اسلایدرملی

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: استقرار تدریجی رتبه‌بندی معلمان از سال آینده/ ایجاد نظام تضمین کیفیت در مدارس

استقرار تدریجی رتبه‌بندی معلمان

وزیر آموزش و پرورش به پرسش‌هایی پیرامون توزیع نیروی انسانی، زمان اجرای طرح رتبه بندی معلمان، ارتقای معیشت فرهنگیان، هدایت تحصیلی، استقرار عدالت آموزشی و تکمیل برنامه درس ملی پاسخ داد.

به گزارش تدبیرشرق، محمد بطحایی در گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با بیان اینکه کوچکترین اتفاق در نظام آموزشی به یکباره در میلیون‌ها خانواده ایرانی اثر می‌گذارد، گفت: تحولات باید با کار کارشناسی و علم کافی صورت بگیرد و جسارت و خطرپذیری هم در آن وارد شود.

وی افزود: زیرنظام برنامه درسی در سند تحول بنیادین، جزو اولین زیر نظام‌هایی بود که تهیه شد. برنامه درس ملی چارچوب روشنی برای برنامه‌های درسی ما مبتنی بر سند تحول مشخص کرده است و لوازم مورد نیاز برای اجرای برنامه در این زیرنظام آمده است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بخشی از برنامه درس ملی را اجرا کرده‌ایم و امسال هم کتب پایه یازدهم آماده شدند و شهریور عرضه می‌شوند گفت: همه مختصات درس ملی پیاده نشده است. تحول در محتوا و متن برنامه درسی و کاهش تکیه بر محفوظات را طبق برنامه درس ملی دنبال می‌کنیم.

بطحایی با اشاره به اینکه چهار مقطع سه ساله در برنامه درس ملی تصویب شده است، درباره اجرای “نظام دوری” در مدارس ابتدایی عنوان کرد: نظام دوری از توصیه‌های برنامه درس ملی بود و سلسله نکات تربیتی را مورد توجه قرار داد بر این مبنا که دانش آموز سه سال با یک معلم همراه باشد. این قانون در برخی مدارس اجرا شد اما در برخی دیگر به دلیل نبود امکانات اجرا نشد.

وی همچنین درباره نظامات مالی و منابع انسانی سند تحول بنیادین و در نهایت زمان تکمیل نظام رتبه بندی معلمان اظهار کرد: برنامه ششم توسعه مشخصا بر رتبه بندی تاکید کرده و تکلیفی بر دوش دولت و وزارتخانه نهاده شده است. زیربنای رتبه بندی نظام سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای است و باید ابتدا آن را تعریف و مستقر کنیم که پیش نیازهایی لازم دارد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دکتر دانش آشتیانی پیش نویس مربوط را تهیه و مقدمات را انجام دادند و امیدوارم با توجه به موکدات قانونی و پیگیری‌های نمایندگان مجلس بتوانیم در ماههای آتی پیش نویس را آماده و در قالب لایحه به مجلس ارسال کنیم.  امیدوارم این لایحه بتواند التزام میان صلاحیت‌های حرفه‌ای و نظام پرداخت را برقرار کند. اگر این التزام نباشد نیروی انسانی انگیزه چندانی نخواهد داشت.

وی در خصوص زمان اجرای رتبه بندی گفت: امیدوارم با ارائه لایحه و تصویب آن یک بار برای همیشه دغدغه همکارانی که مانند من سی و اندی سال در آموزش و پرورش بودند برطرف شود و نظام علمی و سازماندهی شده داشته باشیم.  تصور نمی‌کنم از حیث منابع مالی دچار مشکل شویم، زیرا دولت به شدت بر آن تاکید دارد. اگر در موعد مقرر پیش نویس را آماده کنیم شاید از سال آینده بتوانیم رتبه‌بندی را به تدریج مستقر کنیم.

وی در پاسخ به اینکه برداشت‌هایی مبنی بر اینکه انگیزه‌ای برای ورود چهره‌های نخبه به آموزش و پرورش وجود ندارد و اغلب دانش آموزان به مدرسه علاقه‌مند نیستند گفت‌: یک مدرسه زمانی مدرسه مطلوبی خواهد بود که تجهیزات استاندارد و نیروی انسانی کاربلد و با انگیزه داشته باشد. از سوی دیگر  ما جامعه ذینفعانی داریم که از ما توقعاتی دارند. به عبارتی به عنوان موسسه آموزشی مشتری‌هایی داریم که دانش آموزان و اولیا هستند و آنها در برخی مواقع از کیفیت کار ما راضی نیستند و در زمان ثبت نام هم انتقاد دارند و مصادیق دیگر نارضایتی وجود دارد. جمع این دو مولفه، نظام تضمین کیفیت است که از برنامه‌های ما در چهار سال آینده است.

بطحایی تاکید کرد: اگر مدارس دولتی دارای نظام تضمین کیفیت شوند باید بتوانند در قبال امکانات ارائه شده پاسخگو باشند. اگر این نظام طراحی و مستقر شود می‌تواند نقاط قوت و ضعف را مشخص کند.

وی درباره استقرار عدالت آموزشی در کشور عنوان کرد: یکی از شاخص‌هایی که در نظام آموزشی همه کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد شاخص فرصت دسترسی برابر است. این شاخص در برنامه‌ریزی آموزشی نشانگری است که دایم می‌گوید فاصله بین دانش آموزی که در منطقه مرفه تحصیل می‌کند با دانش آموز منطقه محروم چقدر است؟ اگر این فاصله در آموزش عمومی زیاد شود زنگ خطر جدی است. باید ریشه‌های توسعه نیافتگی را در آموزش و پرورش جست و جو کرد.

وزیر آموزش و پرورش درباره توزیع نیروی انسانی نیز اظهار کرد: امسال و سال آینده با مشکلی برای پذیرش نیرو و تعادل جنسیتی مواجه نخواهیم شد اما از سال بعد حتما باید پذیرش ما متناسب با نیاز باشد. سال آینده در دوره فنی و کاردانش که سه ساله می‌شوند نیاز ما به شدت به هنرآموز افزوده خواهد شد. مذاکرات کارشناسی را با سازمان اداری استخدامی برای حفظ این تناسب خواهیم داشت.
وی درباره حضور در فضای مجازی اظهار کرد: دنیای امروز اجازه نمی دهد کسی اهل فضای مجازی نباشد. به عنوان کسی که باید دائم در فضای تعاملی میان یک میلیون و 700 هزار پرسنل فرهیخته باشد در فضای مجازی حضور دارم.

وزیر آموزش و پرورش از بکارگیری روش‌های تربیتی سنتی در مدارس انتقاد کرد و گفت: اگر به عنوان مربی تربیتی بخواهم از روشی که در دهه 60 و 70 استفاده می‌کردم، استفاده کنم حتما معلم ناکارآمدی خواهم بود. مدرسه‌ای موفق است که شرایط جدید را درک کند و مطابق با آن عمل کند. امروز دانش آموزان ما نیاز دارند بیاموزند چگونه خود را در برابر تهدیداتی که بخش عمده‌ای از آن از فضای مجازی بر می‌آید از خود محافظت کنند.

وی افزود: اگر کماکان یک کارشناس اصرار کند که طبق مدل گذشته برنامه ریزی درسی انجام دهد نتیجه آن می‌شود که امروز در مدارس اتفاق افتاده است.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنانش درباره هدایت تحصیلی و اقبال به سمت رشته‌هایی چون علوم تجربی عنوان کرد: مدیریت کردن تمایل و اقبال به سمت رشته‌ها از دست ما خارج است، زیرا خانواده‌ها وضعیت بیرون و اشتغال را در نظر می‌گیرند. در اینجا آمایش حرف و مشاغل را باید مورد توجه قرار دهیم.

بطحایی افزود: به عنوان یک معلم نمی‌توانم دانش آموزم را مجبور کنم حتما به رشته خاصی برود، ولی می‌توانم زمینه رغبت را در او ایجاد کنم. نقش ما هدایت و راهنمایی است و نمی‌شود اجبار کرد ولو اینکه در برنامه توسعه برای ما شاخص تعریف کرده باشند.

وی با بیان اینکه اگر دولت نتواند رغبت ایجاد کند نمی‌تواند دانش آموز را به زور به رشته‌ای بفرستد گفت: در قالب فوق برنامه و برنامه‌های درسی رسمی سعی می‌کنیم زمینه لازم را برای گرایش بچه‌ها به سمت رشته‌های فنی ایجاد کنیم.

 بطحایی به برنامه‌های خود برای ارتقای معیشت شاغلان و بازنشستگان آموزش و پرورش اشاره و اظهار کرد: بنده به عنوان نماینده معلمین در هیأت دولت تکلیف دارم تلاش کنم شأن معلمان را بهبود دهم و امیدوارم اولین مجرای آن طرح رتبه بندی باشد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین مسیر تحول در آموزش و پرورش را ترسیم کرده است، گفت: در برنامه ارائه شده به مجلس بخش اول مبتنی بر تحول محتوای دروس است. متاسفانه تکیه بر محفوظات شرایط سردی را در فضای آموزشی ایجاد کرده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا