استان هااسلایدرخبر داغسیاسییادداشت

مشی اعتدال ، انتقاد منصفانه

مدیریت سیاسی اجتماعی

اختصاصی تدبیرشرق/ گروه سیاسی: طی روزهای گذشته مطلبی بر روی خروجی یکی از پایگاه های خبری استان تحت عنوان “ضرورت تغییر در مدیریت سیاسی اجتماعی گیلان، در دولت دوازدهم” منتشر شد که واکنش های متفاوتی بین گروه های سیاسی در پی داشت،

در ابتدا لازم به توضیح است که انتقاد به معنی نقد کردن یعنی بررسی عملکردها ، تحلیل نقاط ضعف ، قوت ، فرصت ها و تهدیدها از روی واقعیت های موجود و ارائه راهکار برای رسیدن  به ایده آل ها و آرمان ها ، که بی شک با تخریب یا به چالش کشیدن موضوعی یا افرادی با نیَت یا اهداف دیگر بدون استناد به عدد و آمار و کلی گویی متفاوت است.

حال شما نویسنده ی محترم با نیت تخریب در یک فضای فانتزی، معاونت سیاسی اجتماعی استانداری گیلان را متهم به تغییرات اندک و سطحی در مدیریت ها کرده اید که نتوانست فضای اعتدالگرایی و اصلاح طلبانه در استان را حاکم سازد. اگرچه خود این خواسته با مشی اعتدال و تدبیر و تعقل تضاد دارد ولی خوب است بدانیم که بسیاری از کارمندان و کارگزاران رده های میانی دولت، عضویت در حزب یا جریان خاصی ندارند و نمی توان همه را با یک برش یا خط مرز به خودی و غیرخودی تقسیم بندی کرد و تشخیص آن در بسیاری از موارد، سلیقه ای می باشد و انتصابات شخص رئیس جمهور تا بدین لحظه چه در دولت یازدهم و چه در کابینه دوازدهم نشان داده که دکتر روحانی بدون سهمیه بندی جناح ها، علاقه مند است از همه ی ظرفیت هایی که به دولت تدبیر و امید اعتقاد دارند؛ استفاده کند. در این خصوص از سیاست های معتدلانه و توسعه گرایانه ی دکتر نجفی استاندار گیلان نمی توان غافل بود که توانست سیاست های رئیس دولت تدبیر و امید را در حد قابل قبولی در استان پیاده کند.

در مجموع اگر فرض را بر دخالت و اثرگذاری معاونت سیاسی و به مراتب مدیریت سیاسی و اجرایی استان در توسعه مشی اعتدال و اصلاح طلبی موثر بدانیم؛ اعداد و ارقام  موجود نیز مطالب منتشر شده در یادداشت فوق الذکر را کاملا نقض می کند ،به طور مثال؛ آمار انتصابات سیاسی که در حوزه اختیارات مستقیم معاونت سیاسی است بیانگر این می باشد که با درایت و هدف‌گذاری صورت گرفته، تعداد مدیران سیاسی استان که به منصب مدیریت از داخل بدنه وزارت کشور رسیده اند از عدد 25% در ابتدای دولت یازدهم به 62% رسید؛ اتفاقی که در تاریخ دولتهای مستقر در استان گیلان بی سابقه بوده است. از طرفی بدون سیاسی بازی و سیاسی کاری در همین مدیریت، انتصاب 30 مدیر اهل تسنن در سطح ادارات ، بخشدار اهل تسنن و دو بخشدار و یک معاون فرماندار از میان بانوان داشتیم که این موارد هم در دولت های قبل مشابه نداشته است.

در قسمتهایی از یادداشت مورد اشاره به نقش کمرنگ آن معاونت در دفاع مناسب و علنی از رویکرد و مشی دولت اعتدال اشاره شده و آن مجموعه را با عدم ارائه گزارش و شفاف سازی زیر سوال برده اید و بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی کشور و استان از قبیل اعتیاد، فقر ، بی کاری و مهاجرت و خودکشی و …. را ناشی از عدم اقدام یا حداقل عدم اطلاع رسانی از اقدامات آن معاونت متهم نمودید. در صورتی که اگر قبل از نگارش یادداشت به گزارشهای سالانه استان نگاهی انداخته بودید ، می دیدید که اتفاقات خوب و مناسبی افتاده که یا از آن بی خبر بودید یا نخواستید انتقال دهید. برای مثال در بعد توسعه سیاسی و در راستای برنامه ها و مشی دولت تدبیر امید تعداد احزاب و گروه های سیاسی فعال استان با افزایش موزون حدود 25% در هرسال از عدد 22 حزب و تشکل در سال 1392 به عدد 41 حزب و گروه در شهریور ماه سال 1396 رسیده است و از طرفی تعداد مجوزهای صادره برای گردهمایی های سیاسی افزایش 50% داشته همچنین تعداد کانون های صنفی استان از عدد 18 به تعداد 38 کانون رسیده  یعنی افزایش حدود 110% که استان گیلان در کشور دارای رتبه برتر شده است که بی شک اینگونه اقدامات در رای 70 درصدی دکتر روحانی (افزایش 17% نسبت به دوره قبل) و مشارکت 83% گیلانیان در انتخابات 29 اردیبهشت (افزایش 2% نسبت به سال 1392) بی تاثیر نبوده است. از طرفی با هدف و  رویکرد اجتماعی کردن و استفاده از توان و ظرفیت مردم در چالش های اجتماعی و  مشارکتهای مدنی شاهد افزایش 30 درصدی صدور مجوز سازمان های مردم نهاد (سمن) در وزارت کشور در حوزه های خیریه ها ، آسیب ها ، کودکان کار و طلاق ، بیماران خاص و حفاظت از محیط زیست بودیم  همچنین با  ایجاد بستر آموزش با هدف کاهش ناهنجاری های اجتماعی از جمله اعتیاد ، مهارت های زندگی …  با هدفگذاری افزایش آگاهی  اقدامات خوبی با توجه به داشته ها صورت گرفت ، هرچند بی شک هر چقدر هم در این حوزه ها کار شود باز نقاط ضعف و کاستی هایی وجود دارد . در حوزه ترویج منشور حقوق شهروندی  ابلاغی ریاست جمهور اقدامات شایسته ای صورت گرفته و شاهد افزایشی 400% در برگزاری دوره های مختلف ، کارگاه های آموزشی ، همایش ها  بوده ایم که بی تردید این روند در دولت دوازدهم نیز ادامه دار خواهد بود. هر چند ضرب المثلی داریم ؛ ” دو صد گفته چون نیم کردار نیست “، و مدیران سیاسی استان با کردار و عملکرد خود با هدف همدلی در میان نیروهای دلسوز نظام در استان اقدام کردند ، قطعاً این عزیزان در تقویت تیم سیاسی استان برنامه های خاصی را مد نظر خواهند داشت و از هم افزایی در توسعه استان استقبال می کنند با این حال در نقص اطلاع رسانی مناسب از عملکردها در مجموعه دولت یازدهم با شما موافقم که بی تردید  انتظار است در دولت دوازدهم  به نقطه قوت تبدیل گردد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا