آخرین خبرهااسلایدرملی

آخرین گمانه زنی ها ؛ قطار تغییرات روی ریل شایعات / احتمال تغییر استانداران و فرمانداران

گروه سیاسی  : قطار تغییرات روی ریل شایعات خبرهای غیررسمی از تغییر چند استاندار خبر می‌دهند؛ اما مقامات وزارت کشور این موضوع را تکذیب کرده‌اند
به گزارش تدبیر شرق ، اواخر مردادماه و بعد از رأی اعتماد مجلسی‌ها به کابینه دوازدهم بود که دوباره همان بحث قدیمی درباره وزارت کشور و وزیرش مورد بحث قرار گرفت؛ همان بحث تغییر استانداران و فرمانداران که از همان زمانِ روی کار آمدن دولت یازدهم و انتخاب عبدالرضا رحمانی فضلی به‌ عنوان وزیر کشور عمدتا در محافل سیاسی مورد بررسی قرار می‌گرفت. شاید به خاطر همین هم بود که رحمانی ‌فضلی تنها چند روز پس از کسب آرای نمایندگان مجلس برای حضور دوباره‌اش در دولت دوازدهم از تغییرات در سطح استانداران و فرمانداران کشور خبر داد و علی‌اصغر احمدی، معاون سیاسی وزیر کشور درباره تغییر استانداران و فرمانداران در دوره جدید تصدی رحمانی ‌فضلی بر وزارت کشور گفت که عملکرد استانداران و فرمانداران مورد مطالعه قرار گرفته است و با نظر وزیر کشور بازنگری‌هایی انجام خواهد گرفت. هر چند او بر این نکته هم تأکید کرد که این بازنگری‌ها لزوما به معنی «تغییر» نیست.
اما حدس و گمان‌ها در این‌باره در یک ماه گذشته به اوج خود رسید تا این‌که در چند روز گذشته بعضی از سایت‌های خبریِ عمدتا محلی در استان‌ها، خبر از تغییر استاندارانی همچون استانداران آذربایجان غربی، آذربایجان‌شرقی و کهگیلویه و بویراحمد و همچنین برکناری استاندار فارس دادند. خبرهایی که گر چه از سوی یک مقام نزدیک به وزارت کشور تکذیب شد اما معاون سیاسی وزیر کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان برخلاف اظهارات قبلی‌اش، منکر تغییر در سطح استانداران نشد و با بیان این‌که تغییرات استانداران در دستور کار وزارت کشور است، در واکنش به این‌که گفته می‌شود تغییر ٦ استاندار قطعى شده است، گفته که قطعا تغییراتی در انتصاب استانداران رخ خواهد داد. او همچنین خبر داده که در جلسه اخیر هیأت دولت قرار بوده دو تن از استانداران معرفى شوند، اما زمینه این امر فراهم نشده است.
افزایش شایعه‌ها
شایعه‌ها درباره تغییر استانداران در دو روز گذشته باز هم اوج گرفت؛ به ‌طوری ‌که برخی از منابع خبری محلی در چند روز گذشته خبر از تغییر سه استاندار دادند.
یکی از این استان‌ها آذربایجان‌غربی بود؛ به‌ طوری ‌که رسانه‌های محلی این استان نوشتند که موضوع تغییر استاندار این استان به بحث روز رسانه‌ها و نشست‌های سیاسی این استان تبدیل شده و تا به امروز سه گزینه برای تصدی این پست مطرح شده است. این حدس و گمان‌ها حاوی زمزمه‌های تغییر «قربانعلی سعادت» استاندار ٦١ ساله آذربایجان‌غربی بود. استانداری که رکوردار تصدی سمت استانداری در ایران است و از ٢٩ آبان‌ماه ‌سال ٩٢ هم سکاندار استانداری آذربایجان‌غربی شده است.
این زمزمه‌های تغییر در حالی در سایت‌های خبری این استان دست به دست می‌شد که این سایت‌ها سه گزینه به نام‌های محمد امین رضازاده، فریدون همتی و فریدون سلیمی‌نیا را برای تصدی پست استانداری آذربایجان‌غربی مطرح می‌کردند.
اما علاوه بر آذربایجان‌غربی، بازار گمانه‌زنی‌ها درخصوص تغییر و گزینه‌های استانداری کهگیلویه و بویراحمد هم در چند روز گذشته رونق داشت؛ به طوری که سایت‌های خبری این استان از جمله خبرگزاری محلی «کبنا» و «افتونیوز» هم به رغم این‌که نماینده کهگیلویه از عدم تغییر استاندار کهگیلویه و بویراحمد خبر داده بود اما در تازه‌ترین خبر و به نقل از منابع آگاه در تهران، از «جعفر علی پور بهزادی» که از مدیران اصلاح‌طلب غیربومی است، برای تصدی استانداری نام بردند.
علاوه بر این در این شایعه‌های رسانه‌ای نام‌های «فتاح محمدی»، «حسن فیاضی»، «عیسی فرهادی»، «علی یاراسماعیلی»، «سیدباقر موسوی»، «حسن فیاضی»، «خداداد غریب‌پور» نیز برای استانداری این استان شنیده شده است.
تغییر استاندار آذربایجان‌شرقی یکی دیگر از مباحثی بود که در دو روز گذشته در محافل خبری این استان مورد بحث قرار گرفت؛ به‌طوری‌که به دنبال انتشار خبر تغییر استاندار آذربایجان‌شرقی در یکی از پایگاه‌های خبری – تحلیلی این استان که به صورت اختصاصی و به نقل از منابع موثق منتشر شده بود، واکنش‌ها به این خبر گسترده شد. سعید شبستری، معاون سیاسی استانداری آذربایجان‌شرقی نخستین چهره سیاسی بود که نسبت به این خبر واکنش نشان‌داد و آن را ضمن تکذیب، تلویحا تأیید هم کرد. در خبر منتشرشده از انتصاب اسماعیل جبارزاده، استاندار فعلی آذربایجان‌شرقی به‌عنوان معاون سیاسی وزیر کشور گفته شده بود که شبستری، معاون سیاسی استاندار تلویحا این موضوع را تأیید و همچنین خبر انتصاب حسین ‌هاشمی، استاندار فعلی تهران به‌عنوان استاندار جدید آذربایجان‌شرقی را رد کرد. در حالی این خبرها جمعه‌شب در بین رسانه‌ها دست‌به‌دست می‌شد که هنوز هیچ مقام رسمی آن را تأیید نکرده است، اما برخی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.
محمدحسین فرهنگی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس با تأکید بر این‌که فقط نام استاندار تهران برای سمت استانداری آذربایجان‌شرقی مطرح نیست و چندین گزینه دیگر مدنظر است، به «فارس» گفت: هیچ تصمیم نهایی برای جایگزینی استاندار فعلی گرفته نشده است. پست‌های ملی زیادی به استاندار فعلی آذربایجان‌شرقی پیشنهاد شده و هنوز معلوم نیست که کدام پست را انتخاب خواهد کرد و اطلاعی از این‌که تصمیم ماندن یا رفتن دارد نیز ندارم.
زهرا ساعی، دیگر نماینده مردم تبریز هم تمام این صحبت‌ها را احتمالی خواند.
موضع وزارت کشور: تکذیب می‌کنیم
بعد از افزایش شایعه‌ها درباره تغییر استانداران بود که یک منبع نزدیک به وزارت کشور با رد تمامی شایعات و گمانه‌زنی‌ها درباره برکناری، جابه‌جایی و تغییرات استانداران که از سوی برخی رسانه‌ها مطرح می‌شود، گفت که منبع این شایعات و گمانه‌زنی‌ها نادرست و عمدتا در محافل سیاسی و رسانه‌ای است که قصد دارند افراد نزدیک و منتسب به خود را به‌عنوان استاندار معرفی کنند، درحالی‌که فرآیند تعیین استاندار کاملا مشخص و تا لحظه نهایی که از سوی وزارت کشور به هیأت دولت پیشنهاد می‌شود، کاملا محرمانه بوده، ضمن آن‌که این تغییرات به صورت مشخص و مربوط به برخی از استان‌هاست.
علاوه بر این منبع آگاه، محمدحسین مقیمی، قائم‌مقام وزیر کشور هم در این‌باره گفت که تاکنون هیچ‌کدام از استانداران تغییر نکرده‌‌اند، زمانی که استانداران به دولت معرفی شوند و دولت تصمیم لازم را بگیرد، اخبارش را اعلام می‌کنیم. او درباره برخی اخبار حاکی از برکناری استاندار فارس و اداره این استانداری با سرپرست، گفت که تاکنون هیچ‌کدام از استانداران تغییر نکرده‌اند و استاندار فارس هم به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
منتظر تصمیمات آینده
شاید اظهارات وزیر کشور در اوایل شهریورماه در حاشیه نشست دولت در جمع خبرنگاران که حکایت از تغییرات قطعی در سطح استانداران و فرمانداران داشت، سرآغازی برای احتمال به راه افتادن قطار جابه‌جایی‌ و تغییر و تحول استانداران در دولت دوازدهم بود و حتی برخی از رسانه‌ها خبر از تغییر ٦ استاندار دادند. این تغییر و تحولات درحالی در دستور کار وزارت کشور قرار گرفته است که رحمانی فضلی، چندی پیش در گفت‌وگویی با رسانه ملی با بیان این‌که بنا داریم جابه‌جایی استانداران و فرمانداران حداقلی باشد، گفت که «تلاش می‌کنیم تا آخر شهریور این تغییرات انجام شود.»
 تغییراتی که مدت‌هاست وزیر کشور درباره آن با درخواست‌هایی روبه‌رو است؛ چه آن زمان که رحمانی فضلی با دقت زیاد در دولت یازدهم، بازه‌ای ٩ ماهه را برای تغییر همه استانداران صرف کرد و چه حالا که در دو سالگی دولت با ارزیابی علمکرد آنها دست به تغییراتی در ترکیب استانداران زده، همیشه موافقان و مخالفانی داشته است. موافقانی که می‌گویند وزارت کشور باید در جهت پیاده کردن کامل برنامه‌های اعتدالی دولت گام بردارد و مخالفانی که معتقدند وزارت کشور آن‌قدر جایگاه حساسی هست که جایی برای سیاسی کاری و حزب‌بازی ندارد. در هر صورت حالا باید منتظر وعده وزیر کشور برای اعمال این تغییرات تا پایان شهریور ماند و دید که این قطار تغییرات چگونه به دست وزیر کشور بر ریل واقعیت خواهد افتاد، نه روی ریل «شایعات».

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا