عمل کنیم و در عمل نشان بدهیم و اتفاقا” در رفتار من کسی بی ادبی و تندی مرا ندیده و از آن طرف هم کسی اجازه نداشته بر ما سوار شود ، این یعنی اعتدال . این را باید در رفتار نشان دهیم .
اعتدال یعنی که رعایت تمام مسائل را داشته باشیم ، در گفتار و اعمال خودمان ، و این را سعی کردیم که رعایت کنیم.
وقتی حاج آقا یوسفی قرار بود با متنفذین اهل سنت دیدار کنند ، 24 ساعت قبل به ما خبر دادند و ما فرصت چندانی نداشتیم ، به هر حال دعوت را انجام دادیم و فکر می کردیم حداقل عده ای حضور نخواهند داشت ، ولی نه تنها همه آنها آمدند ، بلکه کسانی را هم که به علت ذیق وقت دعوت نکرده بودیم هم آمده بودند .
خودشان صراحتا” پشت میکروفون گفتند : ما رویکرد دولت را در شهرستان تالش به شکلی عملی می بینیم .
ما نگاه ابزاری به اهل سنت نداریم که هرگاه نیاز باشد از حضورشان استفاده کنیم ، ما در خانواده خودمان اهل سنت داریم ، اینها در واقع اعتدال است.اینها را باید در رویکرد خودمان نشان دهیم.

تدبیر شرق: در پایان اگر فکر می کنید نکته ای هست که لازم است که عنوان شود بفرمایید.

نگاه ما برای مردم نگاه خدمتگزاری ست ، ما خودمان را به عنوان خادمین مردم می دانیم ، و تاکیدی هم که در همین دولت شده این است که با تدبیر ، درایت و عقلانیت ، کار را جلو ببریم ، نه با زور ، امیدواری را در دل مردم ایجاد کنیم. اگر این را با تدبیر جلو بردیم قطعا” می توانیم امیدواری را ایجاد کنیم ، امید ما این است که با توجه به اقداماتی که صورت گرفته و اتفاقاتی که در مباحث بین الملل دولت انجام داد ، اعتقاد ما این است که به مرور باید مساله تحریمها و مسایل اینگونه را سپری کنیم .
تلاش ما شبانه روزی ست ، نمونه اش اینکه ظرف دو سال گدشته ما دو روز هم مرخصی نرفته ایم.
شب و روز کار می کنیم که نگرانی مردم را بر طرف کنیم ، بتوانیم خدمات بدهیم ولی این واقعیتی ست که جایگاه مردم ، وجود مردم و حضور مردم آنقدر بالاست که هر چقدر ما تلاش کنیم ، این چیزی ست که در نهایت در توان ماست و نه در لیاقت مردم ، قطعا” لیاقت مردم خیلی بالاتر از این قضایاست .
به ما اعتماد کنند و بدانند که فرزندان خودشان در خدمتشان هستند.
کاری که در این دولت انجام شده که خدمتگزاران این منطقه از بومیان این منطقه هستند.
ان شالله که خدا از ما قبول کند.

تدبیر شرق: ما طبق روال همه مصاحبه ها ، چند عنوان را خدمت شما مطرح می کنیم ، در یکی دو کلمه توصیف بفرمایید.

مقام معظم رهبری: انسانی کامل و مقتدر و فهیم
دکتر روحانی : خوش سیما ، خوش مشرب و خوش بیان
آیت الله هاشمی: مردی مقتدر و با برنامه
دکتر ظریف: قوی و با اقتدار
دکتر عارف: همراه و همدل
دکتر نوبخت: سرمایه ملی
دکتر نجفی استاندار: مرد تمام عیار ، همه فن حریف و دوست داشتنی
احمدی پور معاون سیاسی: عزیز ما ست و محبتشان همیشه شامل حال ما بوده.
آیت الله قربانی: نماینده عالی مقام معظم رهبری ، پدر معنوی استان
 شکری ، نماینده مردم تالش در مجلس : کسی که زبانش تند است ولی در دلش چیزی نیست.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا