آخرین خبرها

سفر سرلشگر باقری به ترکیه بی نظیر بود؛ در آینده شاهد آثار مثبت این سفر خواهیم بود / موضوع تغییر خوشرو مطرح نیست / اکنون نوبت عربستان است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه سفر سرلشگر باقری یک جهش و گام تکاملی در روابط ایران و ترکیه بود، گفت: با این سفر، روابط دو کشور از یک فاز مشخص به فاز دیگر ورود پیدا کرد.

به گزارش «انتخاب» به نقل از خبرگزاری ها، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران،  پیرامون بحث استقلال کردستان عراق و اینکه مقامات آنها ایران را به دخالت در امور داخلی خودشان متهم کردند، اظهار داشت: مواضع ایران در قبال عراق و کردستان مشخص است و صحبت های سرلشکر باقری هم دقیق و صحیح است.

وی در خصوص پیگیری تفاهمات سفر ظریف به افغانستان از سوی دو طرف گفت: طبیعی است در آمد و شدها بین دو طرف صحبت هایی در خصوص زمان می شود ولی ممکن است همه چیز طبق زمان بندی پیش رود و و امیدواریم هر چه زودتر نهایی شود.

استانداردهای دوگانه در آمریکا حاکم است

سخنگوی وزارت خارجه  در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره حادثه نژاد پرستی در آمریکا و عدم موضع گیری ترامپ نسبت به این حادثه گفت: مواضع آمریکا و دولت جدید و استانداردهای دوگانه ای که در حاکمیت آمریکا وجود دارد مشخص است و در این مقاطع سیاست های آمریکا را در جهان نشان می دهد و چیز عجیبی نیست و انتظار از حاکمیت آقای ترامپ همین است و متأسفانه این وضعیت در آمریکا حکمفرماست.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که در دولت دوازدهم وزارت امور خارجه چه اقدام عملی برای مقابله با اقدامات آمریکا در خصوص برجام دارد اظهار داشت: درباره ریز برنامه ها صحبتی نخواهم کرد اما همانگونه که آقای رئیس جمهور و وزیر در سخنان روزهای اخیر مطرح کردند یکی از ویژگی هایی که در این دوره وزارت خارجه خواهد داشت حفاظت از برجام و دستاوردهای آن خواهد بود که از طرق مختلف این موضوع باید پیگیری شود.

قاسمی با بیان اینکه برجام یک موضوع بین‌المللی است گفت: تعداد زیادی از کشورهای جهان حامی این تفاهم هستند و فکر می کنم با یک اجماع فراگیر بتوانیم از دستاوردهای برجام حفاظت لازم را به عمل بیاوریم.

سفر رئیس ستاد مشترک به ترکیه سفری بی نظیر بود

وی همچنین درباره سفر سردار باقری به ترکیه تصریح کرد: سفر رئیس ستاد مشترک جمهوری اسلامی به ترکیه همانگونه که در خود رسانه ها منعکس شد و اظهار نظری که مقامات داشتند سفری بی نظیر بود به طوری که طی سالهای گذشته با این کشور همسایه خودمان در این سطح تبادلی نداشتیم.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه سرلشگر باقری طی یک دعوت رسمی از سوی همتای ترک به این سفر رفت تأکید کرد: استقبال خوبی از ایشان صورت گرفت و مذاکرات بسیار خوب و مهمی بین دو کشور صورت پذیرفت، دیدار بسیار سازنده ای با مقامات ترکیه داشتند.

قاسمی افزود: درباره این سفر فعلاً باید کمتر صحبت کرد و صبر می کنیم و در آینده می توانیم شاهد آثار مثبت این سفر در روابط دو جانبه و حوزه منطقه ای و تأثیری که این سفر در مسائل منطقه ای باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: سفری موفق و بی نظیر بود و قرار شد این رایزنی ها ادامه یابد و امیدواریم در آینده در تهران ادامه گفتگوها را داشته باشیم و فکر می کنم علاوه بر بحث ارتقاء و تعمیق روابط دو جانبه در حوزه همکاری های منطقه ای و کمک به ثبات منطقه می تواند تأثیر بسزایی داشته باشد.

 روابط ایران و ترکیه از یک فاز مشخص به فاز دیگر ورود پیدا کرد

وی ادامه داد: این نوع سفرها در برهه ای خاص از روند روابط کشورها صورت می گیرد و این سفرها در این سطح زمانی است که روابط دو کشور از یک فاز مشخصی به فاز دیگر ورود می کند و ما می توانیم در سطوح عالی نظامی و دفاعی گفتگو کنیم و فکر می کنم این سفر یک جهش و یک گام تکاملی در روند روابط فیمابین ایران و ترکیه بود و من آن را به فال نیک می گیریم و امیدوارم به نفع دو کشور و موجب صلح و ثبات در منطقه ما شود.

قاسمی در بخش دیگری از نشست خبری‌اش با خبرنگاران در مورد اخبار منتشر شده درباره تغییر غلامعلی خوشرو نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت با بیان این‌که “اطلاعی از این تغییر ندارم” افزود: تا جایی که من می‌دانم چنین بحثی مطرح نیست.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در ارتباط با روابط ایران و عربستان و اینکه در دولت دوازدهم تغییر در روابط دو کشور ایجاد خواهد شد یا نه، گفت: همانطور که می‌دانید روابط یک موضوع دو طرفه است. ما (ایران) اقدامات لازم را انجام داده‌ایم وامیدواریم مقامات عربستانی با واقع بینی بیشتری شرایط منطقه را تجزیه و تحلیل کنند.

وی با اشاره به آمادگی ایران برای کمک به ارتقای روابط باکشورهای پیرامونی و ایجاد امنیت در منطقه تصریح کرد: امنیت منطقه موضوعی مهم برای ایران است. ما امنیت را فقط برای خودمان نمی‌خواهیم بلکه کل امنیت منطقه برای‌مان مهم است و همه کشورهای منطقه باید به این موضوع توجه کنند.

وی در پاسخ به این سوال که ایران چه اقداماتی را انجام داده است، گفت: همانطور که اشاره کردم ما اقدامات لازم را انجام داده‌ایم و اکنون نوبت عربستانی‌هاست که گام‌های بیشتری بردارند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هفته گذشته وزیر کشور عراق در سفر به تهران اعلام کرده بود که عربستان از این کشور خواسته بین تهران و ریاض میانجی‌گری کند و پس از چند روز مقامات عربستانی این سخن را تکذیب کردند؛ نظر ایران در ارتباط با این مسائل چیست، تصریح کرد: علاقه مند نیستم در مورد آنچه که در ارتباط با اظهارات وزیر کشور عراق مطرح شد صحبت کنم.

وی در مورد روابط عراق با عربستان گفت: آنچه که در رسانه‌ها در ارتباط با عربستان و عراق مطرح شده به این دو کشور باز می‌گردد و ما علاقه مند هستیم که کشورهای پیرامونی‌مان بتوانند با یکدیگر روابط مطلوب و حسنه داشته باشند و از روابط کشورهای همسایه‌مان با یکدیگر از جمله روابط عراق و عربستان استقبال می‌کنیم. 

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا