آخرین خبرها

وساطت ترامپ هم کارساز نبود؛ بحران قطر اوج می گیرد / چه موضوعی در بحث قطر بیش از هر چیز دیگری بن سلمان را آزار می دهد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

الاخبار نوشت: پس از آنکه برای دقایقی دری برای حل بحران خلیج فارس باز شد، اما این اختلاف به سرعت به نقطه صفر بازگشت، تا مشخص شود که تماس سعودی ها و قطریها با یکدیگر تنها در راستای خواسته آمریکا برای شکستن یخ روابط بین آنها بوده است که همچنان بدون داشتن یک میانجی جدی بین دو طرف، در حالت متشنج قرار دارد.

به گزارش «انتخاب»؛ به نظر می رسد که مسیر بحران خلیج فارس به مانند روزهای آغازینش انباشته از اتفاقات غافلگیر کننده و تحولات دراماتیک باقی خواهد ماند و این مساله با ورود کمرنگ عنصر آمریکایی به خط بحران آشکار شد، که نتوانست هیچ شکافی را در دیواره نزاع بین دو طرف ترمیم کند و تا کنون تنها به حمایت لفظی از وساطت کویت بین قطر و عربستان پرداخته است.

به نظر می رسد آنچه که بیش از هر چیز باعث انزجار ریاض شده است، لحن برتری جویانه قطریها برای نشستن سر میز مذاکره است و همین «اهانت» عمدی قطر موجب شد که سعودیها هر گونه گفتگویی را با آنها به حالت تعلیق درآوردند، تا زمانی که مسئولان قطری به شکل صریح و علنی و مطابق با التزامات آن، خواستار مذاکره شوند.

هرآنچه که حقیقتا بین تمیم و بن سلمان در تماس تلفنی گذشته باشد، به احتمال زیاد طبق درخواست ترامپ برای مذاکره دو طرف صورت گرفته است؛ رئیس جمهور ایالات متحده در پی دیدار با امیر کویت و طرح مباحث جدی در مورد مشکلات منطقه، بر آن شد تا نقش میانجی را بین قطر و عربستان بازی کند، بدون آنکه جز درخواست مذاکره از دو طرف، اقدام عملی دیگری در این باره انجام داده باشد.

بنابراین در سایه شکست وساطتهای منطقه ای و بین المللی برای نزدیک کردن مواضع دو طرف درگیری به یکدیگر، فضا برای افزایش تشنجها میان قطر و عربستان فراهم است، بویژه آنکه مجادله و مناقشات سیاسی و تبلیغاتی در صحنه خلیج فارس به اوج خود رسیده است؛ همانطور که وزیر خارجه بحرین در توییتر خود امیر قطر را منافقی خواند که به وعده اش عمل نمی کند.

 در پی آن، انور قرقاش، وزیر خارجه امارات نیز دوحه را به کنار گذاشتن مانورهای سیاسی اش و صراحت با ریاض دعوت کرده و آن را متهم به تفرقه اندازی بین ریاض و ابو ظبی نمود. قرقاش خطاب به مسئولان قطری گفت:«این بحران ساختگی نیست، بلکه نتیجه حمایت قطر از افراط گرایی و توطئه علیه استقرار همسایگانش بوجود آمده است».

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا