استان هااسلایدر

فیاض زاهد: هیچ مدلی در جهان وجود ندارد که با تحریم انتخابات به نتیجه رسیده باشد

 

فیاض زاهد

به گزارش تدبیرشرق، فیاض زاهد استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب عصر امروز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه به دعوت ستاد حسن روحانی در برنامه‌ای با عنوان « در آستانه سومین گام» در ستاد خیابان لاکانی رشت به سخنرانی پرداخت.

زاهد  با بررسی استدلال تحریم کنندگان انتخابات این استراتژی را غلط عنوان کرد و گفت: جوامع کمتر توسعه‌یافته از نظر سیاسی و اقتصادی مشارکت اجتماعی کمتری دارند. او با بررسی نظریات کارل مارکس و ماکس وبر،  اشاره کرد، هرچه محله‌ها ازنظر اقتصادی پایین‌تر باشند به حکومت مثبت‌تر می‌شوند.

زاهد همچنین به تحولات منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: اگر  ۱۰ میلیون نفر از مردم ترکیه با انتخابات قهر نمی‌کردند امروز اردوغان حاکم مطلق آن کشور نمی‌شد.

در بی‌نتیجه بودن تحریم انتخابات

این تحلیلگر مسائل سیاسی تأکید کرد: هیچ مدلی در جهان وجود ندارد که با تحریم انتخابات به نتیجه رسیده باشد بلکه تحریم انتخابات به آن‌ها که نیرو حداقلی دارند کمک می‌کند از قدرت حداکثری استفاده کنند.

زاهد ضمن اشاره به دست گرفتن قدرت آمریکا توسط ترامپ گفت: انتخاب او بازتاب نارضایتی‌های جامعه آمریکاست.این روزنامه‌نگار دلیل مؤثر بودن تحریم‌های ایران در جهان را مقبولیت باراک اوباما عنوان کرد و افزود: این مقبولیت و هماهنگی با اروپایی‌ها تمام منافذ کشور را بست.

سعید جلیلی می‌تواند استاد خوبی برای درس تاریخ اسلام باشد

زاهد گفت: پیشبرد مذاکرات کار سعید جلیلی نبود.او برای استاد بودن در درس تاریخ اسلام و امام جماعت بودن خوب است اما ما از گفتگوی بین‌المللی حرف می‌زنیم که نیاز به یک تیم حرفه‌ای داشت تا بتواند در فضای بین‌المللی از منافع ایران دفاع کند.

باید از فاصله میان آمریکا و اروپا استفاده کنیم 

زاهد با دسته‌بندی انواع تحریم‌ها، به تحریم‌های مربوط به اشغال سفارت آمریکا، صنایع موشکی، مواضع ایران در خصوص فلسطین، حقوق بشر و برجام گفت: تحریم‌های مربوط به برجام برداشته‌شده است.

زاهد افزود: باید از فاصله میان آمریکا و اروپا استفاده کنیم  او ادامه داد: اگر در ایران دولت تندرو و ماجراجویی سرکار بیاید اروپایی‌ها را می‌ترساند و به آمریکا نزدیک می‌کند.

این فعال سیاسی توضیح داد: هرگونه دولت طرفدار جنگ در ایران روی کار بیاید و ابتکار عمل را در دست گیرد شاهد روزهای سخت خواهیم بود.

زاهد با ذکر این نکته که اینجا خاورمیانه است و اروپا نیست اضافه کرد: اگر خودمان را دوست داریم نباید بگذاریم کشور از مسیر اعتدال و آرامش به سمت جنگ و تنش پیش برود.

زاهد با اشاره به انقلاب مشروطه، انقلاب ۵۷ و دوم خرداد ۷۶، اضافه کرد: تغییرات ناگهانی هیچ‌گاه جواب نمی‌دهد و زمانی که در دقایق نود باید گل زده می‌شد کار خراب شد.

این استاد تاریخ ادامه داد: ملت‌هایی که یک‌شبه می‌خواهند دنیا را تغییر دهند یک‌شبه آن را خراب می‌کنند.

او اضافه کرد: ما نیازمند دوره اعتدال و آرامش به‌صورت تدریجی هستیم و اصلاحات یعنی همین.

زاهد تأکید کرد: همه جریان های سیاسی اصلاح‌طلب باید به جایگاه رهبری به عنوان سنگ زیرین آسیاب احترام گذارند.

این استاد دانشگاه افزود: باید با تعامل و گفت و گو موضوع «حصر» برطرف شود و  دانشجو به جای سلول به دانشگاه برگردانده شود.

زاهد همچنین ادامه داد: باید از دروغ و پلشتی و نا به کاری و تخریب خود را منع کنیم .

او تاکید کرد: همان‌طور که روحانی خواسته است باید با همراه کردن ۱۱ نفر، لشکر تردید و تحریم و طرفدار جنگ را در ۲۹ اردیبهشت شکست دهیم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا