استان هااسلایدر

افتتاح 7640 طرح عمرانی در گیلان در سایه تدبیر دولت یازدهم

دولت یازدهم گیلان

گیلان دیار فرهیختگان و آزادگان در سایه تدبیر و امیدآفرینی دولت یازدهم، رفع تحریم ها و بهبود مراودات سیاسی، اقتصادی و به تبع آن تعاملات مثبت جهانی و ثبات در بازار، شاهد بهبود فضای کسب و کار، افزایش سرمایه گذاری ها و افتتاح 7640 طرح عمرانی با 44 هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار بوده است.

به گزارش ایرنا، نتایج تحقیق مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نشان دهنده این است که استان گیلان به طور میانگین از بهار سال 1392 تا بهار سال 1395 ، رتبه نخست بهبود فضای کسب و کار را در کشور دارا بوده است. کاهش نرخ بیکاری در گیلان از رتبه پنجم به 20 و برای نخستین بار در سال 95 به زیر رتبه متوسط کشوری از جمله موارد امیدبخش محسوب می شود. آمار بیکاری که در ابتدای دولت یازدهم در این استان سبز و با ظرفیت، 15.6 درصد بود، اکنون به 11.3 درصد کاهش یافته است.

تنها در سالی که گذشت بیش از 11 هزار میلیارد ریال اعتبار به طرح های مصوب سفر اختصاص یافت.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه استاندار گیلان در خصوص اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید به ایرنا گفت: در این مدت هفت هزار و 640 پروژه با اعتبار 44 هزار و 700 میلیارد ریال در استان افتتاح و یا بهره برداری شده است.

محمدحسین اصغریان اظهار کرد : در این مدت 397 پروژه تولیدی صنعتی و سرمایه گذاری بخش خصوصی با 53 هزار میلیارد ریال افتتاح شد.
وی خاطرنشان کرد : طی دولت یازدهم، 75 هزار و 330 واحد مسکن مهر، مددجویی ، خود مالکان ، بهسازی واحدهای مسکن روستایی نیز با 39 هزار میلیارد ریال اعتبار ساخته شده و مورد بهره برداری قرار گرفت .

**پرداخت تسهیلات تکلیفی رونق تولید
سهم گیلان در تسهیلات رفع موانع و رونق تولید چهار هزار و 700 میلیارد ریال بود که تاکنون حدود پنج هزار و یکصد میلیارد ریال در بخش های صنعتی و کشاورزی جذب شده است .

استان گیلان رتبه سوم کشور را به لحاظ تعداد و مبلغ تسهیلات جذب شده داراست؛ مبلغی بالغ بر 2 هزار و یکصد میلیارد ریال تسهیلات نیز از محل منابع داخلی بانک ها و خارج از طرح رونق تولید به واحدهای تولیدی پرداخت شده است.

شرایط شکل گرفته در کشور منجر به ایجاد فضای کسب و کار مناسب سرمایه گذاران در گیلان شد. گیلان بر اساس ارزیابی مولفه های محیط کسب و کار بین 31 استان کشور، مقام اول مساعدترین محیط ارزیابی شده است.

انرژی بعنوان یکی از عوامل مهم توسعه در همه بخش ها نیز شاهد وضعیت مناسبی بود به نحوی که گیلان به لحاظ تولید برق در جایگاه پنجم و به لحاظ تبادل برق در جایگاه دوم قرار گرفته است.

21 هزار و 666 پروژه کوچک و بزرگ با مبلغ سه هزار و 36 میلیارد ریال طی عمر دولت تدبیر و امید در گیلان اجرا شد.
همچنین استان گیلان با توجه به واقع شدن در مسیر کریدور شمال – جنوب به دلیل وجود مسیرهای زمینی، هوایی و دریایی امکان دسترسی به کشورهای حاشیه خزر را دارد. دستور رئیس جمهوری برای شتاب در ساخت راه آهن رشت – بندرانزلی – آستارا منجر به اختصاص 11 هزار میلیارد ریال اعتبار به این طرح و پیشرفت 97 درصدی این خط آهن و امیدواری برای اتصال آن به شبکه سراسری راه آهن تا پایان امسال شد.

به گفته اصغریان معاون استاندار گیلان، راه آهن قزوین – رشت در بخش زیرسازی 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون 110 کیلومتر ریل گذاری شده و بیش از 50 کیلومتر آماده ریل گذاری است، همچنین راه اهن رشت – انزلی با 12 درصد پیشرفت در حال اجراست. اجرای راه آهن آستارا 8.5 کیلومتر در خاک آذربایجان به صورت کامل و 2.5 کیلومتر در خاک ایران و احداث باراندازها در حال اجراست.

منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی نیز بعنوان تنها منطقه آزاد شمال کشور، در پرتو اقدامات خوب صورت گرفته در زمینه ثبات اقتصادی با 10 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری، شاهد رشد 425 درصدی سرمایه گذاری طی سه سال گذشته بوده است.

افتتاح دو پست اسکله مجتمع بندری کاسپین منطقه آزاد انزلی که با حضور رئیس جمهوری در نخستین روزهای سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال انجام شد، گواه روشنی از همت و گام بلند دولت یازدهم در تقویت اشتغال زایی در کشور بود.

معاون استاندار گیلان در این خصوص به ایرنا گفت: اسکله های بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی با صرف 10 هزار میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.
وی افزود: افتتاح سد آیت الله بهجت (شهربیجار) و سد لاستیکی دهنه سر و آغاز عملیات اجرای 10 سد لاستیکی دیگر از دیگر اقدامات دولت یازدهم در گیلان است.
در ابتدای دولت، شاخص گاز رسانی در استان 41 درصد بود که هم اکنون به 80 درصد رسیده است. در دولت تدبیر و امید ، 9 شهرستان گیلان گازدار شده و شاخص گازرسانی شهری از 95 درصد هم گذشته است.

با توجه به اهمیت روستاها بعنوان تولیدکنندگان مواد غذایی کشور بمنظور تامین رفاه و آسایش روستاییان و جلوگیری از مهاجرت روستاییان 808 روستا با صرف سه هزار و 955 میلیارد ریال گازرسانی شدند و ضریب برخورداری گاز از 63 درصد به 96 درصد رسید و اکنون گیلان، جزو پنج استان اول کشور در زمینه گازرسانی است .
**آبرسانی به 240 روستا

با وجود کمبود منابع درآمدی دولت یازدهم، شاخص خدمات زیربنایی در گیلان از 64 درصد به 96درصد، آب روستایی از 60 درصد به 76 درصد و راه روستایی از 39درصد به افزون بر 51 درصد رسیده است.

اصغریان در این خصوص اظهار کرد: آب شرب بهداشتی روستایی که در ابتدای دولت شامل حال یک هزار و 519 روستای گیلان می شد، در دولت یازدهم به یک هزار و 759 روستا رسید و ضریب برخورداری روستاهای گیلان از آب شرب از 64 درصد به 76 درصد رسید.

روکش آسفالت یک هزار و 210 کیلومتر راه روستایی ، روکش آسفالت 591 کیلومتر راه های اصلی و فرعی ، احداث و بهسازی 71 کیلومتر آزادراه ها ، بزرگراه ها و راه های اصلی و فرعی از جمله اقدامات انجام شده توسط دولت یازدهم در این بخش است.

در سفر فروردین ماه امسال رئیس جمهوری به گیلان، برای اجرای 18 طرح یا پروژه، هفت هزار و 950 میلیارد ریال اختصاص داده شد. نرخ رشد اقتصادی منفی 6.8 درصدی گیلان در ابتدای دولت یازدهم نیز در روشنای ثبات و امنیت و تدبیر به 7.4 درصد بهبود یافته است.  با توجه به اهمیت سرپناه برای خانواده ها ، مسکن مهر از 25 هزار واحد در سال 91 به 65 هزار واحد در سال 95 افزایش یافت .

در بخش بهداشت و درمان نیز علاوه بر افزایش نظارت بر نحوه خدمات رسانی و توجه به پرداختی های کادر درمانی، هشت بیمارستان در شهرهای رشت، املش، سیاهکل، شفت، رضوانشهر و آستارا با 637 تخت و سه هزار و 655 میلیارد ریال اعتیار در گیلان برای ارتقاء بهداشت و سلامت جامعه احداث شد.
در زمینه بهسازی مراکز آموزشی نیز پنج هزار و 86 کلاس درس در استان، احداث و مورد بهره برداری اینده سازان قرار گرفت.

گیلان از استان های مهم در زمینه تولید محصولات کشاورزی و باغی از جمله برنج ، چای و زیتون است . با توجه به خرد شدن اراضی و نیاز زمین های زراعی برای تجهیز و نوسازی، در دولت یازدهم 15 هزار و 395 هکتار زمین زراعی تجهیز و نوسازی شد.

صیادی بعنوان یکی از مشاغل سنتی استان گیلان در سال های اخیر با مشکلات عدیده ای روبرو بوده که با توجه دولت به صیادان، بدهی 300 میلیارد ریالی پره‌های صیادی مربوط به تعدیل 12 سال پیش، پرداخت شد تا گامی در جهت بهبود معیشت این قشر زحمتکش استان باشد .

در بخش آب و فاضلاب شهری نیز با ساخت تلمبه خانه فاضلاب اصلی غربی شهر رشت ، ساخت 108 هزار متر مکعب مخازن نگهدار آب شرب جمعیت تحت پوشش آب شرب بهداشتی ، از 95.86 درصد به 99.9 درصد رسید .

در زمینه توسعه پرورش ماهی نیز با ارائه تسهیلات و اقدامات صورت گرفته قفس هایی برای پرورش ماهی در دریا با یک هزار و 140 تن ظرفیت نصب شده که طبق برنامه قرار است تا پایان سال به 10 هزار تن برسد.

ساخت 52 سالن و زمین ورزشی از اقدامات صورت گرفته دولت یازدهم برای ایجاد نشاط و سلامتی اقشار جوان کشور بود. گرچه گیلان بعنوان یکی از استان های دارای اهمیت و ظرفیت تا رسیدن به توسعه پایدار هنوز راه طولانی در پیش دارد، اما در صورت استمرار برنامه ریزی های کارشناسانه، اقدامات عقلایی و سنجیده می توان به بهبود شرایط بسیار امیدوار بود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا